Annons

Canon Eos 400d eller 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

Synvillan

Aktiv medlem
Hej.

Jag har nu funderat klart med tron att det är mer värt att lägga pengarna på en 5d än att behålla min 400d och lägga dyra pengar på objektiv till just den. För vad jag har förstått så kräver 5d lite bättre objektiv om det ska ge resultat.
Men är det verkligen så. Skulle jätte gärna vilje ha lite tips och ideèr så man får lite perspektiv.

Jag ska i sommar fota två mina vänners bröllopp och har lovat ställa upp. Jag tycker verkligen inte min 400d håller måttot så därför kom just detta upp nu i tankarna. Min budget och mina planer är att försöka att hitta en hyfsad 5d begagnad runt 15000.- och är beredd att lägga ungefär lika mycket på bra objektiv.
Är det någon som bytt upp sig från liknande, till liknande. Är det stor skillnad eller är det bar lite skillnad, men värt pengarna.

Ska tilläggas att jag bara just nu har 50mm 1,8 400d och kit objektivet till 400d.

Alla tips välkomnas

Nädu.. jag hålle inte med.

1. 400D presterar riktigt bra. Det är en "enkel" kamera och ganska liten, men rent bildmässigt presterar den i topp. 5D är en betydligt större kamera och mer avancerad naturligtvis, bildkvalitetsmässigt självklart skillnad, men jag tror inte man märker direkt större skillnader såvida du inte skall tapetsera väggarna med stora utskrifter.

Om du är beredd att lägga 15k på en 5D samt lika mycket till på objektiv så har du således 30k budget?

Objektiv för 30k till din 400D kommer ge mycket större kvalitetsskillnad än objektvi för 15k till en 5D, tro mig.

Köper du gluggar för hela beloppet så kan du isåfall enkelt byta kamera i framtiden om du nu vill ha en annan kamera, då har säket både 5D mark II och Mark III kommit ut.

Gluggar samt övriga tillbehör är i regel alltid mycket bättre än ett nytt kamerahus för kvaliten på bilden. Naturligtvis har olika hus olika egenskaper och funktioner, men jag tror inte dessa är så stora och viktiga att det uppväger objektivens betydelse.

Satsa på gluggar av bra kvalitet. Har du blixt?

Detta kommer jag inte vara utan om jag ska plåta bröllop:

Extern blixt
Extra batterier/batterigrepp
Extra Minneskort/mellanlagringsenhet
enbart 2.8 gluggar eller större (kyrkan)
stativ (kyrkan)

5D i kombination med en 24-70 2,8 och en 100 2,0 i tillägg så är du rustad för de flesta bröllopp. Tror det kan rymmas inom ramen för din budget.

För 30.000:- skulle jag behålla 400D och lägga följande med tanke på bröllopsfoto:

17-55/2.8 IS - sååå bra objektiv, ljusstarkt och med bildstabilisering gör det perfekt i kyrkan.
Också riktigt bra för bilder av brudparet i naturlig miljö och med IS slipper du stativet.

85/1.8 - ljusstarkt objektiv som brukar bli ganska lagom tele med 1.6x kamera i en kyrka.

135/2L - favoriten. Du får inte mycket bättre mingelkort utanför kyrkan, innan/på festen, än med det objektivet. Du kan dessutom stå på lite avstånd vilket gör dig mer osynlig (naturligare bilder) och fin oskärpa bakom motiv. Dessutom skarp redan med största bländaröppning.

Ytterligare en 400D - Finns det något mer irriterande och stressande än att hålla på att byta objektiv i kyrkan. Bra kombo just i kyrkan:
400D + 17-55/2.8 IS
OCH 400D + 135/2L för närbilder

En tanke iallafall.
Om du någon gång byter upp dig till 5D är 85:an och 135:an värdiga 5D. Behåll 1st 400D + 17-55:an för smidigt komplement till 5D.

Objektiv har dessutom ett bättre andrahandsvärde, om du någon gång vill sälja.

Ett 5 år gammalt objektiv av bra klass och skick får du kanske 60-70% av nypriset på.
Exempel 85/1.8 (från 1992) nypris idag 3850:-
Annons på fotosidan 2300:- (= 60% av nypris)

En 5 år gammal kamera ger idag inte mycket mer än 10-20% av sitt ursprungliga nypris.
Exempel Canon 10D som såldes för 20.000:- när den kom.
Annons på fotosidan 3000:- (= 15% av nypris)

Eller 6år gamla D60 som gick lös på 32.000:- när den kom lär väl inte gå för mer än max 2000:- begagnad.

Ett annat alternativ är att köpa 5D begagnad i en affär (får man väl 6 månaders garanti).

Tex Schönherrs foto såg jag idag när jag gick förbi en begagnad för 12.500:-

Då har du 17.500:- kvar till objektiv.

Tex 17-55/2.8IS till din nuvarande kamera
och 135/2L till 5D

Nog en kombination du skulle komma väldigt långt med.

Tack för alla givande och uppfriskande förslag. Det har liksom klarnat upp lite för mig. Visste inte att gluggarna hade sån övervikt, kontra husen.
Istället för att rikta in mig på 5d så lutar det nog nu istället för inköp av en extra 400d, 135/2L och 17-55:an. Eller så lånar jag kanske lite extra av mig själv till en 5d.

Kalle Bexelius.
Svar: Det kanske är bättre och vänta till framtiden som du säger med 5d:n. Om gluggarna 135/2L och 17-55:an passar bra till den vill säga. Jag har 2 x 2 gb minne, stativ och batterigrepp med ett extra batteri. Blixt (Canon Speedlite 430EX) är beställt.

Staffan von Zeipel
Svar: Jag litar blint på dig nu när det gäller inköpet av dem 2 rek gluggarna. (",) Innan jag lägger en order tänkte jag samtidigt fråga.
Jag har en 50mm 1.8 som påstås också vara en billig/prisvärd ljusstark glugg. Men jag tycker den har inte mycket mer att komma med än vad den gluggen som tillkommer med 400d:n (18-55mm). Den har även sämre skärpa. Det som är plus med den skulle vara skärpedjupet då. Är det stor skillnad på 17-55:an och 50mm 1.8:an förutom priset.

Intressant kalkylering det där du gjorde.

Förövrigt. Hur ligger det till med inköp av begagnade objektiv. Är det något att rekomendera. Eller är bättre att lägga på ett nytt med tanke på garantier osv.

Synvillan skrev:
Tack för alla givande och uppfriskande förslag. Det har liksom klarnat upp lite för mig. Visste inte att gluggarna hade sån övervikt, kontra husen.
Istället för att rikta in mig på 5d så lutar det nog nu istället för inköp av en extra 400d, 135/2L och 17-55:an. Eller så lånar jag kanske lite extra av mig själv till en 5d.

Kalle Bexelius.
Svar: Det kanske är bättre och vänta till framtiden som du säger med 5d:n. Om gluggarna 135/2L och 17-55:an passar bra till den vill säga. Jag har 2 x 2 gb minne, stativ och batterigrepp med ett extra batteri. Blixt (Canon Speedlite 430EX) är beställt.

Staffan von Zeipel
Svar: Jag litar blint på dig nu när det gäller inköpet av dem 2 rek gluggarna. (",) Innan jag lägger en order tänkte jag samtidigt fråga.
Jag har en 50mm 1.8 som påstås också vara en billig/prisvärd ljusstark glugg. Men jag tycker den har inte mycket mer att komma med än vad den gluggen som tillkommer med 400d:n (18-55mm). Den har även sämre skärpa. Det som är plus med den skulle vara skärpedjupet då. Är det stor skillnad på 17-55:an och 50mm 1.8:an förutom priset.

Intressant kalkylering det där du gjorde.

Förövrigt. Hur ligger det till med inköp av begagnade objektiv. Är det något att rekomendera. Eller är bättre att lägga på ett nytt med tanke på garantier osv.
Lite dyrare fasta gluggar skulle jag rekomendera att du köper från USA. Ex en 135 2,0 blir nog ca 2000-2500 kr billigare med frakt tull och moms. Du lär även tjäna en slant på 17-55.

Synvillan skrev:

Kalle Bexelius.
17-55 2,8 IS är ett EF-S-objektiv och kommer inte funka på en 5d (endast för 1,6-crop) men till dess du behöver småbildsformatet kommer du ha mycket glädje av den, och andrahandsvärdet står sig troligen betydligt bättre än på ett kamerahus om du bestämmer dig för att sälja någon gång i framtiden.

tombom skrev:
17-55 2,8 IS är ett EF-S-objektiv och kommer inte funka på en 5d (endast för 1,6-crop) men till dess du behöver småbildsformatet kommer du ha mycket glädje av den, och andrahandsvärdet står sig troligen betydligt bättre än på ett kamerahus om du bestämmer dig för att sälja någon gång i framtiden.

Ok. Det var väl tur att man fick reda på det då. Vilket liknande objektiv skulle passa bättre då? Om jag nu skulle vilja ha ett som även passde till en 5d i framtiden.
Men passar 135/2L till 400d samt 5d då?

paul innergård skrev:
Lite dyrare fasta gluggar skulle jag rekomendera att du köper från USA. Ex en 135 2,0 blir nog ca 2000-2500 kr billigare med frakt tull och moms. Du lär även tjäna en slant på 17-55.

*Är det någon som har erfarenhet av att handla kamera via webben från USA?
*Fallgropar?
*Hur är det med garantiåtaganden?

Det bästa är kanske att be vännen köpa med sig prylarna när han åker till NY i maj.

Tja, EF 16-35 mm eller EF 17-40 mm. Men de kostar ordentligt, även jämfört med EF-S 17-55 f/2,8 IS USM, som ändå inte är billig.
Har du tänkt kasta bort din 400D bara för att du kanske köper en 5D eller något annat större sen? Om inte, vilka objektiv ska du sätta på den då?

EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är en pärla, om än en tung sådan. Vill du inte ha den kan du avyttra den till ett bra pris, om du inte misshandlat den. Till dess är den ypperlig.

Synvillan skrev:
*Fallgropar?

Det bästa är kanske att be vännen köpa med sig prylarna när han åker till NY i maj.
Billigast blir ju om kompisen kan mygla förbi prylarna som sina egna i tullen. Vad gäller just fasta gluggar så är det väldigt sällan fel på dem, så garantiåtaganden är inte så jättevanligt. Värre är det med dyrare zoomar som trots sitt pris ibland behöver efterjusteras, vilket kan bli krångligt om gluggen är köpt utomlands.

Själv har jag gjort några inköp genom B&H och det har fungerat klockrent. Fördelen om du skickar efter grejerna själv är att du har tillgång till originalkartongerna och trots allt har garanti att åberopa om gluggen skulle visa sig helt kass.

Synvillan skrev:
*Fallgropar?

(Jag har bara handlat objektiv på postorder från USA. Inga problem).

Om du handlar av en välrenommerad postorderfirma så kommer du att vara tvungen att betala tull och moms. De brukar nämligen anlita transportfirmor som själva tullklarerar. Om du vill smuggla grejorna så måste du handla av en skummare postorderfirma som skickar sakerna som "gåva", och då är förstås frakten inte heller försäkrad till fulla beloppet, vilket kan vara rätt illa om paketet kommer bort.

Alternativet att be din kompis smuggla är säkrare. Det är rätt liten chans att han blir stoppad i tullen, men om han blir stoppad finns förstås risken att han åker dit för varusmuggling, och att grejerna tas i beslag. Speciellt om de ligger i orignalkartonger.

Canon har ingen världsgaranti på kameror, så eventuella garantiärenden innebär att du måste skicka tillbaka kameran till säljaren.

Däremot har Canon världsgaranti på objektiv, så en Canonreparationsverkstad kan ta hand om ett garantiärende för ett objektiv köpt utomlands.

Synvillan skrev:
*Fallgropar?
Man behöver inte bli kriminell (eller be sina vänner begå brott) bara för att man vill köpa billiga USA-objektiv. Även om du räknar in frakt, moms och tull kostar Canons 135/2 inte mer än 7500 kr från B&H.

För övrigt är det lika enkelt och snabbt att handla från New York som från t ex Umeå.

ErlandH skrev:
För övrigt är det lika enkelt och snabbt att handla från New York som från t ex Umeå.
Det är nog t.o.m. snabbare ibland.

Enklare är det kanske inte. Det beror på vilken speditör som används. DHL levererar direkt hem till dörren, men de ringer inte i förväg så man måste vara hemma den dagen och vänta på leveransen. Om man arbetar på kontor är det alltså smartare att ange kontoret som leveransadress.

Har inte läst hela tråden, men glöm inte att 5D har mkt mindre brus än en 400D. Kan va gött i en mörk kyrka om du då inte använder blixt...

Laesk skrev:
Har inte läst hela tråden, men glöm inte att 5D har mkt mindre brus än en 400D. Kan va gött i en mörk kyrka om du då inte använder blixt...
Bra poäng. Skiljer säkert ett steg i brusnivåer. Bättre sökare och bättre anpassad för snabbt handhavande. 5D är en bättre kamera på alla punkter som jag ser det, utan att för den skull hävda att 400D är dålig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar