Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 60 mm som allround-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

_Annie

Medlem
Jag har kollat runt bland Canons objektiv, på jakt efter ett fast objektiv som man kan använda till framför allt porträtt och macro.
Just nu är Canons EF-S 60 mm f/2,8 USM Macro min favorit, då den har fått mycket fina recensioner, men också har den bästa närgångsgräns bland dem jag har tittat på. Nu undrar jag bara hur begränsat objektivet är? Funkar det att ha som ett allround-objektiv eller är det enbart ett porträtt/macro-objektiv?
Jag fotar med en Canon 550D. :)
 
Jag har kollat runt bland Canons objektiv, på jakt efter ett fast objektiv som man kan använda till framför allt porträtt och macro.
Just nu är Canons EF-S 60 mm f/2,8 USM Macro min favorit, då den har fått mycket fina recensioner, men också har den bästa närgångsgräns bland dem jag har tittat på. Nu undrar jag bara hur begränsat objektivet är? Funkar det att ha som ett allround-objektiv eller är det enbart ett porträtt/macro-objektiv?
Jag fotar med en Canon 550D. :)

Allt beror på vad man har för avsikt att fotografera och vad man känner sig bekväm med. 60mm på en 550D är ganska snävt (motsvarar 96mm på FF). Jag använder visserligen ganska ofta 50mm men har då oftast med 35mm också som komplement. Största bländare 2,8 är inte illa men inte så mycket för att vara ett fast objektiv. Kompenseras väl av att det är ett makro.

Appropå makro så har jag har hört att de generellt sett hittar fokus långsammare än "vanliga". Det kan jag dock inte bekräfta då jag inte har något makro.

Om du har ett objektiv idag som täcker 60mm så prova och se en dag om den brännvidden känns bra. Har du kitobjektivet (oftast 18-55) så ställ det på 55 och känn efter. Saknar du inte övriga brännvidder och f2,8 räcker till så ser jag inte varför man inte skulle kunna ha EF-S 60/2,8 som allround.

Du kan även snegla på EF 50/1,8 II som är väldigt bra och prisvärt. Kan vara ett komplement med lite mer ljusstyrka. Väldigt bra till porträtt. Den större maxbländaren ger också möjlighet till mer bakgrundsoskärpa.

/P
 
Tamron har ett 60mm f/2 Macro, vilket är ett helt steg ljusstarkare än Canons motsvarighet. Dock har Tamron-objektivet mig veterligen inte ultraljudsfokus, så autofokusen kan vara något bullrigare och långsammare.
 
Tycker inte att 60mm är ett bra allround, men går bra med ett vidvinkel. När jag är på resa (och vill vara "lätt") så fungerar det fint med ett 12-24 och sedan ett hopp till ett 60mm/makro, tycker man klarar det mesta förutom fågel/djurfotografering med det. Men om man har tänkt sig enbart ett objektiv så skule jag välja något runt 30-35 o gärna makro
 
Tack för snabba svar, jag inser att jag nog måste kolla vidare innan jag bestämmer mig. Stort tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.