Hej allihopa!
Jag kan ingenting tekniskt om kameror. Älskar dock att fotografera och hoppades på att ni kanske kunde hjälpa mig lite. Har just nu en Canon eos 450D, extern blixt och ett 50mm-objektiv. Jag vill uppdatera min kamera till något riktigt bra.
Vill ha framför allt en bättre kamera, jag har hört om fullsensorkameror men förstår inte vad det innebär. Någon som skulle kunna idiotförklara vad det innebär för mig?
Jag har också förstått att dom kostar riktigt jäkla mycket. Finns det ingen billig variant överhuvudtaget?
Sen vill jag ha ett vidvinkelobjektiv, ett ordentligt sådant. Något tips där också? Så billigt som möjligt och så bra som möjligt.
Tycker du inte ska fokusera på fullformat om du inte är riktigt insatt i det. Skillnaden är alltså att sensorn är samma storlek som ordinarie 35mm film, alltså 24x36 mm. Det medför en hel del som t.ex. att du får kortare skärpedjup vid samma brännvidd och utsnitt. Det är också glesare mellan pixlarna och kameran tar in mer ljus, vilket kan öka bildkvaliten och du får också mer vidvinkel vid samma brännvidd, vilket också kan vara bra. Däremot är dessa kameror betydligt svårare att fotografera med. De är också dyrare och har en längre produktcykel. FF-kamerorna från samtliga tillverkare, Nikon, Sony och Canon, är inte heller hypermoderna idag med de senaste landvinningarna.
Canon 5DMk2 är den modernaste av dessa och klarar att filma t.ex. Den har 21 megapixel. Sony har modeller som A900 och A850 (vilket är i princip exakt samma kamera). De har 24,6 megapixel och är extremt välbyggda i magnesium mm., men kan inte filma och har inte LiveView. Nikon har D3X som är den med bäst bildkvalitet av alla dessa. Samma sensor som Sony, men med lite annan elektronik kring som höjer bildkvaliten ytterligare. Nikon har också ett par mer lågupplösta FF-kameror på 12 megapixel, t.ex. D700. Sony-kameran har inbyggdbildstabilisering, vilket inga av de andra har och är den som ligger lägst i pris. Du kan köpa en begagnad Sony A850 för c:a 11000 kr. ordinarie nypris är idag c:a 17000 kr. Underbar kamera (har en själv), men är inte så mångsidig. Perfekt i bra ljus, men har inte så bra lågljusegenskaper. Canon 5D kostar ungefär lika, aningen dyrare bara. Nikon D3X kostar c:a 60 000 kr.
Bland APS-kamerorna finns mycket att välja på.
Nu frågar du ju i Canon-forumet. Är det för att det absolut måste vara en Canon-kamera?
Annars kan jag tipsa om att kolla på andra märken också om du vill ha en modernare kamera med fler finesser framförallt. Jag använder Sony och är därför rätt insatt i det och kan tipsa om det märket. Nikon-ägare kan säkert tipsa mer om Nikon-modeller osv.
Sony har t.ex. en modell som heter A580 med den bästa bildsensorn i klassen och ett antal finesser som andra inte har, t.ex. inbyggd bildstabilisering, inbyggd HDR-funktion, panoramafunktion, det absolut överlägsnaste LiveView-systemet på marknaden som är oerhört mycket bättre än Canons och Nikons, mycket smidigt och enkelt blixtsystem med trådlös funktion, bästa batterilivslängden i klassen mm. mm. Ligger också bättre till i pris.
Nikon har en ny modell D7000 med samma 16,2 megapixel bildsensor från Sony och i princip likvärdig bildkvalitet. Både Nikon och Sony ligger lite före Canon i det avseendet just nu. Nikon-kameran är mer traditionell utan vinklingsbar display osv, men är mycket fint byggd i metallhus mm.
Det finns också Pentax som också har en ny kamera med samma sensor som Sony och Nikon, K-5 heter den.
Mest innovativa finesser och lägst pris har Sony. Nikon är dyrare, men bäst byggkvalitetskänsla, men samtidigt tyngre. Canon har en hel radda kameror med liknande spec i olika prisklass, men med samma 17,7 megapixel-sensor, 550D, 600D, 60D och 7D.
Det finns mycket att välja på och eftersom du inte sitter fast i ett system med bara ett objektiv och en blixt så är du fri att välja helt fritt utan bindningar. Fråga i forumen för Nikon, Sony och Pentax så kommer du få massor av tips från hjälpsamma trevliga människor med mycket kännedom om sina system. Frågar du här kommer alla att säga köp Canon si och så helt automatiskt och det kanske inte alls är det bästa för dig.
Om du inte har så bråttom så lär Canon förmodligen komma med en uppdaterad sensor så småningom och med det nya kameror. Sony är på gång att väldigt snart lansera en riktig killer-kamera, A77 med 24 megapixel APS-C med translucent mirror och "backllit-teknik" med ISO upp till över 100 000 och professionellt byggt chassi. Det händer mycket just nu och du har en hel del att sätta dig in i ;-).
/Mats