Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7d, 1dmkiii eller 5d mark ii?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det kan jag hålla med om. Jag har både 7D, 1DX och 1DX Mark II, så jag kan jämföra.
Men så fort man kommer i närheten av de två sista åker (den här antagna) budgeten all världens väg.

Men kan man klämma dit lite extra ljus kan det bli bilder med 7D även i en mörk skog.

Jo det blir ju bra mycket dyrare om jag ska kolla efter dom modellerna tyvärr :( Jo men som i kyrka vill jag gärna undvika att använda blixt av respekt synpunkt :) Jag får ta en funderare på det hela :)

Okej, vad är det som gör 1dmkiii till en halvmiss? :/ Vill gärna få veta så mycket som möjligt utifrån detta då jag inte vill köpa något och göra en dum eller dålig affär :/ Hur föreslår du att jag gör?

Det var mycket problem med den kameran. Framförallt att följande fokus inte var pålitlig. Det gjorde att 1DMIII fick dåligt rykte. Vilket nu gör att den är billig som begagnad.
Så 1DMKIII var inget stort steg framåt mot 1DMKIIN. Displayen är heller ingen höjdare.

Canon gjorde mycket för att lösa problemen och till sist blev det nog ganska bra.
Så förstå mig rätt. 1DMKIII är ingen dålig kamera. Det var bara inte det steg framåt som många hoppats på.
Det kom i nästa steg när man släppte 1DMKIV. Efter kritiken mot 1DMKIII fick inte Canon misslyckas så 1DMKIV blev ett ordentligt steg framåt.
Fast kom ihåg att dessa kameror är ganska tunga klumpar.

En kamera som blev allt det som många hoppats att 1DMKIII skulle bli. Den sista av Canons APS-H kameror.
Den kameran var mycket populär bland sport och fågelfotografer.
Det är i det perspektivet jag jag rekommenderar att spara ihop lite mer pengar och köpa en 1DMKIV.
Detsamma gäller 5DMKII. Den kameran fick ett ordentligt lyft i upplösning men sensorn gav ganska oroliga raw-filer. Lyfte man man skuggorna 3-4 steg så började man få bandning i skuggorna.
Det berodde på signalbehandlingen i utläsningen. Också AF var en marginell förbättring från ursprungliga 5D. Jag hade själv 5DMKII under flera år. Tyckte aldrig om raw-filerna från den kameran. Inte heller om AF eller hur den satte exponeringen.
Ett tag hade jag den som andra kamera efter att också skaffat 5DMKIII.
Den senare var igen allt det som 5DMKII borde varit.

Vill du ha en bättre kamera än din 7D så bör du titta på 1DMKIV eller 5DMKIII.
Det finns ett skäl till varför 5DMKII och 1DMKIII är så billiga som begagnade.

Så 1DMKIII var inget stort steg framåt mot 1DMKIIN. Displayen är heller ingen höjdare.
Hanteringen av kamerans menysystem var ett framsteg som från att hoppa från en balkong till rymdfärderna.
Displayen är som på 40D. Duger för menyerna och för att se vad bilden föreställer, men detaljskärpa kan vara svår att se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar