ANNONS
Annons

Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Foppa70

Avslutat medlemskap
Jag ska till och köpa min första systemkamera och skulle tacksamt ta emot lite råd, vad ska man tänka på. Jag är amatör på området. Kommer att använda kameran mest för att knäppa kort på mina barn. Vill ha en kamera som tar många kort snabbt, hur bra blir sånna kort om man måste använda blixt? Vad är bäst, blixt eller lampa? Vill samtidigt kunna knäppa kort riktigt nära men även långt bort. Försöker läsa mej till skillnaderna på kameror men det är inte lätt. Är nog inne på en Canon EOS 550D eller Nikon D3100.

Tack så mycket. Precis vad jag behövde, någon som kan förklara lite enkelt i denna djungel :)

Nikon är bäst! ;) I alla fall är det billigaste 18-55mm objektivet hos Nikon bättre än det från Canon (Canon objektivet utan IS).

550d har lite snabbare seriebilds-tagning 3,7 b/s mot 3 b/s.

Men nikon D5000 har 4 b/s. Ser att Cyberphoto säljer ut D5000 + 18-55 för 3990 (D5100 kommer ju snart)

"Vill samtidigt kunna knäppa kort riktigt nära men även långt bort"

Det blir ju typ samma sak, har du ett tele på 300mm så kommer du ju riktigt nära om du står nära samtidigt som du kommer närmre saker som är långt bort.

Detta kan inte sluta helt bra.... såg visst att om några dagar har den här tråden typ 80 sidor..

Men givetvis.. Canon. För att jag kör canon, men Nikon har ibland features som jag kanske kan sakna ibland.

Bästa tipset är, kolla om du har nån i din närhet som fotar och köp sen samma märke som han/hon använder. Då kan ni låna grejer av varandra och hjälpa varandra vad det gäller handhavande osv.
Både Canon, Nikon, Sony, Pentax osv gör kameror som tar bra bilder.
Det är oftare den som håller i kameran som sätter begränsningarna än kameran själv.