Annons

Canon EOS 1000D vs. EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lill_John

Medlem
Hej!
Tänkte fråga erfarna fotografer om EOS 30D om det är värt att byta mot en 1000D? Vill nämligen ha snabbare serietagning!
För och nackdelar:

(ny i forumet) ;)

MvH/John
 
Med en 30D får du 5bps istället för 3, samt ett proffsigare och mer robust hus. Du får också lite mindre megapixel, men det kanske inte gör något. Är huset välanvänt? Jag lånade själv en välanvänd 30D i vintras när min egna kamera var trasig, och smutsigare sensor fick man leta efter, det gick inte att använda bilderna som var tagna i dagsljus, prickar och fläckar överallt! Men huset har helt klart en mycket proffsigare känsla över sig än vad 1000D har
 
Okej. Smuts kan man alltid ta bort, men finns det nått specialknep för att kunna se hur många exponeringar kameran har gjort? Eller ska man bara lita på försäljaren?
Robust är ju inte fel. :) 10 eller 8 känns inte så relivant ju nu, har inte känt att 10Mpixel är för lite än.

Bjohansson sa la en del, men skriv gärna mer vad ni tycker/för-o-nackdelar.

MvH/John
 
Du förlorar också en del saker, Liveview, nyare bildprocessor tex. Kameran du har är mindre, liksom tex 500D. Jag tycker det är en fördel eftersom jag inbillar mig att min kamera (450D) är med mycket mer än om den hade varit större. AF på 30D är väldigt lik 450D och 500D (och dessutom 5D/5DMkII). 1000D har en enklare variant. 40D/50D har lyft det ännu ett steg, och har antagligen för sitt pris kanske marknadens bästa AF för snabba skott. Men använder du mittpunktsskärpa så kommer skillnaden antagligen vara minimal mellan 30D och 40/50D.
 
Jag bytte från en 350D till en 30D för ett par år sen. Förutom de tekniska skillnader som finns (jag har ingen koll på 1000D) så tycker jag handhavandet är betydligt smidigare på 30D, med ett till snurrhjul och lcd-display.

Det jag saknar som jag kan tänka mig att 1000Dn har är framför allt en bättre skärm.

Mvh
Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.