Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350D äntligen här

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser trevlig ut och du glömde en av de viktigare förbättringarna...

Att jag själv kan välja fokusmetod (one-shot, AI Servo, AI Focus). Det är det som så många har efterlyst.

Ser ut som en mycket trevlig kamera och jag gillar också att den blir lättare.

--jalle
 
Nytt objektiv också - EF-S 60/2.8 Macro USM.

Edit: EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II lens? 2 nya? Fler kanske? :)
 
Den var ju snyggare på många sätt, förutom startknappen. Vad är det egentligen som skiljer en från 20D nu?
Vad som blir ännu mer intressant är när Nikon presenterar sina nya D-SLR.
Kommer D70 MKII att vara bättre än 300D XT?

Om inte Nikon tar igen Canons försprång nu så blir det nog väldigt svårt att göra det i framtiden.

/A\
 
Senast ändrad:
En sådan skulle inte vara fel =)
Tyvärr så ligger nog en sådan en si så där 100.000 över min budget...

(While pricing hasn't been finalized, it is expected to be in the
$16,000 (US) range.)

/A\
 
andreasc89 skrev:
Den var ju snyggare på många sätt, förutom startknappen. Vad är det egentligen som skiljer en från 20D nu?
Vad som blir ännu mer intressant är när Nikon presenterar sina nya D-SLR.
Kommer D70 MKII att vara bättre än 300D XT?

Om inte Nikon tar igen Canons försprång nu så blir det nog väldigt svårt att göra det i framtiden.

/A\

Bland annat har den ingen display på ovansidan...

Tack för upplysningen om denna nya Canon-modell. Hade ingen aning om att nåt sånt var på g.
 
andreasc89 skrev:
En sådan skulle inte vara fel =)
Tyvärr så ligger nog en sådan en si så där 100.000 över min budget...

(While pricing hasn't been finalized, it is expected to be in the
$16,000 (US) range.)

/A\

skit också, jag som tänkte mig ett hus till tele och ett till vidvinkel..
 
FredrikArvidsson skrev:
Bland annat har den ingen display på ovansidan...

Jepp, det också långsammare serieildstagning. Antagligen också sämre känsla i huset.
Det jag undrar är lite om Canon kanske har gjort nya 300D för bra. De vill nog inte dra kunder från 20D samtidigt som de vill ha en chans att knäcka nya D70.

Display på baksidan är enligt mig ingen nackdel. Mycket enklare när man har kameran på stativ o.s.v.

/A\
 
Jag kom på en grej:
300D var ju en 10D fast avskalad.
300D XT är ju då såklart en 20D fast avskalad.

Jag skulle tippa på likadan processor och likadan CMOS. Fördelen Nikon har i det här läget är ju att de inte behöver tänka på att deras nya D70 skulle kunna stjäla kunder från någon av deras andra modeller.
De har ju ingen modell i 20D segmentet.

Bara lite tankar...

/A\
 
Undra om det kommer finnas samma möjligheter att hacka firmwaren i denna kamera som det finns hos 300D? Det ryska hacket lär väl knappast ha undgått Canons allseende ögon så om de inte vill att folk ska kunna "hotta upp" sin 350D till en 20D så borde väl ha tagit bort de funktioner som faktiskt inte ska finnas där enligt specen...?
 
andreasc89 skrev:
Vad är det egentligen som skiljer en från 20D nu?

/A\

Det ser väl ut som skillnaden mellan nya 300 och 20D är liknande som den mellan 300D och 10D. Jag har fotat en del med bägge (har 10D) och slås varje gång när jag använder 300:an av hur bökig den är att använda. Inställningar som man vill kunna göra fort och smidigt kräver massa knapptryckningar istället för rattar. Delvis en vanesak, men jag skulle vilja säga att 300 i någon mening är mindre professionell rent handhavandemässigt än 10D. Och, samma sak gäller 300XT kontra 20D.
 
Det är olika CMOS-sensorer i 20D och XT

Sedan så lär väl Nikon ha en D100 ersättare på gång och den hamnar nog i 20D segmentet.

--jalle

andreasc89 skrev:
Jag kom på en grej:
300D var ju en 10D fast avskalad.
300D XT är ju då såklart en 20D fast avskalad.

Jag skulle tippa på likadan processor och likadan CMOS. Fördelen Nikon har i det här läget är ju att de inte behöver tänka på att deras nya D70 skulle kunna stjäla kunder från någon av deras andra modeller.
De har ju ingen modell i 20D segmentet.

Bara lite tankar...

/A\
 
Spontant så är det svårt att se vad ett hack skulle tillföra. Man har redan valbara fokusprogram och det är nog svårt att förbättra prestande (fps) samt antalet fokuspunkter via ett firmwarehack:)

--jalle


edovan skrev:
Undra om det kommer finnas samma möjligheter att hacka firmwaren i denna kamera som det finns hos 300D? Det ryska hacket lär väl knappast ha undgått Canons allseende ögon så om de inte vill att folk ska kunna "hotta upp" sin 350D till en 20D så borde väl ha tagit bort de funktioner som faktiskt inte ska finnas där enligt specen...?
 
Hastigheten!!

Jag har bytt från 300D till 20D och hastighetsskillnaden är enorm.

JalleS skrev:
Spontant så är det svårt att se vad ett hack skulle tillföra. Man har redan valbara fokusprogram och det är nog svårt att förbättra prestande (fps) samt antalet fokuspunkter via ett firmwarehack:)

--jalle
 
JalleS skrev:
Spontant så är det svårt att se vad ett hack skulle tillföra. Man har redan valbara fokusprogram och det är nog svårt att förbättra prestande (fps) samt antalet fokuspunkter via ett firmwarehack:)

--jalle


Det beror ju på vilka chip som är de samma. Nu vet jag inte vilka funktioner som skiljer 20D från 350D/XT eller vad de nu heter, men en tanke är kanske funktioner som svart/vitt och liknande delar som kanske ligger inaktiva i 350:n.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.