Advertisement

Annons

Canon EOS 1000D vs Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Brus i pentaxbilder

Pentax K 200D är bättre på brushantering än min K 10 D. Kika på bilden bland mina bilder som heter Gunnarisecondhand. ISO 800 med en K10. Inte specielt störande brus där. Jag har brusreducerat i Silkypix. Man köper ofta mindre brus till priset av mindre detaljer. Jag tycker inte att bruset är ett stort problem trots att jag ofta fotar under mycket dåliga ljusförhållanden.

Skönt att hitta en tråd som tar upp precis vad jag undrat över. Jag står mellan de 3 kameror som nämnts i tråden, k200d d60 eller en canon 1000 eller ev sony a300/350.
Har snöat in på Pentaxen ganska rejält då den har både inbyggd bildstabilisator och allväderskydd och jag mest fotar extremskidåkning skoteråkning och andra vintersporter. Har dessutom läst mkt bra om pentaxen, men såklart så har många klagat på vad den presterar i lite sämmre ljusförhållanden. att man helst inte fotar med mer än ISO400 för då blir det en massa brus.
Har rejält stora händer så jag vill ju inte ha någon liten kamera, sen vill jag gärna kompletera med ett ljuskänsligt objektiv för att fota när det är halvmörkt ute.
Detta kitt har jag kollat lite på och undrar hur objektiven är som fäljer med.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273014
Ska man skippa 50-200 objektivet och prova hitta ett annat? Vet ju inte riktigt vilka behov jag har just nu.

Kan ju säga att LiveView är inget jag saknat. utan det jag prioriterar är skarpa bilder med naturliga färger vid låga slutartider.
 
EOS 1000D vs Nikon D60

Hej!
Går i tankarna om att köpa en kamera. Har kollar på EOS1000d och nikon D60 men kan inte bestämma mig. Dom verkar ganska likvärdiga enligt min uppfattning, det som gör mig osäker är att canonen inte har bildstabilisator i objektivet, däremot har d60 det men den har bara 3 auto focus punkter medans canonen har 7 stycken. Försöker överväga vilken som är lämpligast, D60 går på cirka 500 kr mindre.

Vilken bör jag välja? Ska använda kameran till att ta en del bilder på motocross och på andra saker.

/// Jonathan
 
Har köpt en 1000D och använt den i ca 1 vecka. Är supernöjd.

(Dock är jag nybörjare, så ja kan inte ge något direkt analys och har inte så mycket att jämföra med.)
 
Dom verkar ganska likvärdiga enligt min uppfattning, det som gör mig osäker är att canonen inte har bildstabilisator i objektivet...
Det där med stabilisering beror ju på vilket objektiv man väljer. Canons gamla kitobjektiv (18-55 utan IS) brukar anses vara ganska mediokert, den nya varianten med IS lär vara bättre på alla sätt. Kanske kan du hitta ett 1000D-paket med nya objektivet!
 
Hej!
Går i tankarna om att köpa en kamera. Har kollar på EOS1000d och nikon D60 men kan inte bestämma mig. Dom verkar ganska likvärdiga enligt min uppfattning, det som gör mig osäker är att canonen inte har bildstabilisator i objektivet, däremot har d60 det men den har bara 3 auto focus punkter medans canonen har 7 stycken. Försöker överväga vilken som är lämpligast, D60 går på cirka 500 kr mindre.

Vilken bör jag välja? Ska använda kameran till att ta en del bilder på motocross och på andra saker.

/// Jonathan

Jag använder oftast fokuspunkten i mitten på min D80, undantagsvis kör jag de andra och i princip aldrig i fullt auto-läge.
Jag skulle förmodligen klara mig ypperligt med tre punkter. Det beror mest på hur man vill jobba skulle jag gissa.
Motocross går ju rätt fort ibland och då fixar nog inget av husen att följa med AF-mässigt. Det blir att ställa fokus i förväg skulle jag tro.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.