Annons

Canon EOS 1000D eller Nikon D3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

challe1337

Ny medlem
Hejsan.

Har bestämt mig för att köpa min första kamera och tittar på en runt 5000 kr med objektiv (ny). Har kommit fram till 2 som verkar vettiga. (?)

Så, vilken av Canon EOS 1000D eller Nikon D3000 är bäst/mest prisvärd? Finns det någon annan kamera i prisklassen jag bör vara intresserad av?

Väldigt tacksam för svar!
 
Jag skulle ta D3000.
1000D har mindre sökare och färre autofokuspunkter. Canons billigaste 18-55 objektiv är mycket dåligt. Det blir lila missfärgningar vid kontrastrika områden.
 
Känn på dom, det är viktigt att kameran är trevlig att hålla i. Som Mats påpekar, så är Canons 18-55 (utan IS) tyvärr inget vidare jämfört med Nikons motsvarighet. Med IS (resp VR på Nikon) är däremot Nikon och Canon rätt likvärdiga. Detta talar för Nikon D3000.

I samma prisklass finns även dessa, som det ev. kan vara värt att titta på:

Olympus E420 m 14-42 (ca 4600:)
och
Sony A230 m 18-55 (ca 4700:)

Per.
 
Olympus E420 har en mindre sensor än Nikon- och Canon-modellerna. Den är liten och behändig i kombination med det fasta pannkaksobjektivet, men med 14-42 zoomen är den inte längre så mycket mindre än tex. en Nikon D3000, och det är ett ganska stort minus att den saknar ett ordentligt grepp.
 
Canons 18-55 (med IS!) är mycket bra - och väldigt skarpt upp till 30-35mm (för den petige). Vet inte om Nikons är lika skarpt, är den det har dom gjort ett väldigt bra jobb. Skillnaden i pris på prisjakt mellan 1000D med och utan IS i kitlinsen är blott 300:- så valet där är enkelt.

Skulle du välja Canon skulle iaf jag överväga en beg 450D (eller kanske 500D) - det är kameror som räcker långt även för den som vill utforska mer "avancerade" funktioner. En ny 450D med 18-55 (med IS) ligger på 6000. Då och då (om du har tid) kommer du hitta den billigare då någon kedja har en drive.

Men både Canon och Nikon gör såklart utmärkta kameror och i den prisklassen är det som många säger - kläm och känn och se vad du tycker. Bildkvalitet levererar dom så det räcker och blir över båda två. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.