Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 10D ifrån grossist.

Produkter
(logga in för att koppla)
Megapolare skrev:
Momsfusk är inte inte alls, men kameran måste rimligtvis ingå i bolagets bokföring för att få köpas på företaget. Får bolaget revison måste kameran kunna uppvisas.

//

Nu är där ju en dubbel negation, så förhoppningsvis försöker du säga att det ÄR momsfusk.

Det är ju helt självklart att det både är fusk och olagligt att som privatperson köpa en produkt genom ett företag för att kringgå mervärdesskatt! Du är ju t.o.m. inne på rätt spår när du pratar om att kameran måste kunna uppvisas. - Varför tror du att det är så??

Det hela blir lagligt om företaget köper kameran och sedan säljer den till trådens skapare. Då måste denne emellertid ändå betala moms i egenskap av privatperson. Så ser svensk lag ut, min vän.

Köper ett företag en kamera så måste denna självklart tas med i bokföringen!

Eftersom du uppenbarligen inte kan ämnet så är det rätt dumt av dig att haspla ur dig sådana där tokigheter. Folk kan tro dig och begå brott utan att vara medvetna om det.

Mvh. Adrian
 
En fråga

Var någonstans har Mattias sagt att han inte ska betala moms, ha skrev att grosisten bara sålde till företag och inte till privatpersoner. Läs vad som skrivs och kom inte med en massa konstiga inlägg om skattefusk.


Jörgen
 
Adrian82 skrev:
Nu är där ju en dubbel negation, så förhoppningsvis försöker du säga att det ÄR momsfusk.

Det är ju helt självklart att det både är fusk och olagligt att som privatperson köpa en produkt genom ett företag för att kringgå mervärdesskatt! Du är ju t.o.m. inne på rätt spår när du pratar om att kameran måste kunna uppvisas. - Varför tror du att det är så??

Det hela blir lagligt om företaget köper kameran och sedan säljer den till trådens skapare. Då måste denne emellertid ändå betala moms i egenskap av privatperson. Så ser svensk lag ut, min vän.

Köper ett företag en kamera så måste denna självklart tas med i bokföringen!

Eftersom du uppenbarligen inte kan ämnet så är det rätt dumt av dig att haspla ur dig sådana där tokigheter. Folk kan tro dig och begå brott utan att vara medvetna om det.

Mvh. Adrian

Jag betalar ju moms direkt skrev jag ju. Finns även vissa internet affärer som pressat ner sina priser till dom grossist priser jag skall få köpa för. Vilken skatt eller mervärdesavgift som du snackar om är det jag kringgår?

(Tack Jörgen)
 
Senast ändrad:
Jag har inte läst igenom hela tråden så noga. Jag såg att köp genom ett vilande företag var på tal och även en rad andra inlägg om moms. Då kopplade jag det till att det var momsen du ville komma undan. Ursäkta mitt ev. slarv (orkar inte läsa igenom allt nu heller =P) och om du känner dig felaktigt anklagad.

Mvh. Adrian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.