Annons

CANON EOS 350 bli oskarpt nu!

Produkter
(logga in för att koppla)
margell skrev:
Anneli: Har skärpt bilden i Photoshop med oskarpmask
med följade parameterar.
Mängd: 300
Radie: 0,3
Tröskelvärde: 1

Mycket skarpare än så tror jag inte du kan få, eller har du lyckats bättre tidigare.

Så det är enligt mig inget fel på kameran och/eller objektiven. Möjligt viss någon inställning som skulle kanske kunna ändras, om möjligheten finns. För bästa resultat så bör man dra ner skärpan i kameran till minimum och använda sig av ett bra datorprogram istället, då kan man alltid skärpa bilden precis så mycket som man önskar efteråt.
attachment_sharpened.jpg


Mvh.
Joakim

Kan du förklara skillnaden mellan radie, mängd och tröskelvärde så jag vet hur jag ska använda den.
Det blev riktigt bra när du skarpat till den så det vore ju kul att kunna använda usm till sin fulländning. :)
 
Makten skrev:
Det var väl inget fel på den där skärpan? Lite mjuk, men som sagt så kan man behöva lägga på skärpning i efterhand.

Det är just mjukheten som kommit och som jag stör mig på. Det känns alltid luddigt nuförtiden. Jag vill ha den krispiga skärpan.
 
Hej :)

Jag kan förklara fenomenet.

Hade precis samma problem med min kamera. Problemet sitter i huvudet. Du kräver mer än kameran kan leverera.

Du kan börja med att köpa en skarp lins.. räcker inte det så köp en Eos 5D att sätta den skarpa linsen på, oherre min skapare vilken skärpa, helt otroligt,

Efter att ha fotat med 5D så kändes bilderna från 350D som ett enda blurr.. lite mer som oljemålning än fotografi faktiskt..

Ett billigt tips är att fota analogt med dia-film. Du får knivskarp optik till en spottstyver..

Lycka till!
 
Danlo skrev:
Hej :)

Jag kan förklara fenomenet.

Hade precis samma problem med min kamera. Problemet sitter i huvudet. Du kräver mer än kameran kan leverera.

Du kan börja med att köpa en skarp lins.. räcker inte det så köp en Eos 5D att sätta den skarpa linsen på, oherre min skapare vilken skärpa, helt otroligt,

Efter att ha fotat med 5D så kändes bilderna från 350D som ett enda blurr.. lite mer som oljemålning än fotografi faktiskt..

Ett billigt tips är att fota analogt med dia-film. Du får knivskarp optik till en spottstyver..

Lycka till!

Jo, jag är lite rädd för att det just ÄR det fenomenet men problemet är att jag har ju varit nöjd så jag har trott att det är kameran som blivit sämre. Kanske att den är smutsig och därav presterar sämre. Så jag känner att jag måste utforska alla möjligheter innan jag tror att en ännu bättre kamera kan lösa problemet ;)

För jag har verkligen skarpa objektiv (eller i alla fall som alla säger att de ska vara).

Jag kör bara fasta objektiv, ingen zoom och bara originaloptik....
 
Fnisseli skrev:
Det är just mjukheten som kommit och som jag stör mig på. Det känns alltid luddigt nuförtiden. Jag vill ha den krispiga skärpan.

Du måste experimentera lite och det beror på i vilken storlek du vill göra bilden. Prova med USM över 200 procent, radie 0,3 och 0 på de bilder du ska lägga upp här på Fotosidan så ska du se att det blir krispigare. I full upplösning från en 350D funkar ungefär 120 procent, radie 0,7 och 0.

Men som sagt - testa dig fram och se bilden i 100% på skärmen när du provar.
 
Slowfinger skrev:
Du måste experimentera lite och det beror på i vilken storlek du vill göra bilden. Prova med USM över 200 procent, radie 0,3 och 0 på de bilder du ska lägga upp här på Fotosidan så ska du se att det blir krispigare. I full upplösning från en 350D funkar ungefär 120 procent, radie 0,7 och 0.

Men som sagt - testa dig fram och se bilden i 100% på skärmen när du provar.


Ja tack! Jag tänkte mest på vad t ex radien påverkar och va procenten påverkar så jag fattar vad som händer i bilden.

Annars är det bara att försöka göra det bästa och testa sig fram ;)
 
Senast ändrad:
Fnisseli skrev:
Hur ska man se på bilderna om inte i 100%?
100% motsvarar ju en bildstorlek som är mer än dubbelt så bred som en 17-tums datorskärm med upplösningen 1200x1600 pixlar. En så stor bild betraktar man knappast på samma avstånd som en datorskärm i normala fall.
 
Danlo skrev:
Hej :)

Jag kan förklara fenomenet.

Hade precis samma problem med min kamera. Problemet sitter i huvudet. Du kräver mer än kameran kan leverera.

Du kan börja med att köpa en skarp lins.. räcker inte det så köp en Eos 5D att sätta den skarpa linsen på, oherre min skapare vilken skärpa, helt otroligt,

Efter att ha fotat med 5D så kändes bilderna från 350D som ett enda blurr.. lite mer som oljemålning än fotografi faktiskt..

Ett billigt tips är att fota analogt med dia-film. Du får knivskarp optik till en spottstyver..

Lycka till!

Hur är det med EOS 20D då? Är den mer som 350 eller 5D?
 
Fnisseli skrev:
Hur är det med EOS 20D då? Är den mer som 350 eller 5D?

Så länge du granskar bilderna på pixelnivå kommer du alltid hitta oskärpa.

Komponera så att motivet precis får plats i sökaren i fotoögonblicket, och granska sedan bilderna i rimlig förstoring med tanke på hur stor utskrift du tänker göra!

Det blir knappast någon skärpeskillad mellan 350D och 20D såvida inte den ena är trasig. Men om du gör som jag föreslår ovan så skulle du kunna vinna skärpa med den större sensorn i 5D, fast det kräver då förstås att du för varje bild kan använda optik med 1,6 ggr längre brännvidd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.