Annons

Canon eller Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag är en amatörfotograf som just nu fotar med min Canon Eos 1000 och med objektivet 18 - 55mm. Nu vill jag uppgradera till ett teleobjektiv och har då då fått höra att Canons 70 - 200mm är riktigt bra men dyrt i mina mått. Funderar därför på budget varianten Sigma där det är minst halva priset. Spelar det stor roll om man inte är proffs. Märker man stor skillnad. Obs jag är verkligen amatör fotograf.

Hej jag är en amatörfotograf som just nu fotar med min Canon Eos 1000 och med objektivet 18 - 55mm. Nu vill jag uppgradera till ett teleobjektiv och har då då fått höra att Canons 70 - 200mm är riktigt bra men dyrt i mina mått. Funderar därför på budget varianten Sigma där det är minst halva priset. Spelar det stor roll om man inte är proffs. Märker man stor skillnad. Obs jag är verkligen amatör fotograf.

Nej. Inte ens jag som är inbiten Canonite är särskilt trogen när det gäller objektiv. Faktum är att min favoritglugg är ett Sigma 18-200 OS.
Så du kan lugnt köpa ett Sigma till din 1000D.
Och nu ska jag reta upp en del här på FS ...nämligen, glöm inte att köpa ett UV-filter som skydd till frontlinsen.

Glad Påsk.

Canons 70-200:eek:r är bättre, men inte så mycket bättre att de är värda priset, IMO och bara för att de är bättre så innebär det ju inte heller att sigman är dålig, för det är den absolut inte.

Hur som helst så har du ju även Tamrons 70-200/2.8 som optiskt är väl så bra som Canons (och Nikons) varianter, om inte bättre, men däremot har lita långsam autofokus. Är inte dundersnabb autofokus jätteviktigt så kan den ju åxå vara ett alternativ.

Hej alla 70-200 zoomar verkar bra. Tamron Sigma och Canon.
Jag vet inte vilken klass du hade tänkt dig. Is, vr eller os?
Om du klarar dig med max bl. 4 och ingen is så är Canon EF 70-200/4L väldigt bra. Gediget byggd i metall. Snabb och fin tyst autofokus. Skarp redan på bl4. Därför gör det inte så mycket att max bl. börjar på 4. Istället så vinner du på smidighet och lätthet. Lättare att den verkligen kommer med ut.
Samt bra pris. Nåt på 5000 spänn.
Finns även i is version men då springer priset iväg.

ANNONS