Annons

Canon EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

malinmalla

Medlem
Hej hej.
Jag är en amatör angående det här med kameror. Skulle vilja fråga lite angående min canon eos 1000D.
JAg har inörskaffat min en Tamron Di AF 70-300 mm.
Skulle ut och fotografera vid 18 tiden i går på djuren utanför vårt hus. Detta fubgerade ej. Är detta för att man måste ha en extra blixt än den som redan finns i canons kamera?

Tacksam för svar
Mvh Malin

den bara zoomar in och ut och vill inte ta kortet. jag står inte för nära heller för det har jag provat. den bara klickar och vill inte ta kortet. fattar ingenting.

Är antagligen för mörkt för att kameran skall hitta en punkt att fokusera på. Slå om till manuell fokus och testa...

okej. verkar konstigt eftersom det var i skymning men visst testa kan man alltid. tack för svaret jag återkommer i vilket fall :)

Om den jagar fokus sådär så är det troligen för mörkt för autofokusen att fungera. Tänk på att det inte har att göra med hur ljust det är generellt sett, utan hur mycket ljus som finns just på motivet du försöker fokusera på.

ahaaa.. ja somsagt man är ju inte något geni när det kommer till sådant här haha.. men alla bra tips för hur man fotograferar bra är välkomna.. som sagt jag vet hur man zoomar och fottar mer än så e det nog inte jag har koll på.

har nu varit ute och fotograferat kaniner på baksidan. men med den här nya tamron di af 70-300 mm så blir bilderna så suddiga. är det för att man skakar eller? jag tycker dock inteatt det är så lätt att trycka av utan att flytta kameran lite. men det är kanske en övningssak.

Ju mer du zoomar in desto kortare slutartid måste du ha.
Det kommer fungera bättre om du fotograferar i riktigt starkt dagsljus.

Det bästa vore om du bet i det sura äpplet och lärde dig hur din kamera fungerar.

har nu varit ute och fotograferat kaniner på baksidan. men med den här nya tamron di af 70-300 mm så blir bilderna så suddiga. är det för att man skakar eller? jag tycker dock inteatt det är så lätt att trycka av utan att flytta kameran lite. men det är kanske en övningssak.

Det är antagligen mörkt ute...vilket innebär att du får längre slutartider (vilka slutartider/blandare får du på bilderna?). Du skakar lite och kaninen rör sig gissningsvis=Suddiga bilder.
ANvänd största bländaren och skruva upp ISO så långt du kan acceptera...men innan du testar läs gärna igenom denna fotoskola:
http://www.jonasweb.nu/sidor/fotoskolan/index.html

Tänk så här, plåtar du i 70mm handhållet skall du ha en slutartid på 1/70s, 300mm ger 1/300s för att kameraskak inte skall synas. Väldigt ovetenskaplig regel, men den stämmer ganska bra ändå.

Eftersom du plåtar i skymning måste ISO upp. Drar man ISO högt så kommer kamerans JPEG bli lite suddig på grund av brusreducering - plåta RAW kan komma till nytta här. Tillåter du brus i bilden så kommer RAW tillåta dig mycket mer skärpa.

Jag tror att plåta handhållet i 300 mm i skymningen är en extrem bedrift!

Jag skulle överväga att testa att plåta från tripod, ställa ISO högt och plåta RAW. Tänk på att få korta slutartider, även om det inte är lika noga som om du hade plåtat handhållet.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar