ANNONS
Annons

Canon eos 400d eller Sony Alpha a100?

Produkter
(logga in för att koppla)

isabellaa

Ny medlem
Nu är det så att jag hade tänkt att investera och köpa en digital systemkamera, har kollat runt lite på fotosidan och läst olika recensioner men är ännu osäker på hur jag ska göra.

Har kollat på Canon eos 400d och Sony alpha a100 och nu är valet mellan de två. Det är de kameror som verkar vara populära och folk är nöjda med de. Vad är de stora skillnaderna mellan dessa? Eftersom jag inte är en fotoexepert är den enda skillnaden som jag har märkt är att Sonyn är en aningen större och har inbyggd bildstabilistator i kamerahuset? Om jag inte har helt fel.

Skulle verkligen behöva råd och har ni några andra förslag än dessa kameror,
är jag glad för det med =)

Ett misstag många gör när de ska köpa systemkamera är att fokusera för mycket på kamerorna.

I ett system finns så mycket mer; blixtar, objektiv och andra tillbehör.

De olika tillverkarna har olika utbud och olika priser.

Canon har ett massivt utbud av objektiv och annat. Nikon likaså.

Sony har ett lite mindre utbud och vad jag vet är de relativt dyra också. (obs, detta är något jag ej har stenkoll på.)

Jag skulle säga att så gott som alla kameror i den klassen du verkar intresserad av producerar lika bra bilder och kan alla skapa världens bästa bilder om man bara vill. Titta lite mer på vad du kommer skaffa i framtiden och vad de olika tillverkarna erbjuder. Dessutom är det bästa att klämma, känna och provtrycka några bilder för att se vilken kamera man gillar bäst.

Det går helt enkelt inte att objektivt säga vilken av de två kameror nu nämnt som är bäst.

EDIT: Andra förslag föresten är till exempel:

Nikon D40/D40x/D80
Pentax K10d/K110D

Gör inte honom mer förvirrad genom att ge honom fler förslag.

HenrikHansen skrev:
Ett misstag många gör när de ska köpa systemkamera är att fokusera för mycket på kamerorna.

I ett system finns så mycket mer; blixtar, objektiv och andra tillbehör.

De olika tillverkarna har olika utbud och olika priser.

Canon har ett massivt utbud av objektiv och annat. Nikon likaså.

Sony har ett lite mindre utbud och vad jag vet är de relativt dyra också. (obs, detta är något jag ej har stenkoll på.)

Jag skulle säga att så gott som alla kameror i den klassen du verkar intresserad av producerar lika bra bilder och kan alla skapa världens bästa bilder om man bara vill. Titta lite mer på vad du kommer skaffa i framtiden och vad de olika tillverkarna erbjuder. Dessutom är det bästa att klämma, känna och provtrycka några bilder för att se vilken kamera man gillar bäst.

Det går helt enkelt inte att objektivt säga vilken av de två kameror nu nämnt som är bäst.

EDIT: Andra förslag föresten är till exempel:

Nikon D40/D40x/D80
Pentax K10d/K110D
Gör inte honom mer förvirrad genom att ge honom fler förslag.

Canon har et stort system som är väl utbyggt med objektiv och tillbehör. Stor omsättning och brett utbud på begegnat marknaden. Många företag som tillverkar tillbehör mm som passar Canon. System att växa i från amatör till proffs. Proffs tillbehör och objektiv passar även de enklaste system kamerorna.

Sony (tidigare Minolta) mindre system, inte lika många objektiv och tillbehör. Sämre utbud på beg marknad osv. Saknar riktiga proffs grejer. Fördelen med Sony är möjligen den inbyggda bildstabiliseringen och samarbetet med Zeis på optik sidan som kan ge en del bra och intressanta objektiv.

Vad vill du plåta?

Jag tror båda märkena (och även de andra tillverkarna) kallat till presskonferenser nu kring slutet av augusti/början av september för att presentera höstens nyheter, så det kan nog vara värt att vänta några veckor med köpet om du kan. Om märkena presenterar uppföljare till instegsmodellerna uppstår nog möjlighet att fynda existerande modeller både i butik och begagnat, och om de endast presenterar mer avancerade modeller kommer det nog också trilla ut många 400D och A100 på begagnatmarknaden.

"Gör honom inte mer förvirrad att ge honom mer förslag"

tyvärr så är jag en hon, men ville ju ha fler förslag och de fick jag, men tror inte de ändrar mitt val. De står fortfarande mellan Sony och Canon. Tack för alla svar och nu har jag en aningen mer koll än vad jag hade innan tror jag.

Jag skulle titta noggrant på Olympus E-510 om jag var i din situation. Själv har jag en Sony A-100, som jag är mycket nöjd med.

Jämfört med EOS 400D skriver man (i länken ovan) att "the E-510 has the edge. It features built-in anti-shake, Live View and superior anti-dust capabilities, not to mention a better kit lens. The E-510 is far better-featured overall, so if you’re considering the Canon but can afford a little more, you should definitely also take a look at the Olympus."

Jämfört med Sony A-100 skriver man att "the E-510 out-features it with Live View, superior anti-dust facilities and the ability to preview the anti-shake system on-screen. If you’re after the most affordable 10 Megapixel DSLR with anti-shake, then the Sony’s your camera, but if you can stretch to the E-510, you’ll be getting a more capable model."

Men självklart kan man hitta recensioner som drar andra slutsatser. Samt förstås alla som tror att ett kamerasystem med 30 000 olika extraprylar samt 200 olika objektiv behövs för en amatör-/hobbyfotograf "som vill växa".

Olympus nya kamerasystem verkar dock helt tillfredsställande när det gäller tillbehör och objektiv.

Jag köpte Sony A100 som min första systemkamera och jag är jättenöjd.

När jag började kika runt på kameror så kände jag på dom först och jag tyckte faktiskt att Canon Eos kändes lite liten, jag föredrog lite mer att hålla i. Dessutom så tyckte jag om att det var bildstabilisator i huset på Sonyn.

Dessutom så gick jag en del på priset och bland de erbjudanden som jag hittade så var Sonyn billigare. (Just nu har t.ex. Netonnet ett vad jag tycker är ett kanonerbjudande på Sonyn med två objektiv.)

Som nämnts tidigare så tar alla bra bilder och man måste ju ändå lära känna sn kamera när man köpt den så i.a.f. jag gick på lite andra kriterier. Den var skön att hålla i och lättnavigerad och en enkel meny.

isabellaa skrev:
"Gör honom inte mer förvirrad att ge honom mer förslag"

tyvärr så är jag en hon, men ville ju ha fler förslag och de fick jag, men tror inte de ändrar mitt val. De står fortfarande mellan Sony och Canon. Tack för alla svar och nu har jag en aningen mer koll än vad jag hade innan tror jag.

Sorry man är inte så vaken fem i tre på morgonen.

Robin Gyllander skrev:
Sorry man är inte så vaken fem i tre på morgonen.

OT: Visserligen är jag nyvaken efter kvälls-nattskift men 01.55 är väl fem i två. Tiden för inläggen verkar bli fel med en timme hela tiden, eller är det bara jag som ser fel tider?

Edit: Nu efter att jag logade in och lade in mitt eget förskjöts tiderna framåt en timme till rätt. Jag är mog yrvaken...

Graal skrev:
OT: Visserligen är jag nyvaken efter kvälls-nattskift men 01.55 är väl fem i två. Tiden för inläggen verkar bli fel med en timme hela tiden, eller är det bara jag som ser fel tider?

vilken tid la du in detta?

Jag har själv en A100 och är mycket nöjd. Jag valde mellan 400d, D80, kikade även på 30d.

God detalj rikedom utan att NR(noise reduction) smetat ut detaljerna, korrekta färger, SSS, DRO+ (om man kör JPEG) , lågt pris, mycket bra kit objektiv, etc gör A100 till en mycket kompetent kamera.

Men det viktigaste är att kameran känns sitter bar i handen, funktionerna är lätt åtkomliga etc.

Så mitt råd är ut å känn å kläm på kamrorna!

Mitt intryck av A100 är att den har bra egonomi och lättanvänd.
Men den låter massor inte direkt tyst.

Robin Gyllander skrev:
Mitt intryck av A100 är att den har bra egonomi och lättanvänd.
Men den låter massor inte direkt tyst.

Ja SONY har löst "kenetik"frågan vid spegeluppfällningen genom att låta energi exiteras via ljud för att minska vibrationerna. Alltså högre ljud ger mindre sensorvibrationer. Allt för att förbättra bildkvaliten.

ondjultomte skrev:
Ja SONY har löst "kenitik" vid spegeluppfällningen frågan genom att låta energi exiteras genom ljud för att minska vibrationerna. Alltså högre ljud ger mindre sensorvibrationer. Allt för att förbättra bildkvaliten.

Hur kan det vibrera mindre om det låter mer?
ps. Sony har inte löst det konica minolta har gjort det.

Robin Gyllander skrev:
Hur kan det vibrera mindre om det låter mer?
ps. Sony har inte löst det konica minolta har gjort det.

Jag trodde denna lösning var något unikt för A100, inte har väl D5D dena lösning?

För att endel av energin avges som ljud istället för att fortplantas som vibrationer i kameran.

Men 7d låter ju också mycket.
Det jag tycker inte att det låter logiskt att det låter mer när vibrationerna minskar.

Detta med ljud som vibrationsdämpning låter ytterst konstigt och går emot vad jag vet om fysik. Skulle vara väldigt trevligt med en källa till detta påstående. Har själv försökt leta lite men kan inte hitta något på varken DPreview eller Sonys hemsida om detta fenomen.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&message=24107374&q=vibration&qf=m
David Kilpatrick från dpreview

"
Yes. The engineer and interpreter/marketing man at photokina said to me:

a) the slow shutter speed (1/4000th only, sync at 1/160) was to reduce momentum and avoid triggering the AS mechanism, and also the extend the life of the shutter to around 140,000 frames. It was a low energy, low mass shutter designed to avoid vibration.

b) the loud mirror noise (clack) indicated sudden dispersal of energy before the AS mechanism was activated - getting rid of the impact through sound, externally transmitted not absorbed. A damped mechanism would leave residual vibrations of lower frequency in the body, and again, activate the AS.

I now realise they tried to avoid vibrations in the range of 5Hz to 60Hz. The Sony A100 is responsive from 1Hz to 100Hz. Any vibration over 100Hz is ignored - over 60Hz for the 7D/5D. The noise made by the shutter/mirror action rings out at what sounds like around 200Hz to me, based on A=440Hz, with overtones around 400Hz and 800Hz (the clang).
David
"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar