Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 300D blixtsynk 2:a ridå

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland: Synk på andra ridån hittar du nog på nattprogrammet (jag kan ha fel här, för detta är något jag aldrig använt).

Henrik: Jo.. Det är ju blixten som kommunicerar med kameran, kameran klarar att synka på snabba slutartider och blixten ställer man således in på FP. Har du en blixt som inte klarar FP, ja då går det inte, hur mycket du än vill ställa kameran på det. Men än en gång.. det är en funktion som finns i blixten (och naturligtvis så måste den även finnas i kameran).

En avancerad blixt förhöjer värdet hos en kamera, då denna kan kompensera för funktioner som saknas på kameran.

Att sedan man får betala några kronor mer för att "få" dessa funktioner är inte helt korrekt.. Det är en hel del funktioner som skiljer sig + byggkvalitén...

Jeppe skrev:
Roland: Synk på andra ridån hittar du nog på nattprogrammet (jag kan ha fel här, för detta är något jag aldrig använt).

Nop, finns inte i nattprogrammet...Funderar just på vad man har de olika programmen till...

Gissar på att Canon fixar till buggen, vilket rimligen måste vara, i kamerans programvara med nästa utgåva av fimrware så att funktioner för 2:a ridå, FP och blixtljuskompensation inte kan användas med kameran. En lustighet i sammanhanget är att det i handboken finns en text som förklarar att indikatorn för blixtljuskomensation på bildinfon i kamerans granskning. En personlig gissning är att Canon hade tänkt att ta med dessa funktioner i kameran, men ångrade sig strax innan kamerans sattes i produktion, då den skulle stjäla kunder från 10D.

Om byggkvalité kan man orda länge, men jag tror att att utvecklingen går framåt med rasande takt och kameran för hobbyfolk inte längre är ens livs investering och kommer att bytas ut vart tredje år ungefär. Att då lägga ned 4000:- extra på hus i metalllegering är som att kasta pengarna i sjön. Men visst finns behovet för en del brukare fortfarande av ett metallhus och kan det dessutom innehålla styrning av blixten så är det ytterligare ett försäljningsargument. Vi får se om 10D försvinner i matrs 2004 och ersätts av en bantad 1Ds, för att skicka upp 10D kunderna/brukarna till 25 000:- nivån? Alternativt får vi se en uppdaterad 10D som även klarar EF-S fattningen.

Bilddatat:

Shooting Mode
Night Scene
Tv( Shutter Speed )
1/20
Av( Aperture Value )
4.0
Metering Mode
Evaluative
Exposure Compensation
0
ISO Speed
400
Flash
On
Flash Type
Built-In Flash
Flash Exposure Compensation
0
Red-eye Reduction
Off
Shutter curtain sync
1st-curtain sync

Världen är full av överraskningar och det kan vara svårt att förstå hur Canon tänker, när det verkar som ena handen inte vet vad andra gör...

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar