Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CANON EOS 350 bli oskarpt nu!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Hejsan

Jag behöver verkligen råd för jag blir galen.

Jag har en CANON EOS 350d och till denna har
macro 60/2,8, macro 100/2,8 och 50/1,8 (alla CANON)

Nu är det så att jag inte får till skarpa bilder längre och det gör mig galen. Det spelar ingen roll vilket objektiv jag har på och det spelar ingen roll hur säker och stabil jag är eller om jag använder stativ.

Jag har haft kameran 1,5 år ungefär och förra sommaren tog den riktigt bra bilder men inte nu :(

Vad har hänt? Kan detta åtgärdas på något sätt och i så fall hur?


Tacksam för alla råd och tips
 
Släng upp en bild så att vi kan se på vad sätt det är oskarpt. Oskärpa kan bero på många olika saker.
 
Fnisseli skrev:
Hejsan

Jag behöver verkligen råd för jag blir galen.

Jag har en CANON EOS 350d och till denna har
macro 60/2,8, macro 100/2,8 och 50/1,8 (alla CANON)

Nu är det så att jag inte får till skarpa bilder längre och det gör mig galen. Det spelar ingen roll vilket objektiv jag har på och det spelar ingen roll hur säker och stabil jag är eller om jag använder stativ.

Jag har haft kameran 1,5 år ungefär och förra sommaren tog den riktigt bra bilder men inte nu :(

Vad har hänt? Kan detta åtgärdas på något sätt och i så fall hur?


Tacksam för alla råd och tips

Blir det inte skarpt ens om du fokuserar manuellt?
 
Re: Re: CANON EOS 350 bli oskarpt nu!

Slowfinger skrev:
Blir det inte skarpt ens om du fokuserar manuellt?

Jag fokuserar alltid manuellt för jag klarar inte av autofokusen men det blir oskarpt även när jag försöker mig på autofokus och även vid manuellt alltså.
 
Jag efterlyser liksom Martin exempelbild. Ladda upp en i 100%-utsnitt. På en sådan kan säkert se vad det beror på.
 
Re: Re: Re: CANON EOS 350 bli oskarpt nu!

Fnisseli skrev:
Jag fokuserar alltid manuellt för jag klarar inte av autofokusen men det blir oskarpt även när jag försöker mig på autofokus och även vid manuellt alltså.

Det var inte illa att du klarar det med den lilla sökaren i 350D.

"Klarar inte av autofokusen" låter inte kul. Det är väl ändå ganska enkelt: sikta och lägg fingret på avtryckaren Anneli.
 
jimh skrev:
Jag efterlyser liksom Martin exempelbild. Ladda upp en i 100%-utsnitt. På en sådan kan säkert se vad det beror på.


Vad menar du med 100%-utsnitt?
Tänker du att jag inte behöver skicka en hel bild utan mera en bit av en bild?
 
Re: Re: Re: Re: CANON EOS 350 bli oskarpt nu!

Slowfinger skrev:
Det var inte illa att du klarar det med den lilla sökaren i 350D.

"Klarar inte av autofokusen" låter inte kul. Det är väl ändå ganska enkelt: sikta och lägg fingret på avtryckaren Anneli.


Om jag gör det får jag aldrig skärpan där jag vill ha den tyvärr. Och jag vet att jag kan ställa in punkter för rätt autofokusering men det fungerar inte för mig.
 
Fnisseli skrev:
Vad menar du med 100%-utsnitt?
Tänker du att jag inte behöver skicka en hel bild utan mera en bit av en bild?
Precis. Öppna den i ditt bildbehandlingsprogram och zooma tills det står 100 procent. Då klipper du ut 400x400 pixlar ur ett relevant utsnitt av bilden.
 
Samma problem

Jag har nyss skaffat en 400D. Har ett flertal objektiv från mina gamla analoga EOS kameror som jag vet är skarpa. Bla samma macroobjektiv som du.

Jag får inte heller det skarpt som jag tycker det borde vara.

Kan det vara "Bildstilsinställningen". Har min kamera inställd på standard. Har inte provat ännu att ändra bildstil - men det låter otroligt att det skulle vara orsaken!

Tacksam om du rapporterar om du löser problemet!
 
Re: Samma problem

Fasanen11 skrev:
Jag har nyss skaffat en 400D. Har ett flertal objektiv från mina gamla analoga EOS kameror som jag vet är skarpa. Bla samma macroobjektiv som du.

Jag får inte heller det skarpt som jag tycker det borde vara.

Kan det vara "Bildstilsinställningen". Har min kamera inställd på standard. Har inte provat ännu att ändra bildstil - men det låter otroligt att det skulle vara orsaken!

Tacksam om du rapporterar om du löser problemet!


Usch då men skönt att känna att man inte är ensam.

Hur menar du med standard?
(känner mig otroligt korkad som frågar men för att minska missuppfattningen är det bättre att vara korkad en gång för mycket ;) )
 
Oskarpt

Bildstilsinställning är olika varianter av inställningar av kamerans Bildstil med avseende på SKÄRPA KONTRAST FÄRGMÄTTNAD FÄRGTON. Det finns Standard;Porträtt;Landskap;Neutral; Naturlig; Monokrom samt tre olika egna varianter. Jag läser nu instruktionsboken. I läge STANDARD är det

3 i skärpa
0 i kontrast
0 i färgmättnad
0 i färgton

Jag läser vidare att om jag vill göra bilden skarpare så ökar jag parametern mot 7.


Är ändå lite tveksam att det är denna inställning som är boven. Jag vhar inte ändrat något. Har du justerat detta som medförde oskarpt?
 
Re: Oskarpt

Fasanen11 skrev:
Bildstilsinställning är olika varianter av inställningar av kamerans Bildstil med avseende på SKÄRPA KONTRAST FÄRGMÄTTNAD FÄRGTON. Det finns Standard;Porträtt;Landskap;Neutral; Naturlig; Monokrom samt tre olika egna varianter. Jag läser nu instruktionsboken. I läge STANDARD är det

3 i skärpa
0 i kontrast
0 i färgmättnad
0 i färgton

Jag läser vidare att om jag vill göra bilden skarpare så ökar jag parametern mot 7.


Är ändå lite tveksam att det är denna inställning som är boven. Jag vhar inte ändrat något. Har du justerat detta som medförde oskarpt?


Detta är inget jag ändrat alls på. Vet fortfarande inte riktigt vad du menar men ska gå hem och läsa instruktionsboken så jag hänger med.

Jag kör hela kameran på manuellt och även fokusen på manuellt ifall det har någon betydelse.
 
Anneli: Du har inte bildstilsinställningar i din kamera, Kenneth har en nyare kamera (400d) där dessa inställningar finns. Du kan antagligen göra ändringar som motsvarar dessa på din kamera på något annat sätt.

Förstår tyvärr inte varför dina bilder blir oskarpa, men som flera andra sagt så vore det bra med exempelbild (gärna en som du tycker är oskarp ,alltså en ny bild som ändå är så skarp du kan få den, och kanske även en gammal bild som är skarp)
 
Sebastian Skarp skrev:
Anneli: Du har inte bildstilsinställningar i din kamera, Kenneth har en nyare kamera (400d) där dessa inställningar finns. Du kan antagligen göra ändringar som motsvarar dessa på din kamera på något annat sätt.

Förstår tyvärr inte varför dina bilder blir oskarpa, men som flera andra sagt så vore det bra med exempelbild (gärna en som du tycker är oskarp ,alltså en ny bild som ändå är så skarp du kan få den, och kanske även en gammal bild som är skarp)

Tack för förklaringen.

Jag ska fixa en bild som exempel så fort jag har möjlighet!
 
Anneli: Har skärpt bilden i Photoshop med oskarpmask
med följade parameterar.
Mängd: 300
Radie: 0,3
Tröskelvärde: 1

Mycket skarpare än så tror jag inte du kan få, eller har du lyckats bättre tidigare.

Så det är enligt mig inget fel på kameran och/eller objektiven. Möjligt viss någon inställning som skulle kanske kunna ändras, om möjligheten finns. För bästa resultat så bör man dra ner skärpan i kameran till minimum och använda sig av ett bra datorprogram istället, då kan man alltid skärpa bilden precis så mycket som man önskar efteråt.
attachment_sharpened.jpg


Mvh.
Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.