Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS – kan ingenting

Om du klarar dig utan en fullformatskamera så hade jag tittat på ett Canon EOS EF-S 10-22 mm Det objektivet är riktigt trevligt. Men om du byter till en 5d passar det inte längre.
Fast lite mer än 3000 får du nog punga ut med då.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=145476

Budgetvarianten på ovanstående är Sigmas 10-20 Passar inte heller på en fullformatare.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=144971


Observera att annonserna bara är plockade som exempel, inte nödvändigtvis det billigaste jag hittade.
 
Hej allihopa!

Jag kan ingenting tekniskt om kameror. Älskar dock att fotografera och hoppades på att ni kanske kunde hjälpa mig lite. Har just nu en Canon eos 450D, extern blixt och ett 50mm-objektiv. Jag vill uppdatera min kamera till något riktigt bra.

Vill ha framför allt en bättre kamera, jag har hört om fullsensorkameror men förstår inte vad det innebär. Någon som skulle kunna idiotförklara vad det innebär för mig?
Jag har också förstått att dom kostar riktigt jäkla mycket. Finns det ingen billig variant överhuvudtaget?

Sen vill jag ha ett vidvinkelobjektiv, ett ordentligt sådant. Något tips där också? Så billigt som möjligt och så bra som möjligt.

Tycker du inte ska fokusera på fullformat om du inte är riktigt insatt i det. Skillnaden är alltså att sensorn är samma storlek som ordinarie 35mm film, alltså 24x36 mm. Det medför en hel del som t.ex. att du får kortare skärpedjup vid samma brännvidd och utsnitt. Det är också glesare mellan pixlarna och kameran tar in mer ljus, vilket kan öka bildkvaliten och du får också mer vidvinkel vid samma brännvidd, vilket också kan vara bra. Däremot är dessa kameror betydligt svårare att fotografera med. De är också dyrare och har en längre produktcykel. FF-kamerorna från samtliga tillverkare, Nikon, Sony och Canon, är inte heller hypermoderna idag med de senaste landvinningarna.

Canon 5DMk2 är den modernaste av dessa och klarar att filma t.ex. Den har 21 megapixel. Sony har modeller som A900 och A850 (vilket är i princip exakt samma kamera). De har 24,6 megapixel och är extremt välbyggda i magnesium mm., men kan inte filma och har inte LiveView. Nikon har D3X som är den med bäst bildkvalitet av alla dessa. Samma sensor som Sony, men med lite annan elektronik kring som höjer bildkvaliten ytterligare. Nikon har också ett par mer lågupplösta FF-kameror på 12 megapixel, t.ex. D700. Sony-kameran har inbyggdbildstabilisering, vilket inga av de andra har och är den som ligger lägst i pris. Du kan köpa en begagnad Sony A850 för c:a 11000 kr. ordinarie nypris är idag c:a 17000 kr. Underbar kamera (har en själv), men är inte så mångsidig. Perfekt i bra ljus, men har inte så bra lågljusegenskaper. Canon 5D kostar ungefär lika, aningen dyrare bara. Nikon D3X kostar c:a 60 000 kr.

Bland APS-kamerorna finns mycket att välja på.
Nu frågar du ju i Canon-forumet. Är det för att det absolut måste vara en Canon-kamera?

Annars kan jag tipsa om att kolla på andra märken också om du vill ha en modernare kamera med fler finesser framförallt. Jag använder Sony och är därför rätt insatt i det och kan tipsa om det märket. Nikon-ägare kan säkert tipsa mer om Nikon-modeller osv.

Sony har t.ex. en modell som heter A580 med den bästa bildsensorn i klassen och ett antal finesser som andra inte har, t.ex. inbyggd bildstabilisering, inbyggd HDR-funktion, panoramafunktion, det absolut överlägsnaste LiveView-systemet på marknaden som är oerhört mycket bättre än Canons och Nikons, mycket smidigt och enkelt blixtsystem med trådlös funktion, bästa batterilivslängden i klassen mm. mm. Ligger också bättre till i pris.

Nikon har en ny modell D7000 med samma 16,2 megapixel bildsensor från Sony och i princip likvärdig bildkvalitet. Både Nikon och Sony ligger lite före Canon i det avseendet just nu. Nikon-kameran är mer traditionell utan vinklingsbar display osv, men är mycket fint byggd i metallhus mm.

Det finns också Pentax som också har en ny kamera med samma sensor som Sony och Nikon, K-5 heter den.

Mest innovativa finesser och lägst pris har Sony. Nikon är dyrare, men bäst byggkvalitetskänsla, men samtidigt tyngre. Canon har en hel radda kameror med liknande spec i olika prisklass, men med samma 17,7 megapixel-sensor, 550D, 600D, 60D och 7D.

Det finns mycket att välja på och eftersom du inte sitter fast i ett system med bara ett objektiv och en blixt så är du fri att välja helt fritt utan bindningar. Fråga i forumen för Nikon, Sony och Pentax så kommer du få massor av tips från hjälpsamma trevliga människor med mycket kännedom om sina system. Frågar du här kommer alla att säga köp Canon si och så helt automatiskt och det kanske inte alls är det bästa för dig.

Om du inte har så bråttom så lär Canon förmodligen komma med en uppdaterad sensor så småningom och med det nya kameror. Sony är på gång att väldigt snart lansera en riktig killer-kamera, A77 med 24 megapixel APS-C med translucent mirror och "backllit-teknik" med ISO upp till över 100 000 och professionellt byggt chassi. Det händer mycket just nu och du har en hel del att sätta dig in i ;-).



/Mats
 
Tack så mycket för alla tips och råd, och tack så hemskt mycket Mats för ditt väldigt utförliga svar! Jag ska plugga in vad du skrev.

Jag har bestämt mig för att skippa fullsensorn. Satsar alltså på ett ordentligt vidvinkel som funkar till min 450D.

Har ni tips på några riktigt bra så kom gärna med dom! Länka loss! :)
 
Sigma 10-20 kan jag rekommendera till interiörbilder. Billigare än Canon 10-22, stabilt och trevligt.

Bra att du inser astt du inte behöver en FF-kamera.

Ett sätt att estetikst få en 450D att se "proffsig" ut, dvs större, är att slänga på ett batterigrepp, men det är inget jag rekommenderar annars.
 
Har ni tips på några riktigt bra så kom gärna med dom! Länka loss! :)

Det finns inte så hemskt många att välja bland. De vanligaste är nämnda, Sigma 8-16 och 10-22 samt Canon 10-22. Därutöver finns Tokina 11-16 som av många anses som det bästa och Tamron 10-24 som inte får lika fina omdömen.

3000:- räcker inte till en ny vidvinkelzoom. Kolla på begmarknaden.

Per.
 
Samyangen verkar ju ta toppenbilder! Gillar både den och sigma 10-20. Kollar runt och letar efter begagnade nu.
 
För samyangen gäller att du får fokusera manuellt samt välja bländare manuellt. Inte nödvändigtvis några problem men bra att veta innan köp åtminstone :).
 
Sigma 10-20/4-5,6 kostar kring 5 000:- nytt. Har du tur hittar du ett begagnat för 3 000:-. Det är gediget byggt, har snabb autofokus med tyst motor och är skarpt, allra skarpast på 16 mm. På de kortaste brännvidderna är det skarpt i mitten, men inte helskarpt i kanterna, vilket är normalt för den typen av objektiv. På 16 mm och uppåt är det skarpt över hela bildytan.

Canon 10-22/3,5-4,5 kostar uppåt 7000:-. Då får man ett något ljusstarkare objektiv men knappast med bättre bildkvalitet än Sigma. Möjligen en aning bättre kantskärpa på de kortaste brännvidderna. Kan kanske hittas begagnat för 4 500:- med lite tur.

En fast vidvinkel, t ex Samyang 14/2,8 kostar drygt 3 000:- men det är helt manuellt. För interiörbilder då man har tid på sig till inställningar gör det kanske inte så mycket. Kvaliten är hög.
 
Ot

Förlåt ett Off Topic inlägg!

Jag fastande för rubriken i tråden "Canon EOS kan ingenting". Antog att det handlade om en motsats till "Kan nå'n kan Canon", eller "Canon Can" som ju är gamla Canon slogans.

Tyckte det var kul!

Hej då.

Petter ...
 
OM du VILL ha FF eller inte är enkelt att testa.
Det är ju snart vår så bjud ngn som har en 5D på en sallad i naturen på en kul gemensam fotoutflykt.

Prova ngra bilder och sedan vet du. Men det kan ju skapa ett ha-begär...

OM nu kunderna gnäller så kan du väl dra till med en liten vit lögn om att du har testat men att din nacke inte tyckte om den tyngre vikten.
 
Också lite off topic...
Jag har läst igenom hela tråden och jag undrar egentligen mest vad det är för typ av kund som ifrågasätter en fotografs utrustning? Nu fotograferar jag mest privat men tar vissa uppdrag och hade någon börjat ifrågasätta min förmåga enbart på grund av min utrustning hade jag i mitt stilla inre bett den kunden att fara och flyga. Verkligen oförskämt.
Nu vet jag inte om jag kommer ihåg rätt, men det verkar ju dessutom som om TS fått höra det flera gånger?
Gör som du redan kommit fram till själv och uppgradera objektiv istället.Det vinner du mer på. 450D är en bra kamera som man kan ta väldigt bra bilder med, och för att upprepa en gammal klyscha här på fotosidan... Det är inte kameran som tar bilden, det är fotografen!

Men det skulle nog inte heller skada att sätta dig in lite mer i den tekniska biten av det hela... jag förutsätter ändå att du har koll på samspelet mellan slutartid, bländare och iso?
 
De kan väl ifrågasätta folks utrustning om de behöver göra riktigt stora utskrifter typ billboards men för vanliga tidningstryck duger ju vad som helst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.