Annons

Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

SandraZ

Medlem
Hejsan alla!

Jag har själv införskaffat mig en Canon Eos 550D. Är inte själv så kunnig på just kamerahusen eller objektiven ännu men försöker lära mig så mycket som möjligt ! :) Dock undrar jag, vad är den konkreta skillnaden på Canon och Nikon ? Har undrat detta länge, är det stor skillnad eller handlar det bara märket i sig? Glad för alla svar !

Ha det toppen !

Hejsan alla!

Jag har själv införskaffat mig en Canon Eos 550D. Är inte själv så kunnig på just kamerahusen eller objektiven ännu men försöker lära mig så mycket som möjligt ! :) Dock undrar jag, vad är den konkreta skillnaden på Canon och Nikon ? Har undrat detta länge, är det stor skillnad eller handlar det bara märket i sig? Glad för alla svar !

Ha det toppen !

Välj ett kamerahus du själv gillar.
Jag kör både Canon och Nikon men olika kameror till olika typer Jobb-Bilder.
Hälsn.
Janne Höglund
www.helikopterbild.se

I princip kan man säga: för den normala användaren och den som sätter bilden först; ingen skillnad alls.

Men för många på Fotosidan; hur stora skillnader som helst.[/QUO

Men det skillnaden som finns vad är den ? Eller är det superavanserade grejer som en amatörfotograf inte märker ?

I princip kan man säga: för den normala användaren och den som sätter bilden först; ingen skillnad alls.

Men för många på Fotosidan; hur stora skillnader som helst.[/QUO

Men det skillnaden som finns vad är den ? Eller är det superavanserade grejer som en amatörfotograf inte märker ?

Största skillnaden är layout på knappar skulle jag säga.. vad gäller bildkvaliteten går märkena om varandra titt som tätt med marginella skillnader.

Objektivutbudet kanske skiljer något, men båda har så att de flesta blir tillfredsställda och mer därtill.

Mvh, Anton

Det är ungefär greppen på kameran så vitt jag vet. Functionerna är ganska lika, prestanda är ganska lika. Det handlar nog mer om greppen och handhavandet typ vart functionerna sitter på och i själva kameran. (typ alltså meny val är annorlunda och knapparna utanpå kameran är annorlunda samt utformningen på själva kameran där man håller)

[

men båda har så att de flesta blir tillfredsställda och mer därtill.

Mvh, Anton[/QUOTE]

Så man kan inte säga att en av dom är bättre än den andre?

Det är ungefär greppen på kameran så vitt jag vet. Functionerna är ganska lika, prestanda är ganska lika. Det handlar nog mer om greppen och handhavandet typ vart functionerna sitter på och i själva kameran. (typ alltså meny val är annorlunda och knapparna utanpå kameran är annorlunda samt utformningen på själva kameran där man håller)

Så man kan inte säga att den ena är bättre än den andre?

Så man kan inte säga att den ena är bättre än den andre?
Det är många som säger att den ena är bättre än den andra, men det är subjektivt tyckande. Som nämns ofta, känn på båda märkena och kolla vad du trivs bäst med.

Du har ju en 550D. Är det något fel på den?

För min egen del så gick jag från Nikon till Canon för ett par år sedan för jag tyckte dels att Canon hade bättre utbud på objektivfronten för min del och sen så gillar jag Canon's layout mer med tex snurrhjulet intill skärmen.
Men som sagt man gillar ju olika.

Att jämföra Canon och Nikon generellt är ungefär som att jämföra BMW och Mercedes, för att dra en liknelse. Bägge är bra och har många likheter men också en del olikheter som tilltalar vissa.

I mångt och mycket handlar det dock om tycke och smak. Att generellt säga att det ena märket är bättre än det andra går inte.

Det är många som säger att den ena är bättre än den andra, men det är subjektivt tyckande. Som nämns ofta, känn på båda märkena och kolla vad du trivs bäst med.

Du har ju en 550D. Är det något fel på den?

Absolut inte. Nöjd som få. Men tänkte mer om skillnaden var STOR om du förstår vad jag menar. Men annars älskar jag min canon rent design mässigt.

Absolut inte. Nöjd som få. Men tänkte mer om skillnaden var STOR om du förstår vad jag menar. Men annars älskar jag min canon rent design mässigt.

Vill du ha bekräftelse på att du kan vara nöjd med din Canon ?

Om du är nöjd så räcker det väl till för dig , Canon som Nikon är bra kameror.

Konkreta skillnader: det står olika namn på kamerorna, knappar och reglage sitter lite olika, Objektivutbuden skiljer sig en del. Canon har helt elektrisk koppling mellan kamera och objektiv, alla EF-objektiv passar fullt ut på alla EOS och på APS-C även EF-S (med undantag av någon riktigt tidig modell). Nikons objektivutbud är mer snårigt, i gengäld kan alla F-objektiv (en del efter modifiering) monteras men funktionerna skiftar. Nikon har också en blandning av äldre och nyare teknik i kopplingen. På Canon kan praktiskt tyagit alla andra märkens objektiv monteras med adapter, på Nikon endast F-objektiv och med adapter m42-objektiv. Canon tillverkar sina bildsensorer (till EOS)själva medan Nikon köper från andra, då främst från Sony. Vad bildkvalité bekräftar så skiftar det i ledningen. Båda har såväl kameror som objektiv i olika utföranden och prisklasser för olika användare - från enkelt till avancerat. Det skiljer också på hur de olika modellerna är att hantera men här går det inte att vara generell då det också skiljer sig mellan olika modeller från samma tillverkare.
- 550D är en utmärkt kamera med utmärkta egenskaper till ett bra pris och en trevligt låg vikt. Jag har använt min dotters lite, själv har jag en några år gammal 400D och en 7D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar