ANNONS
Annons

Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Foppa70

Avslutat medlemskap
Jag ska till och köpa min första systemkamera och skulle tacksamt ta emot lite råd, vad ska man tänka på. Jag är amatör på området. Kommer att använda kameran mest för att knäppa kort på mina barn. Vill ha en kamera som tar många kort snabbt, hur bra blir sånna kort om man måste använda blixt? Vad är bäst, blixt eller lampa? Vill samtidigt kunna knäppa kort riktigt nära men även långt bort. Försöker läsa mej till skillnaderna på kameror men det är inte lätt. Är nog inne på en Canon EOS 550D eller Nikon D3100.

Tack så mycket. Precis vad jag behövde, någon som kan förklara lite enkelt i denna djungel :)

Nikon är bäst! ;) I alla fall är det billigaste 18-55mm objektivet hos Nikon bättre än det från Canon (Canon objektivet utan IS).

550d har lite snabbare seriebilds-tagning 3,7 b/s mot 3 b/s.

Men nikon D5000 har 4 b/s. Ser att Cyberphoto säljer ut D5000 + 18-55 för 3990 (D5100 kommer ju snart)

"Vill samtidigt kunna knäppa kort riktigt nära men även långt bort"

Det blir ju typ samma sak, har du ett tele på 300mm så kommer du ju riktigt nära om du står nära samtidigt som du kommer närmre saker som är långt bort.

Detta kan inte sluta helt bra.... såg visst att om några dagar har den här tråden typ 80 sidor..

Men givetvis.. Canon. För att jag kör canon, men Nikon har ibland features som jag kanske kan sakna ibland.

Bästa tipset är, kolla om du har nån i din närhet som fotar och köp sen samma märke som han/hon använder. Då kan ni låna grejer av varandra och hjälpa varandra vad det gäller handhavande osv.
Både Canon, Nikon, Sony, Pentax osv gör kameror som tar bra bilder.
Det är oftare den som håller i kameran som sätter begränsningarna än kameran själv.

När det gäller barnfoto är liveview med vinklingsbar skärm livsnödvändigt för mig (mkt snyggare bilder om du kommer i 'eye-height' med barnet). Bäst liveview med vinklingsbar skärm har sony, men även nikon o canon har ngra modeller med det dock med mkt långsammare af. Måste du välj mellan c och n hade jag föreslagit nikon d5100. Bsta valet för barnfoto är enl mig sony a580, kanon liveview, och riktigt bra sensor till ett bra pris. Lycka till.

Senast ändrad:
Sen är ju begmarknaden rätt större på nikon och Canon
Vilket har sina fördelar..
Men inget ont talat om Sony och pentax osv... De är inovativa och har fina finesser med.

Nikon eller Canon är skit samma. De spelar i samma höga division.
Känn och klämm. Tänk bara på att när du börjat med ett märke och köpt på dig objektiv mm blir det kostsamt att senare byta system.
Det är dock lätt att fastna i det du från början valt!

Till trådskaparen då:
1. vad har dina vänner. Utbyte och lånemöjligheter är värt en del.
2. Åk ut till butikerna och kläm på dem, be att få testa någon med batteri i.
3. Kolla vilken av dem som är mest prispressad vid köptillfället.
4. Ta för vana att frågan "Canon eller Nikon" kommer att lämna din fråga obesvarad och sluta i en tramsig forumtråd där märket i sig är viktigare än bilden och upplevelsen.

När du köpt en av dem kommer du bli väldigt nöjd och någon månad efter köpet så har du sannolikt knäppt ett par tusen bilder.
Lycka till:)

Måste försvara Nikon i det här fallet! D3100 är den perfekta kameran för nybörjare. Väldigt pedagogisk och enkel men ändå avancerad när man vill det. Köp en kamera med "D":et framför siffrorna, inte efter! Canon är bra på att göra kameror, men när det kommer till nybörjare så är Nikon ett eller två steg före, så är det bara. Annars presterar kamerorna liknande.

/Hannes

Ps. Den här tråden kommer att ligga överst på förstasidan hur länge som helst! (precis som den där ruttna Ca**n-tråden: "Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2 ")

Senast ändrad:
... Canon är bra på att göra kameror, men när det kommer till nybörjare så är Nikon ett eller två steg före, så är det bara. Annars presterar kamerorna liknande....

Hjälp trådskaparen genom att förklara varför Nikon är ett eller två steg bättre än Canon i det här fallet, då är ju svaret kopplat till frågan liksom :)

Som sagt Ingrid, bortse från märkesfanatikerna som är så långt ifrån värdefull substans i sina inlägg som det bara går. Som inte vet ett skit vad de pratar om utan egna märket är alltid bäst.
De vanligaste är Canon o Nikon. Själv fastnade jag i Nikonträsket men det kunde lika gärna blivit Canon.

Bägge har ett urval från amatör - semiproffs - proffs.
Enbart en smaksak då förutsättningen för att lyckas med en bra bild inte hänger på märket.
Gå på känslan hur du upplever kameran i näven och hur du vill att funktipnsknappar/vred skall sitta och funka. Sen är det också en vanesak och tillvänjning med allt

D5000 är väl det bästa köpet just nu för 3990kr???sensorn är ju i nedstigande led från D300, bilderna från D5000 på iso1600knäcker ju alla andra i klassen och man kan vinkla skärmen. Själv kör jag Canon så är ingen nikonfanatiker men kan inte förstå varför man köper en 500D eller 550d när D5000 kostar under fyra laxar.

D5000 är väl det bästa köpet just nu för 3990kr???sensorn är ju i nedstigande led från D300, bilderna från D5000 på iso1600knäcker ju alla andra i klassen och man kan vinkla skärmen. Själv kör jag Canon så är ingen nikonfanatiker men kan inte förstå varför man köper en 500D eller 550d när D5000 kostar under fyra laxar.

ser bara bilder tagna med Nikon D60 på din sida. Har du bytt från Nikon till canon?

Det är helt omöjligt att försöka förklara för någon helt o-insatt vilket märke som denne skall välja. Det finns små skillnader i objektivutbud osv, men är man total nybörjare kan man aldrig veta vad man kommer vilja ha för objektiv eller andra tillbehöri framtiden. Det är sånt man lär sig med tiden helt enkelt.

Alla märken är bra. Köp en billig instegskamera och kör på. Om något år vet du mer om ämnet och har möjligthet att byta märke.
Tänk även på att du kan få en begagnad kamera riktigt riktigt billigt.

Själv har jag ett Nikonsystem. Men nu i efterhand inser jag att detta val nödvändigtvis inte behöver bestå, eller det kan hända att jag kompletterar med något hus från ett annat märke. Detta beror på att jag på senare tid fattat tycke för äldre optik. Finns en del fint som går att inhandlas för rimliga pengar, som med hjälp av konverter kan kopplas till moderna hus.

Men det uppstår begränsningar då äldre optik kopplas till moderna kameror, bl. a. så fungerar inte autofokus och exponeringsautomatik. Och ännu större begränsningar uppstår tillsammans med Nikonhus (om det nu inte handlar om äldre Nikonobjektiv), eftersom fokus mot oändligheten sällan blir möjlig om konvertern saknar optisk korrigeringslins. Extra linser innebär ju en försämring, varmed själva iden att använda äldre optik med fina optiska egenskaper faller...

Om du vill ha större möjlighet att kunna utnyttja äldre optik från andra märken är det förmodligen bättre att välja ett annat märke än Nikon. Pentax, Canon och Sony är några märken som ger bättre möjlig att använda äldre icke märkensbunden optik. Har för mig att vissa Pentax hus till och med medger exponeringsautomatik med äldre optik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar