Annons

Canon EOS 1000D vs Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Skönt att hitta en tråd som tar upp precis vad jag undrat över. Jag står mellan de 3 kameror som nämnts i tråden, k200d d60 eller en canon 1000 eller ev sony a300/350.
Har snöat in på Pentaxen ganska rejält då den har både inbyggd bildstabilisator och allväderskydd och jag mest fotar extremskidåkning skoteråkning och andra vintersporter. Har dessutom läst mkt bra om pentaxen, men såklart så har många klagat på vad den presterar i lite sämmre ljusförhållanden. att man helst inte fotar med mer än ISO400 för då blir det en massa brus.
Har rejält stora händer så jag vill ju inte ha någon liten kamera, sen vill jag gärna kompletera med ett ljuskänsligt objektiv för att fota när det är halvmörkt ute.
Detta kitt har jag kollat lite på och undrar hur objektiven är som fäljer med.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273014
Ska man skippa 50-200 objektivet och prova hitta ett annat? Vet ju inte riktigt vilka behov jag har just nu.

Kan ju säga att LiveView är inget jag saknat. utan det jag prioriterar är skarpa bilder med naturliga färger vid låga slutartider.
 
Skönt att hitta en tråd som tar upp precis vad jag undrat över. Jag står mellan de 3 kameror som nämnts i tråden, k200d d60 eller en canon 1000 eller ev sony a300/350.
Har snöat in på Pentaxen ganska rejält då den har både inbyggd bildstabilisator och allväderskydd och jag mest fotar extremskidåkning skoteråkning och andra vintersporter. Har dessutom läst mkt bra om pentaxen, men såklart så har många klagat på vad den presterar i lite sämmre ljusförhållanden. att man helst inte fotar med mer än ISO400 för då blir det en massa brus.
Har rejält stora händer så jag vill ju inte ha någon liten kamera, sen vill jag gärna kompletera med ett ljuskänsligt objektiv för att fota när det är halvmörkt ute.
Detta kitt har jag kollat lite på och undrar hur objektiven är som fäljer med.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273014
Ska man skippa 50-200 objektivet och prova hitta ett annat? Vet ju inte riktigt vilka behov jag har just nu.

Kan ju säga att LiveView är inget jag saknat. utan det jag prioriterar är skarpa bilder med naturliga färger vid låga slutartider.

Man kan inte få allt, när man tittar på kameror med lägre pris. Men förhasta dig inte. Som jag ser det är det inte lätt när man första gången skall välja en systemkamera. Har man inte ständig tillgång till mycke pengar, så att man skall köpa nytt, så fort någon finess plockas på,man tröttnar fort på vissa finesser och använder dom sällan. När man beslutar sig för att köpa till sig ett nytt zoomobjektiv, för att utöka möjligheterna med kameran, låser man sig till ett kamerasystem för ganska lång tid (vilket inte behöver betyda en nackdel) i en framtid skulle man ju önska att alla objektiv, passade alla kameror, men det blir nog inte så. Canon 40D-50D har väl världens snabbaste autofokus med ca: 6,3 bilder/sek. dom lär även vara bra att låsa fokus, på motivet, vilket många kameror kan vara sämre på, dom har även 9 st korsformade sensorer, som ökar möjligheten att följa rörliga motiv. I vanlig ren bildkvalitet ser man ingen skillnad på ett A4:a det klarar en 5000kr kamera lika bra som en för 10000kr, även om den billigare har mindre pixlar. Mvh.Bengt.
 
... men såklart så har många klagat på vad den presterar i lite sämmre ljusförhållanden. att man helst inte fotar med mer än ISO400 för då blir det en massa brus.

Detta kitt har jag kollat lite på och undrar hur objektiven är som fäljer med.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273014
Ska man skippa 50-200 objektivet och prova hitta ett annat? Vet ju inte riktigt vilka behov jag har just nu.

Kan ju säga att LiveView är inget jag saknat. utan det jag prioriterar är skarpa bilder med naturliga färger vid låga slutartider.

photozone.de lär vara vederhäftig i sina tester:
photozone.de/pentax/18-55mm

DPreview säger om bildkvaliten på Pentaxen:
While the Canon JPEG images are clearly better than their Pentax counterparts, when shooting in RAW there is hardly any difference.

Och som det verkar så påverkar deras ISO test av vilka ”default” brusreducering som kamerorna har förinställt. Pentaxen har inget sådant förinställt.

Fotokungen har en silvrig Pentax 200D med kitobjektiv för 3990, det torde vara oslagbart billigt just nu.

Pentaxen är också något långsammare i seriebilder än flera av de andra troligen något man uppskattar om man fotograferar skidåkare samt hur snabb autofokus kameran har.

Jag har precis köpt en 1000D (4,5K) efter ”moget” övervägande. Skit kul med systemkamera efter att ha varit nere i kompaktträsket, himmelen blir blåare, gräset grönare och flickorna vackrare. Dessutom ville jag ha en liten kamera så den kan vara med ”alltid” med kitobjektiv eller annat litet objektiv, jag har inte heller händer typ dasslock ;-).

En sak som de flesta tester verkar ha missat är att 1000D:s liveview bara fungerar med Canons blixtar, möjligen också med sådana som säger sig vara kompatibla med Canons TTL men det vet jag inte. Det är riktigt dåligt att det inte går att blixtra manuellt med tex studioblixtar i liveview.
Alla direktknappar är bra och användbart. Snabb åtkommet till ISO (i sökaren), AF, ljusmätningstyp, WB, självutlösare, en bild eller seriebilder, val av autofokuspunkt, använder det mesta flitigt. Nackdel är att Användbart är självutlösare med seriebildstagning, upp till 10 bilder speciellt som 1000D inte har möjlighet till trådlös fjärrkontroll. Dock kan man bra ta en bild med spegeluppfällning.

Man börjar inte riktigt veta vad man vill ha förrän man har en kamera och använder den, man kan läsa om kameror hur mycket som helst det är ändå praktisk användning som ger riktig feed back. Så en billig sk instegare är ju en bra början för att lära sig vad man egentligen skulle vilja ha.

Med 1000D får man ju den snygga remmen med ”EOS Digital”, sånt som inger respekt hos menigheten. ;-)
 
photozone.de lär vara vederhäftig i sina tester:
photozone.de/pentax/18-55mm

DPreview säger om bildkvaliten på Pentaxen:
While the Canon JPEG images are clearly better than their Pentax counterparts, when shooting in RAW there is hardly any difference.

Och som det verkar så påverkar deras ISO test av vilka ”default” brusreducering som kamerorna har förinställt. Pentaxen har inget sådant förinställt.

Fotokungen har en silvrig Pentax 200D med kitobjektiv för 3990, det torde vara oslagbart billigt just nu.

Pentaxen är också något långsammare i seriebilder än flera av de andra troligen något man uppskattar om man fotograferar skidåkare samt hur snabb autofokus kameran har.

Jag har precis köpt en 1000D (4,5K) efter ”moget” övervägande. Skit kul med systemkamera efter att ha varit nere i kompaktträsket, himmelen blir blåare, gräset grönare och flickorna vackrare. Dessutom ville jag ha en liten kamera så den kan vara med ”alltid” med kitobjektiv eller annat litet objektiv, jag har inte heller händer typ dasslock ;-).

En sak som de flesta tester verkar ha missat är att 1000D:s liveview bara fungerar med Canons blixtar, möjligen också med sådana som säger sig vara kompatibla med Canons TTL men det vet jag inte. Det är riktigt dåligt att det inte går att blixtra manuellt med tex studioblixtar i liveview.
Alla direktknappar är bra och användbart. Snabb åtkommet till ISO (i sökaren), AF, ljusmätningstyp, WB, självutlösare, en bild eller seriebilder, val av autofokuspunkt, använder det mesta flitigt. Nackdel är att Användbart är självutlösare med seriebildstagning, upp till 10 bilder speciellt som 1000D inte har möjlighet till trådlös fjärrkontroll. Dock kan man bra ta en bild med spegeluppfällning.

Man börjar inte riktigt veta vad man vill ha förrän man har en kamera och använder den, man kan läsa om kameror hur mycket som helst det är ändå praktisk användning som ger riktig feed back. Så en billig sk instegare är ju en bra början för att lära sig vad man egentligen skulle vilja ha.

Med 1000D får man ju den snygga remmen med ”EOS Digital”, sånt som inger respekt hos menigheten. ;-)

Remmen går köpa lös annars. :) Trots att jag canonist så tror jag att Pentaxen just nu är en bättre affär.
 
Remmen går köpa lös annars. :) Trots att jag canonist så tror jag att Pentaxen just nu är en bättre affär.

Säljer de verkligen dessa remmar till vem som helst!
Men det är väl iofs bara en tidsfråga innan Canon drar in remmen och man likt motljusskydd och andra obligatoriska tillbehör måst köpa dessa separat. :)

Jag tyckte jag noterade i början att Pentaxen verkade synnerligen prisvärd. Och om man plåtar RAW verkar det vara väl så bra bildkvalitet och på höga ISO och som de andra. Om man har relativt ny dator så är 10 mb filer inga problem och det är bra att slippa jpeg komprimeringen på sina digitala ”negativ”. Jag blev ganska snart ”ovän” med ”dummy” lägena, kameran har inte samma uppfattning som mig om var fokus skulle vara.

Som jag uppfattat det så är det många som jämför äpplen och päron när det gäller kamerorna, tex vad har för inställningar default, en kamera som har brus reducering som default inställning får ju mindre brus än den som inte har det så. Om man bara tänker plåta jpeg så är naturligtvis kamerans hantering av detta viktig men om man tänker sig att efterbehandla bilderna torde väl RAW vara det man fotograferar i. 1000D blir märkbart långsammare med de två brusreduceringarna på slaget i kameran, verkar vara en svag punkt hos denna Canonmodell.


Cameralabs grabben har trevliga recensioner/presentationer på Youtube.

Cameralabs Pentax K200D

http://www.cameralabs.com/reviews/Pentax_K200D/verdict.shtml
So while the K200D may be missing out in some respects, it does boast by far the best build quality of any entry-level DSLR. Couple that with the upper screen and unique RAW options, along with plenty of control over processing and customisation, and you have a DSLR which really stands out from the crowd”
 
Vi säljer både Pentax KM, K200, d60 och 1000D. D60 börjar i mina ögon kännas ganska gammal, KM och K200 är i mina ögon fantastiska köp och 1000D kvalar in på en välförtjänt tredjeplats.

D60 SAKNAR Spegeluppfällning och DOF-preview... bara det är ju väldigt handikappande imo.
 
Fint med så många snabba och bra svar. Det lutar ju då mot Pentaxen, och isf blir det ett kitt med 18-55 objektiv. Finns ju från 3990 och det e ju inte många pengar alls. Känns det rätt då kan man ju börja köa till objektiv. Synd att det finns så få begade till pentax. Eller så kollar jag kanske på fel ställen.
 
En annan subjetiv sak är att det ofta är roligare att fota med Pentax - vette tusan varför, men fler med mig delar den lätt ologiska känslan. Kanske är det något med hur man smält samman kompromisser på ett lyckat sätt, men K100d är fortfarande en av de hus jag har roligst med och k200 är ju inte vara sämre. Jag har för mig att den gav D300 en tuff match i ett test och då är ändå D300 en mycket bra kamera och rejält mycket dyrare.

Inget ont i Canon 1000D, men den är lite tråkig onekligen - jag har en kollega som är mycket nöjd med sin och visst prestar den bra bilder, men lite... tråkig...
 
En annan subjetiv sak är att det ofta är roligare att fota med Pentax - vette tusan varför, men fler med mig delar den lätt ologiska känslan. Kanske är det något med hur man smält samman kompromisser på ett lyckat sätt, men K100d är fortfarande en av de hus jag har roligst med och k200 är ju inte vara sämre. Jag har för mig att den gav D300 en tuff match i ett test och då är ändå D300 en mycket bra kamera och rejält mycket dyrare.

Inget ont i Canon 1000D, men den är lite tråkig onekligen - jag har en kollega som är mycket nöjd med sin och visst prestar den bra bilder, men lite... tråkig...

Flera Pentaxkameror verkar ha Mycket bra bildkvalitet, K20D är väl otäckt bra i bildkvalitet. Men dom slarvar med Monitorn, och vill inte öka på bildhastigheten, på K20D alltså.
 
Synd att den var 1000kr dyrare om man vill ha den svarta. Men men, man kan ju inte få allt... Pentax blir det för mig!
 
Synd att den var 1000kr dyrare om man vill ha den svarta. Men men, man kan ju inte få allt... Pentax blir det för mig!

Har vi missat att pentax har släppt en nyare instegskamera KM200. Något enklare, men somliga säger bättre autofokus. Verkar prisvärd. Bengt
 
nej det är inte för svårt...

vrider man till gröna rutan (helautomat) behöver man inte vara smartare än ett normalbegåvat dörrstopp för att klara av att hantera den... (kan dock fortfarande skapa problem hos flickvänner och farföräldrar...)

Fniss, flickvännen läser ej dessa sidor?
Sant är dock att teknikfientiga människor och dinosaurier får problem även med gröna rutan
 
"Gröna rutan" är rolig - jag har nog aldrig någonsin använt eller ens testat denn på någon systemkamera, men däremot kör jag alltid kompakter på gröna rutan. Antar att det tyder på någon sorts defekt att inte försöka krama ur max ur en sämre kamera, men man vill likssom inte...
 
Jag har både K20 och K200 och tycker inte skillnaden är så stor som priset vill få en att tro.Vist K20 har mer pixlar,större sökare och fler knappar men i övrig är de väldigt nära varandra(även bildmässigt).Båda är riktigt bra men K200 känns betydligt mer prisvärd.Tänker sälja en av de då det bara skapar beslutsångest om vilken som ska få följa med då de är så likvärdiga...
/Sverker
 
Jag har både K20 och K200 och tycker inte skillnaden är så stor som priset vill få en att tro.Vist K20 har mer pixlar,större sökare och fler knappar men i övrig är de väldigt nära varandra(även bildmässigt).Båda är riktigt bra men K200 känns betydligt mer prisvärd.Tänker sälja en av de då det bara skapar beslutsångest om vilken som ska få följa med då de är så likvärdiga...
/Sverker

Kul att du har uppmärksammat det här dilemmat. På Sony sidorna har StenÅke och jag dribblat om detta. Sonys trillingserie är halva priset mot Sony A700, där K20D är likvärdig. Man får inte en dubbelt så bra kamera. Om inte högiso är absolut jätteviktigt. så kan man se på DXO, där endast Ren bildkvalitet bedöms, att även äldre och billigare klarar sig mycket bra. Det är faktiskt ganska många som blir besvikna när dom tar steget från kompakt till system. förväntar sig drömbilder. Kompaktens makalösa skärpedjup gör den till skärpemässigt nästan idiotsäker. /Bengt
 
Hadde tidigare en Canon 400d och bytte "upp" mig till en 40d och upplevde där samma sak,40d var en rejäl och snabb kamera men bilderna blev inte bättre snarare tvärt om.Jag och en vän som upplevde samma sak har en teori om att det är det något tyngre avtrycket och den snabba/kraftiga spegelfälllningen som orsakade skakning och där av färre skarpa bilder...(jag tycker även att af fungerade efter devisen fort och fel...)
Vi har båda sålt våra 40d och jag är nu en glad Pentax ägare.
Jag tycker samma sak ofta även gäller objektiv då dagens billiga och plastiga kittar presterar så pass bra att man betalar en massa pengar för ljusstyrka och byggkänsla om man byter upp sig,och ofta måste man endå blända ner något steg för att få max skärpa...
Detta är min personliga åsikt och förstår att de som har foto som yrke har andra krav än en glad amatör...

/Sverker
 
Hantering och ergonomi är självklart mycket viktigt på en kamera. men behöver inte betyda, att bilderna blir så betydlig bättre, magnesium, titan, grovt räfflad gummi,kanske lite kevlar, ock en bit borstad aluminiumskylt. Då börjar det vattnas i munnen på många. och visst en sån bildmaskin sprider extra glans. Men dagens billigare lite plastigare kameror har även fördelen att vara klart lättare, en inte nog så viktig egenskap. vad gäller objektiven så verkar även diametern växa som tusan 77-80mm filterfattning, skall tydligen se mäktigt och inte så lite macho ut. Semiprokamerorna med ett 24-70 på 1100 gram, är inte grant att bära med sig i svampskogen. /Bengt.
 
En annan subjetiv sak är att det ofta är roligare att fota med Pentax - vette tusan varför, men fler med mig delar den lätt ologiska känslan. Kanske är det något med hur man smält samman kompromisser på ett lyckat sätt, men K100d är fortfarande en av de hus jag har roligst med och k200 är ju inte vara sämre.


Jag kan bara instämma i det bengt-re säger, K100D var väldigt rolig att fotografera med, men jag kan inte riktigt förklara varför, de bara är såna...
 
Jag fick samma känsla när jag gick från Canon 40d till Pentax,de gör fotandet roligare utan att det finns något konkret att ta på.Detta gäller K20 men ännu mer K200 där jag kände "å vilken rolig kamera" när jag gick en sväng med den första dagen....
Även bilderna imponerar på denna billiga kamera då de blir minst lika bra som de från min 8000kr dyrare Canon 40d med Sigma 18-50 2.8

/Sverker
 
Ta den kamera som känns bäst i handen och den som har menyer du trivs med. För det är inte så jättestor skillnad mellan dom, så gå på känslan :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.