Annons

canon eller nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

soophiaaaa

Medlem
hej! jag har fotat i ungefär ett år. det är såhär att jag lyckats ta sönder min kamera och ska förmodligen köpa ny. har kollat på nikon d7000 och canon 550d.
nån som kan fördelar/nackdelar?
canon eller nikon?

/sophia
 
Välj Nikon D7000, grymt bra och prisvärd!

Canon EOS 550D är lite sämre och EOS 7D är lite bättre, de båda är också prisvärda.
 
Vilka egenskaper måste kameran ha, hur mycket kan du tänka dig att betala och vilken modell gillar du bäst att hålla i? Det borde vara det avgörande för vilken kamera du väljer, om du inte har utrustning av ena märket redan som du vill fortsätta använda.

Ett generellt tips är att om du inte känner att du har behov av ett väldigt avancerat fokussystem, finjustering av fokus för olika objektiv, inte kommer att använda en massa kringutrustning som externa blixtar och satsa mycket pengar på dyra fina objektiv, satsa på en enklare modell. Bildkvaliteten är lika bra som i de dyrare modellerna, speciellt om det är en ganska ny modell. Man kommer verkligt långt med dessa. Lägg istället mer pengar och tid på att skaffa ett eller några bra objektiv som ger dig mångsidighet. T.ex. en normalzoom, en telezoom och ett ljusstarkt fast objektiv (t.ex. Nikon AF-S 35/1,8 om du väljer Nikon).
 
När det gäller fotografering är Nikon det självklara valet.
När det gäller kopieringsapparater är det Canon.

Ska du fotografera eller kopiera papper?

Skämt åsido, Nikon´s nya D7000 känns ju på papperet som ett bra köp just nu.
Jag har själv beställt en.
 
D7000 verkar ha iso prestanda som hamnar i närheten av d700, vilket ju inte är fy skam för en aps-c sensor…
 
550d verkar vara en riktigt trevlig kamera,
nikon d7000 är inte hårdtestad än, men själv ska jag nog köpa en sådan om den blir positivt bemött när den fastnat på marknaden.

Vilken av dessa du än köper kommer du säkert bli nöjd!
Den största fördelen med canon om du frågar mig är deras 70-200 f/4, den är absolut ett köpargument för canon! Kolla runt lite vad för objektiv du kan tänkas behöva / vilja ha och välj sedan kamera efter det, alternativt klämma och känna! :)
 
Själv skulle jag köpa den kamera som ger mig möjlighet att för en rimlig penning köpa de objektiv jag vill ha. Har själv kört med Nikon och föredrar deras kameror framför Canons, men tycker att Canon erbjuder de objektiv jag vill ha utan att behöva lägga en förmögenhet.
 
nån som kan fördelar/nackdelar?
canon eller nikon?

/sophia

Det val av märke som du gör nu kommer säkert att ligga fast i många år framöver. Om du är som de flesta fotonördar här på fs (mig inkluderad) kommer du byta kamerahus lite då och då. Därför är det inte så intressant om Canon X idag är bättre än Nikon Y, det kan mycket väl skifta till nästa kamerabyte.

Titta lite på objektivutbudet, det växlar inte riktigt lika snabbt och där finns det lite skillnader.

Det allra viktigaste är dock vad du känner för. Håll i kameran, bläddra i menyer och försök få en känsla för kameran. Låt mjuka värden styra - de hårda är i princip identiska.

En sak som kan vara bra är att köpa samma system som eventuella kompisar har. Då kan du få hjälp och låna gluggar av varandra.

Lycka till!
 
hej! jag har fotat i ungefär ett år. det är såhär att jag lyckats ta sönder min kamera och ska förmodligen köpa ny. har kollat på nikon d7000 och canon 550d.
nån som kan fördelar/nackdelar?
canon eller nikon?

/sophia

Släng ett öga på Pentax och Sony också, att Canon/Nikon har starka modeller nu, har dom två förstnämnda en hel del med att göra. Men har du gjort ditt urval och stannat vid Canon/Nikon så kommer du väl att bli nöjd ändå.

/Bengt.
 
Släng ett öga på Pentax och Sony också, att Canon/Nikon har starka modeller nu, har dom två förstnämnda en hel del med att göra. Men har du gjort ditt urval och stannat vid Canon/Nikon så kommer du väl att bli nöjd ändå.

/Bengt.

ja, det är såhär att min förra kamera var en sony. jag gillade inte riktigt själva känslan med den. men annars var den en kanon kamera. ska nog ta och kika runt lite där också...

/sophia
 
kamera märke är egentligen en sekundär fråga. Jag kör både med Nikon och canon o det är helt olika kameror i handhavande det som jag har har haft problem med Nikon är hållbarheten så mycket strul som jag haft med deras kameror/objektiv har jag aldrig haft med något annat kamera märke. Jag kommer starta en tråd om det när jag fått lite mer fakta angående reparationerna.

Det viktigaste är att kameran kanske inte är för stor för är den det så kanske du inte får med den ut lika ofta. Eller så kanske du gillar större kameror med alla finesser. Mitt råd är att först bestämma vilken storlek på kamera som passar sedan att välja märke o då kanske kolla på vilket märke som kan ge dig dom tillbehör/objektiv till bästa pris etc.
 
Hej! Har (förstås) inte använt D7000, men väl testat kollegans 550D, vilken verkar vara en trevlig kamera. Ett annat tips kan vara Canon 60D, som väl är mellan de två (eller iaf 550D & Canon Eos 7D) och har vridbar skärm, vilket ju kan vara bra. Men mtp att många kameror är rätt lika i prestanda idag, skulle nog jag satsa på den som känns bäst, om Du inte tex har/kan låna utrustning etc.
Mvh, A.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.