Annons

Canon eos 300 fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Persson

Aktiv medlem
Hej !

Jag har nyss blivit ägare till en Canon eos 300. Men problemet är att slutaren är låst tills autofokusen har ställt in skärpan. Tydligen ska det vara så, men går denna funktion att koppla ur ?, som den gör på andra kameror. Har tittat i instruktionsbiken men jag kan ju ha missat något. Enda sättet att koppla ur det är ju att fokusera manuellt och det känns ju lite tidsödande.

Mvh / Daniel
 
Fel AF-läge

Du har två läge för din AF. One shot och Al servo. Med det andra läget kan du ta bilder även om AF inte hittat skärpan. I detta läge ändras AF kontinuerligt om föremålet flyttar på sig och du kan även låsa AF genom att trycka på speciell knapp (se din manual). Vet inte om det är detta som är "felet". I din manual borde det stå under AF hur du ändar AF-läge i så fall.
 
Om inte mitt minne sviker, så går det inte att komma runt detta med en EOS 300. Man kan inte välja autofokusmetod själv, utan den funktionen sköter kameran helt automatisk. (Med varierande resultat...) Och inte går det att lägga AF på någon annan knapp än avtryckaren heller.

Enda sättet är alltså att fokusera manuellt.

// Kjelle
 
Verkar som om du minns rätt! Tusen tack för svaret!
Måste man gå upp till eos 30 för att få den funktionen ?
(Håller på att byta system från minolta till canon.)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.