Annons

Canon EOS 1D Mark II eller nytt, mindre proffs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Salladsmannen

Ny medlem
Går och funderar på vilken väg som är visast.
Canon EOS 1D Mark II ligger på ca: 14000-18000 kr på beg marknaden och då ofta med lite extra accar. en proffs kamera av rang kan man säga.
Men man kan få en alldeles ny A700, Nikon D300, Canon D40 mm för några tusen mindre.
Vinner man nått på att införskaffa Mark IIàn eller ligger tekniken jämsides på dom nya kamerorna.
Onekligen en kamera som tjänat många nöjda fotografer med sin erkända kvalite`men hur länge står den sig när tekniken ändå går frammåt.

Här är några för/nackdelar för 1DMKII som jag ser det:

+ Betydligt bättre Autofokus
+ Mer gedigen och tyngre/stabilare
+ Hållbarare
+ Vädertätad
+ Snabbare (Känns som bilden tas när man trycker ner avtryckaren, och inte 1/10s senare)
+ Större och ljusare sökare

= Likvärdig bildkvalité
= 1.25x crop istället för 1.6 kan vara både bra och dåligt

- Begagnat är alltid begagnat + ingen garanti
- Tyngre
- Besvärligt menysystem
- Har du väl börjat fotografera med en 1D-kamera, är det svårt att gå tillbaks
- Tar inte EF-S objektiv

Där har du några + och -.
Största nackdelen med 1D tycker jag är storleken och tyngden. Vilket ibland gör att man drar sig för att ta den med. Däremot är det iblan en styrka också, för tyngden gör att man håller den stabilare, i synnerhet med lite längre telen.
Största fördelen är 1D:s AF.

Har haft en 1D MKII några år nu och köpte precis en 40D det som talar för 40D är att den är mycket smidigare i storlek och har större display, tyvärr så är det samma upplösning på dom så det ger inte så mycket som man skulle vilja.

har ännu inte tagit så mycket bilder så jag kan ge något utlåtande om bildkvalitetsskillnad, men annars är det plus och minus som Staffan skriver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar