Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1000D vill inte visa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jontes Film Och Foto

Aktiv medlem
Har ju precis fått hem min nya Canon EOS 1000D. Jag har fotat lite random och kollat inställningarna kort sagt lärt mig kameran, nu kommer problemet jag kan inte se bilderna jag fotat på den säger no card (minneskortet kommer nästa vecka) men man borde väll kunna se det man fotat även fast man inte har nå kort i eller har jag fått felaktig vara.

Digitala systemkameror har bufferminne (halvkass jämförelse är datorns RAM-minne), där hamnar bilden medan den är på väg till minneskortet. Så du kan se bilden direkt efter du tagit den en kort stund på displayen, sen är den för evigt borta om du inte har ett minneskort i eller kopplar den direkt till datorn och kör Canons programvara (har ej testat med just 1000D, men andra Canon-kameror).

Digitala systemkameror har bufferminne (halvkass jämförelse är datorns RAM-minne), där hamnar bilden medan den är på väg till minneskortet. Så du kan se bilden direkt efter du tagit den en kort stund på displayen, sen är den för evigt borta om du inte har ett minneskort i eller kopplar den direkt till datorn och kör Canons programvara (har ej testat med just 1000D, men andra Canon-kameror).

Tack så då är det bara att vänta på minneskortet då

Det finns två anledningar till att det alls går att fotografera utan något minneskort insatt i kameran:
  1. Presumtiv kund vill testa i affären. Då spelar det ingen roll att bilderna inte sparas.
  2. Man fotograferar med kameran ansluten till datorn, så att bilderna sparas direkt till datorn.
Starta programmet EOS Utilities (ev. har du ställt så det startar direkt, när du ansluter kameran), helst i en bärbar dator, så kan du åtminstone fotografera lite, om du håller dig inne eller så, och kan spara de bilderna direkt i datorn.

Det finns naturligtvis internt minne i kameran också, men det är ett buffertminne, som används av kameran för att hantera bilderna innan de hinner skrivas ut till minneskortet. De sparas aldrig permanent där.

ANNONS