Annons

Canon EOS 30D obejtiv val?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är alltid svårt att välja med lite begränsad budget (som väl de flesta av oss har). Finns för och nackdelar med de flesta grejorna.
30D
+ större sökare (ca 20%) (bra när det är lite mörkt som i kyrkor)
+ 5b/s
+ lite rejälare byggd
+ ISO 3200 i kameran
- Dyrare
- Tyngre (ca 300gr)
En liten aspekt på det hela är väl att om man satsar på en billigare kamera och lite dyrare optik, så håller optiken ofta värdet lite bättre.
Nu kommer ju nya 400D som kanske skulle kunna vara intressant också.
I ditt ställe skulle jag absolut titta på en begagnad 10D eller 20D. Har nästan alla fördelar som 30D. Och då blir det pengar till optik. Mitt val hade varit Tamron 17-50/2,8 eftersom du verkar lägga stor vikt vid bildkvalitet. 6Mp räcker väldigt långt.
10D+Sigma 500DG blixt (ca 5500 beg)
17-50/2,8 (ca 4200 nytt cyberphoto.se)
1GB minne ca 300 komplett.se
Lycka till! Hoppas du får många trevliga fotostunder vad du än väljer.
 
Var bara tvungen att gissa lite på Kalles bilder ;-).
1: 350D Ef70-300 med Close up 500D
2: 20D EFS 18-55
3: 20D EFS 60
 
Kör själv med Sigma 17-70 på 30D, tycker det fungerar bra (skärpa/macro), saknar dock lite ljus uppåt i brännvidden.
Har sneglat på Tamron SP AF 17-50/2,8 som kan vara ett alt. till EFs 17-55 2.8, dock ingen IS..

/Johan
 
I september släpps Canons 400D som ersätter 350D. Den har bl.a. 10Mpixels och kan, åtminstone teoretiskt, ge ännu lite detaljrikare bilder än både 30D och 350D.
Nu har kanske ingen testat kameran offentligt ännu men den kan vara värd att vänta på, om man redan nu tror att de 2 megapixlarna extra gör stor nytta.
 
ashuraya skrev:
Det stämmer faktist.
Men titta själv på bildern som en Eos 20/30D tar och titta på en eos 350D ja vet att objektiv som spelar rollen.. Men titta väldigt noga så märker du tror ja =)

Därför är jag så insatt på EOS 30D
Du kan omöjligt se någon skillnad på bilder tagna med en 350D respektive 30D. Däremot så håller jag med om att 30D är en trevligare kamera sett till hantering och allmän känsla, den har också en del funktioner som 350D saknar. Men en 350D ihop med Canons nya 17-55 2,8 känns nog bättre än en 30D med, låt oss säga Sigmas 17-70. En bra glugg behöver du egentligen aldrig uppgradera, men en bra kamera kommer lik förbannat kännas omodern om ca tre år. Det jag vill säga är att en 30D med en halvdan optik förmodligen får konsekvensen att du köper både nytt hus och nytt objektiv inom några år. Men en 350D ihop med en förstklassig optik kanske endast leder till uppgradering av nytt kamerahus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.