Själv har jag ett Nikonsystem. Men nu i efterhand inser jag att detta val nödvändigtvis inte behöver bestå, eller det kan hända att jag kompletterar med något hus från ett annat märke. Detta beror på att jag på senare tid fattat tycke för äldre optik. Finns en del fint som går att inhandlas för rimliga pengar, som med hjälp av konverter kan kopplas till moderna hus.
Men det uppstår begränsningar då äldre optik kopplas till moderna kameror, bl. a. så fungerar inte autofokus och exponeringsautomatik. Och ännu större begränsningar uppstår tillsammans med Nikonhus (om det nu inte handlar om äldre Nikonobjektiv), eftersom fokus mot oändligheten sällan blir möjlig om konvertern saknar optisk korrigeringslins. Extra linser innebär ju en försämring, varmed själva iden att använda äldre optik med fina optiska egenskaper faller...
Om du vill ha större möjlighet att kunna utnyttja äldre optik från andra märken är det förmodligen bättre att välja ett annat märke än Nikon. Pentax, Canon och Sony är några märken som ger bättre möjlig att använda äldre icke märkensbunden optik. Har för mig att vissa Pentax hus till och med medger exponeringsautomatik med äldre optik.