Annons

Canon ef24/1,4 II glappt motlljuskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Har ett Canon ef24/1,4 II och motljusskyddet på det har börjat glappa. Alltså det vill inte klicka i lika bestämt som det gör på mina andra objektiv det går med lätthet att vrida av det till skillnad ifrån mina andra där man får ta i en hel del. Ska man testa och köpa nytt motljuskydd eller finns det någon enkel hemmalösning?
 
Nu vet jag inte hur det är konstruerat, men titta lite på de små "plasttapparna" på insidan av motljusskyddet.(om du inte redan gjort det). En kanske är lite lös/sitter snett/saknas?

(Annars så säljer du objektivet superbilligt till mig, då jag är på gång att skaffa ett sånt :) )
 
Nu känner jag mig bra jävla korkad, tog nyss av motljuskyddet jämförde med mina andra, och när jag satte på det sitter det fast ordentligt... vad kan ha hänt.....

Nej Måns det här kommer jag nog ta med mig i graven om det inte kommer en trea, det behövs på vintern i detta mörka land ;)
 
Fint att det löste sig.

Jo, ljusstyrka är nåt som jag börjar fatta grejen med nu. Var ute en runda i Smögen nu på sena eftermiddan och mitt 100/2.8L IS (som inte är det ljusstarkaste som finns) funkade väldigt bra i det lilla ljus som fanns. Då är jag mest van vid att kånka på f/4 och f/5,6. LJUS-års skillnad:)
Det får bli en 24 till min lilla 7a.
 
ett tips om du kan leva med 30mm är att skaffa sigmas 30/1,4 och lägg resten av pengarna på lite andra fasta objektiv ;)
 
Nix, jag är Canonskadad;-) De Sigmor jag haft tidigare har bytts ut mot canongluggar. Fånigt? Ja... Men känslan...

24 ger 38 i utsnitt på 7an och sen blir den just en 24a på min kommande ff (vilken det nu blir och NÄR?)
 
Ja om du nu köper ett begagnat så kommer du ju inte förlora många kronor på om du någon gång i framtiden säljer det.
Fast det värsta är att man vill ju gärna ha 35:an med, fast den är ju inte tätad....
 
Lustigt, jag har också ett 24/1,4 II, köpte det nytt för ett och ett halvt år sedan. Har använt det otroligt lite, men ändå glappar motljusskyddet, sitter liksom fast alldeles för löst, till skillnad från alla mina andra L-objektiv. Säkert någon konstruktionsmiss, trist, för det är irriterande och man är lite osäker på att det skall sitta kvar på. Tack för det Canon, för 18 000 kr (då jag köpte det)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.