Advertisement
ANNONS
Annons

Canon Eos 1D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har tagit många fina bilder med din 1D, den imponerar på sitt vis.
Men om övervägande instämmer att 5D är bättre som porträttkamera så är det den som det ska satsas på. Fick även en kommentar tidigare att xx serien är alldeles för klumpiga med tanke på den lilla sensorn? En FF är ju att föredra, då jag vill dra nytta av den stora bildskärningen.
 
5D är klart bättre på porträtt än 1D. Jag köpte häromveckan en 1D som komplement till min 5D, då 5D inte är särskilt vädertätad och 1D är, vad jag förstått, lika vältätad som de nyare ettorna.

Jag har tyvärr inte hunnit testa 1D i de sammanhang den ska användas (fel årstid, ettan ska med mig ut i segelbåtar), men jag har tagit flertalet bilder på samma motiv med samma optik med de två kamerorna, och jag kan konstatera att upplösningen inte är något större problem (interpolering av 1D-bilderna ger ett okej resultat för utskrifter) och att om jag använder RAW så är resultatet bra. Jag har också jämfört bilderna med gamla bilder från en 300D, och där är skillnaden mindre. Brusnivåerna är relativt likvärdiga, likaså upplösningen (4.15mp mot 6mp).

Kort sagt, om du inte ämnar använda kameran i skidbacken/båten/liknande så finns det inte direkt någon anledning till att köpa 1D. 30D borde gå att få för samma pengar, och den är närmre 1D i funktion än vad 5D är.
 
Gamla 1D är direkt dålig vid höga ISO, klarar inte av långa exponeringstider, är känslig för överstyrning, har låg upplösning, liten skärm, ingen sensorrengöring, och ger ofta rätt blaskiga färger. Sensormässigt så är den klart sämre än 450D.
 
Vad nu min mångåriga erfarenhet kan vara värd. Jag har haft 1D/1DsMkII/1DMkII och 1DMkIII. Vidare 5D/20D/40D/50D. Det jag har nu är 5DMkII och 7D.

Ska du ha en snabb kamera med hyfsad uopplösning och snabb AF: Skrota planerna på 1D. Leta upp en begagnad 1DMkII isåfall.

Men för den fotografering du anger verkar det bästa alternativet för dig vara en 5D. Ger vid porträttfoto en vacker bokeh med lämpliga objektiv.

5D och dess efterföljare 5DMkII anser jag vara de mest prisvärda kameror Canon gjort sett till bildkvalitet. Byggkvaliteén är hyfsad också.

En snygg välvårdad 5D bör kunna fås för c:a 8000:- på beg.marknaden,
Det tar många år innan den kameran blir inaktuell om man inte är ute efter många nya (och ofta/ibland) onödiga uppgraderingar,

När du sedan får råd så komplettera gärna med en 85/1.8 (c:a 3.700:- ny) så är du verkligen hemma vad gäller porträtt och en hel del annan typ av fotografi.

Mvh/L
 
En fråga till Lennart Aspman, vad tyckte du om 1Ds II? Funderar lite på den!

/Stefan

Hamnar lite mellan stolarna jämfört med dagens utbud. Men bra bildkvalitet (fast ingen direkt synbar skillnad jämfört med en gammal 5D) och relativt lite brus (gamla 5D brusade mindre). Liten display, mycket klumpiga batterier som väger nästan 400 gram. Brusigare än 5DMkII. Jag sålde min och skaffade 5DMkII direkt vilket jag inte ångrat ett ögonblick.

5DMkII ger bättre bildkvalitet, har extremt bra display, liveview, filmmöjlighet i full HD,

Rekommenderar verkligen en sådan jämfört med 1DsMkII som ändå nu har 6 år på nacken.

Men kör man inte högre iso än 800-1250 och inte är hjälpt av liveview samt kan leva med den sämre upplösta displayen och de tunga batterierna så är det ff en mycket bra kamera. Bör dock inte kosta mer än 12.000:- i snyggt begagnat skick komplett med alla originaltillbehör.
 
Ja det är ju som sagt utelslutet med en 1D, är det något jag ska satsa på så är det 5D. Men som budgeten är nu, som frilansare, så tillåts inte en 5D ännu. Söker en bra kamera rätt omgående och som funkar fint med mina objektiv utan blaskiga bilder.

Inne på 20D? Bra pris för nuläget, goda recensioner av en fotograf som andrahandskamera till 5D m.m. Vad tros om den?
 
1D är snabb och byggd som en stridsvagn. Där slutar allt som kan vägas upp enligt mig. Ingen logik alls för att manövrera den och 4 mpix, nä.

Köpte en 20D i veckan åt min syster för 2800. Prisvärt, men halva kamerans slutarlivslängd är förfluten på den. En 30D har dubbel livslängd på slutaren och större skärm.

http://www.blocket.se/kalix/Canon_30D_med_Batterigrepp_25868142.htm?ca=23_3&w=3

För porträtt, helt klart en 5D. Dock sade du att du inte hade råd och då kanske en 1DII för 6000 är något att hänga i granen?

http://www.blocket.se/helsingborg?q=1d&cg=5040&w=1&st=s&c=5042&ca=23_3&md=th
 
Ja det är ju som sagt utelslutet med en 1D, är det något jag ska satsa på så är det 5D. Men som budgeten är nu, som frilansare, så tillåts inte en 5D ännu. Söker en bra kamera rätt omgående och som funkar fint med mina objektiv utan blaskiga bilder.

Inne på 20D? Bra pris för nuläget, goda recensioner av en fotograf som andrahandskamera till 5D m.m. Vad tros om den?

20D? Utmärkt kamera. Vad gäller slutaren så är antalet exponeringar den tål bara ett riktmärke. Känner till exemplar som nästan gått det dubbla. Använder själv en sådan sedan 6 år tillbaks. Har inte gjort mig av med den för att den fortfarande duger.

Om du tittar på min profilsidasida här på FS under några av mina rockbilder är flertalet tagna med en 20D.

Emellertid är dess display inte så kul jämfört med de nyare. Den är lite liten. Dess 8,2 mp klarar utskrifter upp 45x60 cm med bra interpolering. Snabb, smidig. Efterföljaren 30D är inte sämre men har lite bättre display.

Ändå: OM du verkligen ska jobba som frilans tycker jag du ska tänka dig för ett par gånger. Det är i längden dålig ekonomi att satsa på något man är halvnöjd med och som kanske kvickt måste bytas.

Kom också ihåg att en 20D/30D/40D/50D/7D inte ger samma vackra bakgrundsoskärpa som en 5D eller annan kamera med fullstor sensor.
En sensor på en 5D är 2,5 ggr större än någon av sensorerna i de kameror som räknats upp ovan.

Men visst 20D/30D är inte helt fel.
 
Senast ändrad:
Inne på 20D? Bra pris för nuläget, goda recensioner av en fotograf som andrahandskamera till 5D m.m. Vad tros om den?

Istället för 450D eller som komplement?
Din 450D är bildkvalitets och finessmässigt minst lika bra som 20D/30D. Dock får man ett lite fetare hus och ratten bakpå medan t.ex. Livewiew inte finns.
 
Istället för 450D eller som komplement?
Din 450D är bildkvalitets och finessmässigt minst lika bra som 20D/30D. Dock får man ett lite fetare hus och ratten bakpå medan t.ex. Livewiew inte finns.

Det är istället för då jag sålt min 450D. Jag är lite i valet och kvalet. En 5D kräver en del månaders sparande, medans t.ex 20D och 30D ligger rätt i budgeten nu. Är ju som sagt i stort behov nu, då jag endast lånar en Nikon emellanåt vid jobb.
 
Det är istället för då jag sålt min 450D. Jag är lite i valet och kvalet. En 5D kräver en del månaders sparande, medans t.ex 20D och 30D ligger rätt i budgeten nu. Är ju som sagt i stort behov nu, då jag endast lånar en Nikon emellanåt vid jobb.

Köp min 30D så kan jag köpa en 450D istället...
(jag har en 7D som 'huvudkamera' och vill ha ett mindre andrahus)
 
Tänkte bara visa litet skillnad i storlek på skärmarna.

Överst 7D.
Vänster 5D
Höger 20D
 

Bilagor

  • IMG_1032.jpg
    IMG_1032.jpg
    49.5 KB · Visningar: 243
Inte nog med att den är liten, den är kass att titta på från sidorna med.

Och uppdateras långsamt när man vill zooma in för att detaljgranska.

Jag fattar att det är tufft ekonomiskt, men det finns ett antal 40D med samma skärmstorlek som 7D (dock med annan upplösning) till salu för 4500-5500 på FS. Den har även liveview och rappare AF än 20D/30D.
En liten upplösningsfördel också med sina 10mp.
 
Om du vill ha en rejäl kamera och en bra (högupplöst) display att kolla skärpa och detaljer så är nog 50D att föredra (jämfört med 30D och 40D med äldre display) bör kunnas få för ett ok pris begagnat nu. En annan fördel med en xxD kamera är att du kan välja om du vill ha batterigrepp på eller ej, vilket gör den flexibel vikt- och utrymmesmässigt.

1D kamerorna är byggda för att (miss)brukas, snabba och underbara att fota med. Köper du tidigare än mk IV så lämnar displayen lite övrigt att önska dock, och de väger en hel del som sagt.
 
Absolut, 40D och 50D är att föredra då man inte vill ha en tung pjäs att bära runt på.

Dock ligger de lite över vad min budget tillåter just nu, så sneglar lätt på 30D då den trots allt har större display.

Om man jämför med Nikons 40D, den jag fotar med nu, kan man se någon likhet mellan den och 30D?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.