Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 400D vs. Nikon D40x. Nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)
Robert Purvins skrev:
Nu vill jag inte höra något mer positivt om Nikon, har en 400D på väg nu =)

Tack för all hjälp och vägledning till en nybörjare!
Stod valet mellan 400D och D40 så tror jag inte att du kommer att bli missnöjd. Canon 400D är en förbaskat trevlig kamera.
 
EriKarlsson skrev:
Det där är subjektivt. Jag skulle aldrig montera nåt sånt tjafs på min. Inte ens om jag fick det till skänks. Och min handskstorlek är faggorna 10-10,5.
Tycker inte du att den är liten?
Jag har 11-12 i handskar det kasnke gör skillnaden.
 
Tjafs får nog stå för dig, själv tycker jag 400d går från alldeles för lätt plastbit, till välbalanserad sak med rätt känsla och precis lagom grepp (strl 11 på händerna).

Jag kommer *aldrig* att plocka bort mitt batterigrepp (är bortskämd med kameror med lite tyngd i sedan tidigare, nuvarande 400d är tillsvidare, men överraskar mig positivt varenda gång jag använder den, den kanske blir kvar längre än jag trodde).

/J
 
SecretAgentMan skrev:
Tjafs får nog stå för dig.
Precis. Och det gör det. Precis som att du tycker att den är en liten lätt plastbit utan. Jag förstår inte vad du menar - kan inte sätta mej in i det. Lika lite som du förstår vad jag menar.

Men notera nu: Jag respekterar att du vill ha batterigreppet där - trots att jag själv tycker att kameran blir förfärlig med det.

Det jag försöker säga med ordet "tjafs" är att det finns folk, ex.vis jag, som uppskattar kameran som den är och tror på varianten att man först testar utan och sen med. Sen bestämmer man sej för hur man vill ha det.

För mej är batterigreppet en helt onödig klump som transformerar den från liten, lätt och smidig till en tung "blobb". För någon annan förvandlar den kameran från en värdelös plastbit till en fungerande kamera. Vem har rätt? Bägge, ur sitt perspektiv. Och vem är man själv? Det vet man inte förrän man "klämt och känt".

Hur som helst presterar kameran lika bra med batterigreppet som utan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.