ANNONS
Annons

Canon EOS 1000D vs Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du över huvud taget sökt det minsta på forumet här om liknande frågor ?.. Dom finns redan i flertal/ mängder som du först kan titta lite på så får du lite mer konkreta frågor sedan kanske..

Bara titta på samma avdelning du här skriver då så finner du massor massor med läsning...

Mvh
Tobbe..
 
Kamerorna är väldigt lika i sina specifikationer.
1000D har ngt bättre AF, D60 ngt bättre bildprocessor.
I detta fallet är det i stort sett bara det rent ergonomiska som kan fälla avgörandet. Kläm och känn, den som ligger bäst i handen är den du ska välja.

Jag har själv en D60 som jag är väldigt nöjd med. Men jag tror nog att du blir nöjd med en 1000D också.
 
D60 vs. 1000D vs ?

Hej!

Ska hjälpa min flickvän att köpa sin första systemkamera!
Vi har kollat lite på 1000D och D60, då hon gärna vill ha Canon eller Nikon! Budgeten är ungefär 5000, kan ni ge några tips? Har blandannat sett att D60 sålts med "blixtpaket" någon gång? Finns det några liknande paket nu?

Mvh
 
Hej!

Ett tips är att kolla på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=101 där många systemkameror och -paket är listade.

Har inte själv använt någon av de kamerorna du nämner, men det har säkert många andra här på forumet, så det är bara att söka bland diskussioner ang. nya kameror och kanske recensioner av kameror - lycka till med sökningen och kameraköpet!

M v h
Anders
 
Canon EOS 1000D vs. Nikon D60

Hej!
Jag har velat köpa en systemkamera länge. I början så lutade det mot en Canon EOS 1000D men efter att ha läst lite recensioner och sånt, så tycker jag att den är ganska likvärdig med Nikon D60 . Och Canon 450D är ju "storebrorsan" till 1000D. Vilken ska jag välja?

När jag har läst olika forum är det många som har sagt att man ska inte köpa en "nybörjar systemkamera" att det är bättre att spara på pengarna till en bättre.
Då börjar det luta mot Canon 50D eller Nikon D90. Men det känns lite mycket för mig, ( jag är bara tretton år! ).
Jag började fotografera på allvar sommmaren 2008.
Tacksam för svar och hjälp!
 
Hej!
Jag har velat köpa en systemkamera länge. I början så lutade det mot en Canon EOS 1000D men efter att ha läst lite recensioner och sånt, så tycker jag att den är ganska likvärdig med Nikon D60 . Och Canon 450D är ju "storebrorsan" till 1000D. Vilken ska jag välja?

När jag har läst olika forum är det många som har sagt att man ska inte köpa en "nybörjar systemkamera" att det är bättre att spara på pengarna till en bättre.
Då börjar det luta mot Canon 50D eller Nikon D90. Men det känns lite mycket för mig, ( jag är bara tretton år! ).
Jag började fotografera på allvar sommmaren 2008.
Tacksam för svar och hjälp!

Känner du någon som kör nåt av systemen? isåfall kan det vara en bra idé att köra samma så man kan låna objektiv och tillbehör av varandra.

Nikon d60 har ingen autofokusmotor och det finns en hel del objektiv som inte har motor inbyggt, speciellt från tamron och sigma, men också en del nikon objektiv (med dessa objektiv så måste du alltså fokusera manuellt på en d60).

Canon har alltid (iaf extremt länge) kört med motorn i objektivet så alla objektiv som är gjorda för canon har motor inbyggt.

Utöver det jag har sagt så tycker jag du ska gå på den som känns bäst.
 
Känner du någon som kör nåt av systemen? isåfall kan det vara en bra idé att köra samma så man kan låna objektiv och tillbehör av varandra.

Nikon d60 har ingen autofokusmotor och det finns en hel del objektiv som inte har motor inbyggt, speciellt från tamron och sigma, men också en del nikon objektiv (med dessa objektiv så måste du alltså fokusera manuellt på en d60).

Canon har alltid (iaf extremt länge) kört med motorn i objektivet så alla objektiv som är gjorda för canon har motor inbyggt.

Utöver det jag har sagt så tycker jag du ska gå på den som känns bäst.

Tack! Jag har en kompis som har en Canon 450D och en som tänker köpa en D60.
 
Då börjar det luta mot Canon 50D eller Nikon D90. Men det känns lite mycket för mig, ( jag är bara tretton år! ).
Ett alternativ skulle kanske kunna vara att köpa begagnat? Föregångarna Canon 40D eller Nikon D80 är fortfarande väldigt bra kameror och går nog att hitta för ungefär samma pengar som en ny 1000D eller D60.
 
Tack! Jag har en kompis som har en Canon 450D och en som tänker köpa en D60.

Eftersom du har kompisar med både Nikon och Canon så hade jag gått till en välsorterad fotobutik och kännt och klämt på kamerorna. De är i stort sett helt likvärdiga. Välj den som känns skönast i dina händer.

En lite sak angående D60 bara..... Jag har själv en D60 och har inga bekymmer att hitta objektiv till den trots att den saknar AF-motor, så det behöver du nog inte vara orolig för. Både Sigma och Tamron har inbyggd motor i sina objektiv nu, så det finns mycket att välja på.
 
Canon EOS 1000D, Bättre än Nikon d60?

Jag ska då köpa min första systemkamera!
Var först inne på att köpa en Nikon d60 p.g.a. all bra kritik. Men jag såg en annan kamera, Canon EOS1000D, som tydligen är en ganska ny modell.

Vad vet ni om den? Skillnader från Nikon d60?


Tack på förhand, Mvh Martin.
 
1000d är inte så ny längre,nya modeller kommer allt tätare...
Skillnaderna mellan D60 och 1000d är inte så stora,D60 har lite lättare handahvande/inställningar och mer "färdiga"bilder direkt ur kameran.Nikons kittobjektiv 18-55vr ska vist vara något bättre rent bildmäsigt men det är nog hårklyveri då även Canons 18-55is är ett skarpt objektiv.Canon 1000d är kanske något mer kamera att växa med,men det är min uppfattning.Kolla även på Pentax k200d,denna är rejälare än de båda och tar minst lika bra bilder.Den finns desutom just nu i en silver variant till bra pris.
Mvh Sverker
 
Hade jag inte haft optik och en tom kameraväska så hade jag idag valt Pentaxen helt klart, som tvåa hade 1000D kommit, men i verklligheten hade jag köpt en begagnaad 400D istöllet och satsat pengar på optik istället för hus.
 
Jag har själv en 450D (tror inte att det är någon större skillnad i handhavandet jämfört med 1000D). Jag har också hanterat D60:eek:r vid några tillfällen.
Min uppfattning är också att 1000D erbjuder mer att växa i på grund av att du har de flesta kamerainställningarna inom räckhåll för en knapptryckning.
På D60 måste du bläddra i menyer för att ändra på ISO, enkel/seriebildtagning, ljusmätningsmetod m.m. Det är bökigare och personligen hade jag snabbt tröttnat på detta. Den funkar dock utmärkt för den som till exempel alltid kör Auto-ISO och sällan ändrar på bildtagningsmetod m.m.
Min personliga åsikt är att D60 ger ett större intryck av en renodlad nybörjarkamera, dock en mycket pedagogisk sådan. Kameran har till exempel en särskild knapp med ett frågetecken. Var som helst i menyerna kan du trycka på den och få en kort förklaring till den funktion som du vill ändra på.
 
Hade jag inte haft optik och en tom kameraväska så hade jag idag valt Pentaxen helt klart, som tvåa hade 1000D kommit, men i verklligheten hade jag köpt en begagnaad 400D istöllet och satsat pengar på optik istället för hus.

Men är inte Pentaxen eller 1000d'n för svår för mig som total nybörjare då?
 
Men är inte Pentaxen eller 1000d'n för svår för mig som total nybörjare då?

nej det är inte för svårt...

vrider man till gröna rutan (helautomat) behöver man inte vara smartare än ett normalbegåvat dörrstopp för att klara av att hantera den... (kan dock fortfarande skapa problem hos flickvänner och farföräldrar...)
 
Men är inte Pentaxen eller 1000d'n för svår för mig som total nybörjare då?

Ta en titt på Sony A350, Bildkvaliteten som den levererar har överraskat många, + en mycket finurlig Live Wiev som fungerar precis som på en kompaktkamera, genom monitorn kan man knäppa 2,5 bilder/sek. Den har även 14mp. /Bengt
 
Nejdå. Gröna rutan finns i nödfall. Annars är deet inte så svårt att lära sig - kunde du klara av att koppla upp daatorn på internet och registrera dig som användare här och lyckats placera en tråd på rätt ställe så har du redan bevisat med marginal tillräcklig motivation och kunskap för att lära dig hantera en kamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.