Annons

Canon eller Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)
Canons motsvarighet är ett 100-400/4,5-5,6 L IS USM och kostar ungefär 15000 kr i svensk butik.

I detta fall är Canons objektiv ett par klasser bättre.

Men i många andra fall kan man spara in fina slantar utan att tumma för mycket på bildkvaliten genom att köpa objektiv av andra tillverkare.

Sigmas macro-gluggar är fina skapelser. De har också en 18-50 2,8 som lär vara mycket bra, plus deras 70-200 2,8. Jag har dock en känsla av att Sigmas kompabilitet med originaltillverkarnas kameror är sämre än tillverkarnas egna objektiv. Får man ett bra ex vilket säkert är det vanligaste så har man troligtvis en bra o prisvärd glugg som är näst intill lika bra som tillverkarnas egna objektiv.

Jag har sigmas 150-500
det är väldigt skarp för sin prisklass och zoomomfång!
bildstabliseringen fungerar utmärkt också, 1/60sek på 500mm är inga problem alls:)

Tackar för de snabba svaren.

Om jag tolkar er rätt så är Sigmas 150-500 inte dåligt men inte riktigt lika bra som Canons motsvarande. Med en prisskillnad på 100% kanske Sigma objektivet är att föredra.

Vi får ser vilken kamera jag byter till och hur mycket pengar som blir kvar till objektiv :)

Efter att ha detaljstuderat testbilder från Sigma och Canon objektiven var det ingen tvekan om vilket som var bäst.

Köpte ett begagnat Canon 100-400/4,5-5,6 L IS USM via en annons här på FS.
Min 350 ser nästan löjligt liten ut med obejktivet monterat :-D

Provsköt med ett lånat EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM häromdagen, på min 40D med batterigrepp. Det objektivet är ganska stort även med den kombinationen.

sandstream skrev:

Med en prisskillnad på 100% kanske Sigma objektivet är att föredra.

Glöm inte att 100-400 kan du hitta begagnat för 9500kr i fint skick!

Grymt objektiv! Visst Sigmat lär väl va prisvärt, men ett vitt Canon är alltid ett vitt Canon :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar