Annons

Canon EOS 33 - Första intryck

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Nu har jag fått hem min EOS 33 som jag beställde begagnad på Blocket. Jag fick den med 2 sigma objektiv. Nämligen

Sigma 28-105mm F3.8-5.6 (Aspherical IF)
Sigma 70-300mm F4-5.6 (Macro Super)
Gärna kommentarer om någon har efarenheter av dessa gluggar.

Första intrycket av kameran är att den är väldigt stabil i handen och med sigma 28-105 gluggen känns den väldigt skön. Jag fick med Hoya UV-filter på bägge objektiven och dom kommer nog att sitta på nästan jämt. Jag har inte pillat så mycket med funktionerna än och jag kan tillägga att jag aldrig hållit i en SLR. Jag har en Minolta A1 också och det är den jag lärt mig de första avancerade funktionerna med och det var också där jag fick mitt foto-intresse. Mer Mer Mer! =)

Jag kommer att posta mer information och funderingar angående EOS 33an här och jag uppskattar om vi kan hålla denna så ren som möjligt och bara prata EOS33 och objektiv som ni använder tillsammans med den.

I'll be back !!

/Dennis

Grattis Dennis och Välkommen till slr livet det kommer bli dyrt för dig med all film och framkallning:D Lycka till längtar tills man får se lite bilder!!

//Mvh Viktor

Grattis till en fin kamera! Köpte själv en likandan för 9 månader sen och jag har varit otroligt nöjd! Jag använder Canons EF linser. För det mesta sitter min 24-85/f3,5-4,5 USM på huset men nu och då plockar jag fram min "plastic-fantastic" 90-300/f4-5,6. Jag fotograferar mest med vidvinkel (kanske beror på att zoomen inte är så "fantastic"), men jag lurar lite på att skaffa en 70-200/f4 L lins nu till sommaren...

Det enda problemet jag har haft med kameran är att ungefär en gång per film fastnar spegeln uppe, så man får stänga av kameran och sätta på den för att kunna fortsätta. Enligt Canon är det här ett ganska vanligt fel, men jag retade upp mig på det så jag förde kameran på service (Canons service fungerar bra) och endera dagen borde jag få den hemskickad. (Har någon annan haft samma problem?)

Förutom den här detaljen har jag som sagt varit mycket nöjd med kameran. Innan jag köpte den gick jag runt och jämförde alla världens kameror, men till slut fastnade jag för Canon och jag har inte ångrat mig en sekund...

Lycka till med din nya kamera och hoppas att du kommer att ta många bra bilder! (Med det vet jag att du kommer att göra..)

Jag köpte min förra sommaren. Har också ett batteripack på den vilket gör den så mycket mer balanserad, om man kör handhållet vill säga.
Den har varit med i thailand och filipinerna med ett Canon 28-135 IS USM under 3.5 veckor nerstoppat i en lowepro toploader. Suverän kombo för resor om man ska gå omkring mycket.

Sen var den i österrike i -20 en sväng med både 28-135an och mitt 70-200, Sigma 70-200/2.8 som nog är mitt mest använda objektiv, natur som porträtt foto.

Annars kör jag en del mitt fasta canon 50/1.8 toppen objektiv, om du använder 50mm, försök få tag i detta, skarpt som tusan och billigt. Dock lite ömtåligt. Det kom precis tillbaka från service. Något fel på fattningen gjorde att spegeln inte fäldes ner efter tagning, men på alla andra objektiv funkade det.

Men det är en väldigt bra relativt gedigen kamera till en billig peng. Men lär dig kameran utan och innan så det sitter i ryggen. Då behöver du aldrig bli stående där och flipprandes med kameran.

Tack för infon!
Man blir ju glad att man kunde som amatör efter allt undersökande hitta ett bra hus och hyffsade objektiv till ett överkomligt pris.
Nu vill jag inte dra in för mycket objektiv snack i denna tråden men det är nog svårt att undvika =)

Man märker ju rätt snabbt att 3.8-5.6 och 4-5.6 inte fungerar så bra till inomhusfotografering av familjen och/eller fester, tillställningar inomhus.

Vad rekommenderar ni istället? Jag vill absolut inte lägga ner över 3-4000 för ett objektiv med fast brännvid. Men det ska vara ljusstarkt och kanske vidvinkel. Eller fungerar Sigma 70-200, som du skrev om Peter, bra för inomhusfotografering? Det är ju ljusstarkt nog
Fungerar vidvinkel bra till ovan nämnda användningsområde?

En sak till: jag har haft på Hoya Skylightfilter under mina 15 bilder inomhus, kommer det att paja mina foto? =) ohh, osäker som bara den.

Många frågor som vanligt men fotosidans forum är ju en enorm fotografisk svamp där man bara kan klämma och klämma så får man ut mer och mer information och fakta hela tiden. Det tar aldrig slut liksom =)

Senast ändrad:
Satsa på ett fast 50mm 1.8 ifrån Canon mest prisvärda objektivet på marknaden skarpt och billigt.

Om du ska fota mkt inne köp en bra blixt tex Speedlite 420ex eller 550ex

Om du känner att inomhusfoto är din grej tycker jag absolut att du ska investera i ef 50/1.8. Enormt skarp, liten och lätt, och framförallt, riktigt billig. En annan skarp glugg som jag sett här på radannonserna är ju ef 28/2.8, härlig vidvinkel som är ganska billig den med.

Men det kanske är en fördel att köra med det man har ett tag, och verkligen ta reda på var begränsningarna ligger.

Låter bra, det var precis dom canon objektiven jag sneglat på. Hur är då skillnaderna mellan ett vidvinkel 28mm och ett 50mm när det gäller inomhusfotografering. Vilken tror ni man har störst nytta av?

50/18 är ju väldigt ljusstarkt. Att fokusera i dåligt ljus borde vara väldigt lätt för den.

Satsa på ett fast 50mm 1.8 ifrån Canon mest prisvärda objektivet på marknaden skarpt och billigt.

Om du ska fota mkt inne köp en bra blixt tex Speedlite 420ex eller 550ex
Instämmer. Även med 1.8 behövs det högre iso på filmen. Inomhusljuset är svagt i jämförelse. Der är då man inser hur bra det mänskliga ögat är.

Du kan ju testa utan film i kameran att ställa iso'n riktigt högt, och se vad du får för tider på bländare 4 på ett av objektiven du har.

Sen är det bara att räkna lite. 4 -> 2.8 så får du halva slutartiden, eller halva Ison. Sen samma sak till 2.8 - > 2 på bländaren.

Hej

Grattis till ett bra kameraval, jag tror du blir nöjd. Jag har själv en 30:a och det är ju nästan samma sak.

Jag tycker du genast borde köpa ett batteripack (BP300) till den. Det blir som en helt annan kamera i handen, väldigt skön att hålla.

Jag hade ett Sigma 28-105 3,8-5,6 innan men sålde med det till min gamla kamera och kör nu med Canon 28-105 3,5-4,5 USM.

Jag är inte helt nöjd med Canonobjektivet och tycker inte att det är speciellt mycket bättre än sigmat trots att det är mycket dyrare. Jag tycker att sigmat är bättre på vissa punkter t.ex. upplever jag att det har mindre vinjettering. Dessutom känns sigmat bättre rent mekaniskt t.ex. bättre känsla i zoom-ringen.

Ett minus är plastbajonetten som började kännas glappig på mitt exemplar efter c:a 2 år. En kompis hade också ett sånt objektiv och han hade problem med autofokusen på det, den lät mer än på mitt och var märkbart långsammare.

Lycka till med fotograferandet /Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar