Annons

Canon EOS 10D ifrån grossist.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Skall köpa en 10D genom en kompis företag. Hur är det med garantier och försäkringar? Om jag skulle stöta på det välkända focusproblemet eller om det är något fel på kameran hur går jag tiull väga i så fall. Är det 1 år som vanligt och jag får skicka in den direkt till Canon då eller? Kan man fixa försäkringar på annat håll? En kompis sa något om att det gick på hemförsäkringen. Någon som vet?

vh. Mattias
 
Se till och få ett kvitto eller om han behöver det till bokföring en kopia så ska det inte vara några problem alls. Du kanske får ett kvitto från hans företag vilket jag skulle tro.
Någon annan orsak du är orolig över?
Även ÅF skickar garatier till Canon direkt.
 
Nepp. Tack så mycket. För ett av mina Minolta objektiv fick en konstig luftbubbla i linsen och där gick inte det på garantin trotts att den bara var 4 månader gammal så det var tur att jag hade allriskförsäkring i 2 år. Skall sådant gå på hemförsäkringen också egentligen?
 
Mitt sunkiga försäkringsbolag (IF) accepterar inte kvitton utställda till företag för prylar du vill få ut på hemförsäkringen. Se till att fixa ett "neutralt" kvitto för att undvika problem.

//
 
Megapolare skrev:
Mitt sunkiga försäkringsbolag (IF) accepterar inte kvitton utställda till företag för prylar du vill få ut på hemförsäkringen. Se till att fixa ett "neutralt" kvitto för att undvika problem.

//

Vad är ett "neutralt" kvitto?
Och hur skaffar man det?
 
Neutralt kvitto innhåller i vart fall inte ett företagsnamn.
När man köper på expert eller liknande står det oftast inget namn alls, och det är ju bra.
När jag köpte sist bad jag affären att skriva det jag önskade och det gick fint.
Om alla försäkringsbolag kräver att kvittona skall vara utställda till privatpersoner för att medge ersättning från hemförsäkringen vet jag dock inte.

//
 
Att teckna en allrisk hos handlaren är fullständigt onödigt, om man redan har det skyddet på sin hemförsäkring. Täcker alla tänkbara olyckor.
Det handlarna pysslar med när de försöker sälja dig en försäkring på sin vara är lite av ett lurendrejeri, om du har en allrisk inbakad eller tillagd på din hemförs. redan.
Folksams allrisk täcker upp till 30 000 i grund, vill man ha högre går det bra men då måste du visa upp prylarna + kvitton för en försäkringsman för värdering - vilket kanske är lite jobbigt om man bor i Karesuando eller nåt.
Men som sagt en normal hemförsäkring med alrisk täcker det mesta inom objektiv och kameraväg när olyckan är framme. :)
 
Tack för alla svar. Kollade upp min IF försäkring och mycket riktigt täcker den alla typer av olyckor. Står dock inget om stöld? Någon som vet vad som gäller här? Både i Sverige och utomlands?

Jag kan ju då bara konstatera att jag blivit blåst på 400kr för 2 års allriskförsäkring som inte änns täcker stöld utanför sverige.

Samt en fråga om det neutrala kvittot. Skall jag alltså uppge vid köp att jag vill ha det adresserat till mig som privatperson?
 
Superfrog skrev:
Tack för alla svar. Kollade upp min IF försäkring och mycket riktigt täcker den alla typer av olyckor. Står dock inget om stöld? Någon som vet vad som gäller här? Både i Sverige och utomlands?

Jag kan ju då bara konstatera att jag blivit blåst på 400kr för 2 års allriskförsäkring som inte änns täcker stöld utanför sverige.

Samt en fråga om det neutrala kvittot. Skall jag alltså uppge vid köp att jag vill ha det adresserat till mig som privatperson?

Den borde täcka stöld.

Vad gäller allriskförsäkring så behöver den inte vara helt onödig. Framförallt brukar självrisken vara väsentligt mycket lägre, ibland är det också mycket lättare att få ut ersättning snabbt. Bara att går till affären, låta denna konstatera att kameran är trasig och därefter ge dig en ny. (i vart fall i teorin...)

Vad gäller kvittot så är det i vart fall inte fel att ha det utstält på t.ex bara efternamn, då kan man använda det till lite vad som helst :)

//
 
Utifrån given information är det svårt att besvara din fråga. Vad menar du med att du handlar genom din kompis företag? Är det egentligen din kompis som köper in utrustningen till sitt företag eller är det så att han jobbar i fotobutik och därmed kan ge dig en bra rabatt?

Fråga din kompis vilken typ av kvitto du kan få på affären.

För att du ska kunna hävda din rätt gentemot både försäkringsbolag och tillverkare så krävs sannolikt att du kan visa upp ett giltigt kvitto på nyinköp från en auktoriserad återförsäljare. Datumet på kvittot ligger till grund för eventuell garanti genetemot tillverkare och försäkringsbolagets värdering vid eventuell skada. Det är även viktigt att tänka på att skyddet varierar beroende på vem som står som köpare - skyddet för vanliga konsumenter gäller inte företag i samma omfattning.
 
Megapolare skrev:
Vad gäller allriskförsäkring så behöver den inte vara helt onödig. Framförallt brukar självrisken vara väsentligt mycket lägre.
Mycket längre än hemförsäkringen? Skall inte hemförsäkringen gå in oavsett när man köpte den? Sedan så får man väll ersättning efter marknadsvärdet? Eller?
Johan A skrev:
Utifrån given information är det svårt att besvara din fråga. Vad menar du med att du handlar genom din kompis företag? Är det egentligen din kompis som köper in utrustningen till sitt företag eller är det så att han jobbar i fotobutik och därmed kan ge dig en bra rabatt?
Det är ett vilande företag. Och om jag fattade det rätt så kunde man tydligen betala momsen direkt så behövde det inte gå genom själva företaget och att det bara var själva grossisten som krävde f-skattsedel för att man skulle få lov att handla där.
RolandM skrev:
Det finns alltid risker vid momsfusk.
Vad är det som är momsfusk? Är inte så insatt i frågan, men det är väll inte olagligt?
 
Senast ändrad:
Superfrog skrev:
Mycket längre än hemförsäkringen? Skall inte hemförsäkringen gå in oavsett när man köpte den? Sedan så får man väll ersättning efter marknadsvärdet? Eller?

Vad är det som är momsfusk? Är inte så insatt i frågan, men det är väll inte olagligt?

På min hemförsäkring har jag 1500kr i självrisk. En vanlig självrisk på dylika extraförsäkringar brukar vara nånstanns kring 200 kronor...
Sedan tar man marknadsvärdet, ja.
Men även här kan det ju skilja. En del av dessa extraförsäkringar kan ju ha värderingsmän som värderar ner saker rejält, mendan det kan vara tvärt om med din vanliga hemförsäkring. Sånt får man också kolla.

Momsfusk är inte inte alls, men kameran måste rimligtvis ingå i bolagets bokföring för att få köpas på företaget. Får bolaget revison måste kameran kunna uppvisas.

//
 
Megapolare skrev:
På min hemförsäkring har jag 1500kr i självrisk. En vanlig självrisk på dylika extraförsäkringar brukar vara nånstanns kring 200 kronor...
Sedan tar man marknadsvärdet, ja.
Men även här kan det ju skilja. En del av dessa extraförsäkringar kan ju ha värderingsmän som värderar ner saker rejält, mendan det kan vara tvärt om med din vanliga hemförsäkring. Sånt får man också kolla.

Momsfusk är inte inte alls, men kameran måste rimligtvis ingå i bolagets bokföring för att få köpas på företaget. Får bolaget revison måste kameran kunna uppvisas.

Kollade just upp det ordentligt och far min har satt självrisken på 10 000 för att få ner premien så då känns allt lite meningslöst.

Om kameran måste gå genom företaget så måste det väll vara svårt att få ett kvitto utan företagets namn på?
 
Superfrog skrev:
Kollade just upp det ordentligt och far min har satt självrisken på 10 000 för att få ner premien så då känns allt lite meningslöst.

Om kameran måste gå genom företaget så måste det väll vara svårt att få ett kvitto utan företagets namn på?

10kkr, kors i gössesnan!
Då löner sig en allriskförsäkring många gånger om!
Vad gäller det här med kvittot så har ju det ingen betydelse om du ändå teknar en separat föräkring.

//
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.