Annons

Canon EOS 400D eller Nikon D40X?

Produkter
(logga in för att koppla)

JuniorFotografen

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte satsa på system till sommaren och jag behöver en lätt men ändå bra nybörjarkamera. Och då har man ju tittat på några av dom vanligaste kamerorna i den prisklassen jag har råd med: Canon EOS 400D och Nikon D40X, vilken av dom tror tycker ni bäst om? Och i så fall, vilka macro och vidvinkel-objektiv är relativt bra och billiga till dessa kameror? Vore tacksam för svar!

Mvh Emma:eek:)

jag har eos 400d

och är skitnöjd, har aldrig ens hållt i en nikon kamera så jag kan inte jämföra.
Har däremot hört att canon har enklare menyer. Men jag har alltid haft canon även som kompakt så jag är van vid dem.

objektivfrågor är jag kass på så jag ska inte ens låtsas att jag vet nåt, de överlåter jag till andra.

Mors,

Såg att du bara är 12 bast, kul att du är fotointresserad och fina bilder du tagit!

Vilken märke du väljer spelar inte så stor roll, båda kamerorna du talar om är bra.

Har du någon i släkten eller bland vänner som redan har en systemkamera kan det ju vara smart att välja samma märke. Då kan ni hjälpa varandra med tips och även låna objektiv av varandra.

Köp kameran med kit-objektivetet, det brukar vara nästan "gratis" och fungerar till att börja med. När du fotat några månader kommer du att veta mer om vad det är för objektiv du behöver. Till både Nikon och Canon kan du hitta prisvärda objektiv, både vidvinkel och macro. Själv har jag t ex ett Tamron 90/2.8 till min Canon och det är kalas!

Läs även gamla trådar här i köprådsforumet. Din fråga har besvarats många gånger tidigare de senaste månaderna! :)

Lycka till!

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Mors,

Såg att du bara är 12 bast, kul att du är fotointresserad och fina bilder du tagit!

Vilken märke du väljer spelar inte så stor roll, båda kamerorna du talar om är bra.

Har du någon i släkten eller bland vänner som redan har en systemkamera kan det ju vara smart att välja samma märke. Då kan ni hjälpa varandra med tips och även låna objektiv av varandra.

Köp kameran med kit-objektivetet, det brukar vara nästan "gratis" och fungerar till att börja med. När du fotat några månader kommer du att veta mer om vad det är för objektiv du behöver. Till både Nikon och Canon kan du hitta prisvärda objektiv, både vidvinkel och macro. Själv har jag t ex ett Tamron 90/2.8 till min Canon och det är kalas!

Läs även gamla trådar här i köprådsforumet. Din fråga har besvarats många gånger tidigare de senaste månaderna! :)

Lycka till!

Mvh
Anders

oj shiit ja det är hon ju! Kul att du ska uppgradera dig!!

Ullmerkott skrev:
Själv har jag hört att Nikon D40/x har enklast menyer. Fast det är ju som du säger en vanesak^^

På en Canon 400D behöver du i princip aldrig använda menyerna. Allt väsentligt är åtkomligt direkt via knappar.

Mvh
Anders

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto