ANNONS
Annons

Canon Eos 400d eller 5d

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Bra poäng. Skiljer säkert ett steg i brusnivåer. Bättre sökare och bättre anpassad för snabbt handhavande. 5D är en bättre kamera på alla punkter som jag ser det, utan att för den skull hävda att 400D är dålig.

Ja jag håller me dig, 400D är en skitbra kamera bildkvalitémässigt, fast de jag är allergisk mot med den är sökaren, de är ju som att titta in i en felvänd kikare. (överdrev kanske lite, men är man vad vid 1D och 5D så går man aldrig tebax)

Själva plåtandet blir roligare me med en 5D.

Köper jag amerikanskt köper jag i USA. Ska man handla någonstans för att det är billigare där ska man driva det så långt det går.

Synvillan skrev:
Hej.

Jag har nu funderat klart med tron att det är mer värt att lägga pengarna på en 5d än att behålla min 400d.....
Om du tänker fortsätta plåta bröllop mer sen eller bara kunna gardera dig ordentligt för det i sommar tycker jag inte att du ska byta.. Däremot tycker jag det vore smart att satsa på ett hus till.

Personligen skulle jag aldrig våga gå ut på ett bröllop med endast ett hus. Tänk om det oförutsedda att det pajar händer just då? Paret har förväntningar och vigseln just med dem tillsammans sker ju sällan mer än en gång..

Ett hus på varje axel är skönt. På så vis kan man ju förutom säkerheten slippa objektivbyten också:)

Så behåll din 400d du, den är bra. Men en kamera till skadar inte..

Ekenborg skrev:

Bra fotoväder - gärna lätt molnighet.

Menar du att man kan beställa sånt?;) Isf vill jag gärna få veta varifrån:)

Vädret är ju något man får gardera sig mot. Förra vintern funderade jag på att bygga paraply till kameran, för trots vattentätning så hamnar ju flingor på linsen om det är snöstorm.. Och bilder vid ankomst och avfärd är ju svårt att göra inne..

Så seriöst vill jag tipsa om att även tänka väder innan. Reka runt kyrkan och kolla ut platser att ta skydd från eller fotografera på/från i händelse av störtskurar eller så.

(Stativ finns inte på min lista. Såna tar för lång tid att jobba med när saker händer fort.)

I övrigt håller jag med dig helt Fredrik.

Ekenborg skrev:
Min prioriteringslista vid brölloppsfotograferande:

2 st kameror (ett måste) vars funktioner måste sitta djupt inrepeterade i ryggmärgen, annars kan det bli svettigt.

Bra objektiv - minst ett till varje kamera ;D

Stativ.

Bra fotoväder - gärna lätt molnighet.

Mycket minne alt. möjlighet att tanka ur minneskorten efterhand.

[...]

Du skriver att ditt 50mm f/1.8 är mindre skarpt än kitobjektivet 18-55mm. Det låter som om det är något fel på objektivet eller likande. Canons fasta 50mm:s-objektiv är kända för att vara ruskigt skarpa. Själv har jag ett f/1.4 vilket klår mina"L"-objektiv, vilka i sin tur utklassade min nu mer bortglömda 18-55mm kitglugg.

Du har fått mycket bra råd ovan då det gäller kamera-/objektivköp. Med tanke på god budget håller jag med om att satsa på, om inte en 5D eller ytterligare en 400D, en 40D som har överlägset dynamiskt omfång och klarar snabba serietagningar till ett hyfsat bra pris. För pengarna som blir över satsar du på bra objektiv. På zoomgluggarna bör det finnas ett "L" ingraverat...

/Fredrik
Nu blev jag lite tveksam över en något du skrev. Har verkligen 40D ett överlägset bättre dynamiskt omfång än en 400D. Att 5D har bättre dynamiskt omfång än 400D kan jag köpa rakt av, pga dess större sensor. 40D är jag mer tveksam till då sensorstorleken är den samma.

Nytt försök...

Efter att ha redeigerat mitt tidigareinlägg i mer än 15 minuter har jag fått radera och börja om... Här kommer det igen.

Min tekniska prioritetslista vid brölloppsfotograferande:

- 2 st kameror (ett måste) vars funktioner måste sitta djupt ingraverade i ryggmärgen, annars kan det bli svettigt.

- Fora i RAW (extremt viktigt!)

- Bra objektiv - minst ett till varje kamera ;D (ett långt, ett kort och ditt 50mm för korta skärpedjup och bra ljusstyrka)

- Tungt/stabilt stativ.

- Bra fotoväder, gärna lätt molnighet.

- Extra batterier/Batterigrepp - du förlåter dig aldrig om strömmen skulle ta slut, då är det bara att packa ihop och åka hem. Alternativet är att sno till sig en DIGITAL IXUS från någon gäst... not, tänk på ryggmärgsreflexerna!

- Blixt!

- Mycket minne alt. möjlighet att tanka ur minneskorten efterhand.

[...]

Du skriver att ditt 50mm f/1.8 är mindre skarpt än kitobjektivet 18-55mm. Det låter som om det är något fel på objektivet. Canons fasta 50mm:s-objektiv är kända för att vara ruskigt skarpa. Själv har jag ett f/1.4 vilket klår mina"L"-objektiv, vilka i sin tur utklassade min nu mer bortglömda 18-55mm kitglugg (jag ryser, brrr...).

Du har fått mycket bra råd ovan då det gäller kamera-/objektivköp. Med tanke på god budget håller jag med om att kanske satsa på, om inte ytterligare en 400D, en 40D som har överlägset dynamiskt omfång och som klarar snabba serietagningar till ett hyfsat pris. Bra brusegenskaper har den också. För pengarna som blir över satsar du på bra objektiv och de övriga mer eller mindre livsnödvändiga tillbehören På zoomgluggarna bör det finnas ett "L" ingraverat...

/Fredrik

Re: Nytt försök...

Ekenborg skrev:

- Blixt!
Beroende på väder som upplättning ute och kanske på fest om sån också plåtas, men just under vigselakten är det inte nödvändigt om utrustning med stor bländare kombinerat med rätt iso för att klara tiderna finns tillhands.

Jag brukar ha blixt monterad på en kamera, men till 99% har jag den avstängd i kyrkan. Jag tycker bilderna blir bäst så och så kan det nog vara skönt för alla att slippa mycket blixtrande under akten också...

(Det är fö inte alltid lätt att hitta något att slå blixten i i en kyrka heller.)

Senast ändrad:
Re: Dynamiskt omfång och blixt...

Angående dynamiskt omfång gäller följande, om man får tro grabbarna och tjejerna på www.dpreview.com:

(avseende de kameror som diskuteras här)

1. 40D (9.1 eV) [www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page20.asp]
2. 400D (8.4 eV) [www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page19.asp]
3. 5D (8.2 ev) [www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page22.asp]

Angående blixt så gäller detta förslag enbart (och eventuellt) som "upplättningsblixt". Men, när man skall fota festligheterna (om man gör det) efter det att solen gått ned, är blixt ett bra tillbehör.

/Fredrik

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar