Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350D/Nikon D70 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå!

Jag har en liten fråga om vilken digital systemkamera som skulle vara bäst för mig som är lite av en amatör? Har fotat med mina föräldrars gamla systemkameror innan, och så skolans då, så jag är ju inte helt helt ny på det här med foto.

Har fastnat lite extra för Canon EOS 350D, eller möjligen Nikon D70. Vill att kameran helst ska ligga under 10 000, då jag antagligen också måste köpa bra objektiv för landskap/natur/djur fotografering. Är tacksam för alla svar.

Bägge dom kamerorna har fått efterträdare.

Begagnade är dom därimot intressanta, det spelar ingen större roll vilken du väljer, båda är väldigt bra, välj den som ligger bäst i dina händer och som du tycker bäst om.

Skall du köpa nytt rekomenderar jag dig att titta närmare på Pentax K100D istället, då får du mer kamera för pengarna, bla, bildstabilisering inbyggt i huset mm.

Vill du satsa lite mer så är Pentax K10D ruggit intressant, Canon och Nikon är inte längre självklara val i den här prisklassen.

kent.

Senast ändrad:
Zoso skrev:
Begagnade är dom därimot intressanta, det spelar ingen större roll vilken du väljer, båda är väldigt bra, välj den som ligger bäst i dina händer och som du tycker bäst om.
Hmm, jag är ju i stort av samma åsikt som Kent, men "ingen större roll" vet jag inte om jag håller med om. En av de viktigaste sakerna för mig är att kameran ligger bra i handen. Detta avgörs ju förstås av hur stora händer man har, bland annat. Men jag tycker inte att man kan säga att det är vilket som. Jag har rätt rediga labbar, och 350D känns för mig alldeles för liten. För andra kanske en D70 känns stor och klumpig.
Alltså; känn på kameran innan du köper! Man vill ju ha en kamera man trivs med, hur luddigt det än må låta. Men känslan är absolut inte att förakta.

Sen håller jag också med Kent om att Pentax K100D absolut bör beaktas. Den är högintressant på många punkter, och ligger storleksmässigt mellan D70 och 350D. Direkta fördelar är större sökare och bildstabilisering i kamerahuset.

Makten skrev:
Hmm, jag är ju i stort av samma åsikt som Kent, men "ingen större roll" vet jag inte om jag håller med om. En av de viktigaste sakerna för mig är att kameran ligger bra i handen. Detta avgörs ju förstås av hur stora händer man har, bland annat. Men jag tycker inte att man kan säga att det är vilket som. Jag har rätt rediga labbar, och 350D känns för mig alldeles för liten. För andra kanske en D70 känns stor och klumpig.
Alltså; känn på kameran innan du köper! Man vill ju ha en kamera man trivs med, hur luddigt det än må låta. Men känslan är absolut inte att förakta.

Sen håller jag också med Kent om att Pentax K100D absolut bör beaktas. Den är högintressant på många punkter, och ligger storleksmässigt mellan D70 och 350D. Direkta fördelar är större sökare och bildstabilisering i kamerahuset.

Är du trött Martin ?

Jag skrev ju att hon skulle välja den som ligger bäst i hennes händer :)

IQ mässigt tror jag det spelar mindre roll.

kent.

Gah, nu blev jag ännu mer osäker på vilken digital systemkamera. Började just se lite smått på Canon EOS 400D, och jag tror att jag hellre skulle köpa den än 350D, även om den är något dyrare. Det där med att den rengör linsen själv verkar ganska bra.

Men jag vet inte, är väldigt tacksam för alla svar som jag får. Som sagt, så kommer jag antagligen använda den mest för natur/djur/landskap fotografering, fast det hänger ju lite mer på vilket objektiv, som jag förövrigt inte heller har någon aning om vilket jag ska köpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar