Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 10D, något att köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yeanny

Medlem
Hej!
Jag är student och har därför inte så mycket pengar. Letar efter en billigt uppgradering till min Nikon D40X. Skulle vilja köpa mig en mer professionell kamera men jag har inga pengar till en ny. Så jag undrar om en Canon EOS 10D är ett bra amatör köp? (1500kr kan jag köpa den för) Jag vet att den har några år på nacken..
 
Hej!
Jag är student och har därför inte så mycket pengar. Letar efter en billigt uppgradering till min Nikon D40X. Skulle vilja köpa mig en mer professionell kamera men jag har inga pengar till en ny. Så jag undrar om en Canon EOS 10D är ett bra amatör köp? (1500kr kan jag köpa den för) Jag vet att den har några år på nacken..

Du får ju en större kamera med litet fler knappar, men det är nog allt. Bättre bilder får du troligtvis inte, i alla fall inte tack vara kamerans teknik.

Mitt råd är att avstå.

Per.
 
Den tar inte EF-S optik och är som du påpekar rätt gammal idag med många saker som inte känns helt 2010-tal... 1500 skall du inte betala för den. Allt över 900-1200 är överprisat . En 20D är en ganska mycket bättre kamera om du kan hitta en sådan hygglig billigt.
 
Du får ju en större kamera med litet fler knappar, men det är nog allt. Bättre bilder får du troligtvis inte, i alla fall inte tack vara kamerans teknik.

Mitt råd är att avstå.

Per.

Är det bättre att försöka spara lite och köpa en nyare?(inte någon av de nyaste varianterna men en nyare än min från 2007)
 
Vet inte. Vad är det du inte gillar med din Nikon D40X?

Per.

Jag tycker det är lite svårt att sätta skärpa. Fast det kanske sitter i objektivet. När jag zoomar in för att välja vart skärpan ska vara(tex ögonen) och sedan zoomar ut för att ta tex ett porträtt så tappar den skärpan.. Och jag trodde först att det var jag som inte kunde sätta skärpan men provade med skolan Nikon D5000 och då funkade de fint.
 
Använder du inte automatiskt fokus? Vad använder du för objektiv?

Per.

Jo visst gör jag det ibland. Jag gillar dock att ställa skärpan själv så jag får den vart jag vill. Det är också våra fotouppgifter i skolan som vi ska ställa den själv för att lära oss.

18-55mm f/3.5-5.6GII AF-S DX NIKKOR

55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX NIKKOR
 
Jag tycker det är lite svårt att sätta skärpa. Fast det kanske sitter i objektivet. När jag zoomar in för att välja vart skärpan ska vara(tex ögonen) och sedan zoomar ut för att ta tex ett porträtt så tappar den skärpan.. Och jag trodde först att det var jag som inte kunde sätta skärpan men provade med skolan Nikon D5000 och då funkade de fint.

De flesta objektiv är konstruerade så att skärpan "flyttar sig" när man zoomar. Det är mao ganska normalt. Zooma först och ställ skärpan sedan är receptet.

M
 
När jag zoomar in för att välja vart skärpan ska vara(tex ögonen) och sedan zoomar ut för att ta tex ett porträtt så tappar den skärpan.. Och jag trodde först att det var jag som inte kunde sätta skärpan men provade med skolan Nikon D5000 och då funkade de fint.

Det är såvitt jag förstår rätt få objektiv som det funkar att göra så på, de flesta zoomobjektiv ändrar skärpeinställningen när du byter brännvidd.

Eh.. som sagt.
 
Jo visst gör jag det ibland. Jag gillar dock att ställa skärpan själv så jag får den vart jag vill. Det är också våra fotouppgifter i skolan som vi ska ställa den själv för att lära oss.

18-55mm f/3.5-5.6GII AF-S DX NIKKOR

55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX NIKKOR

Då är inte en Canon 10D lösningen på dina problem. Du behöver live view (t.ex. D5000) eller en större sökare (t.ex. D90).

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.