Annons

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som har skaffat objektivet, hur ljuskänsligt är det?

Bländare 5.6 får mig att fundera, är det mest ett "vackert-väder-objektiv", eller funkar det bra inomhus också?

(Konkurrenten för mig är 70-200 f/4, fast det är lite dyrt...)
 
Ta vilket objektiv som helst, ställ kameran på Av och 5,6 och kolla sedan vilka tider ni får.

Ett enkelt sätt att se vad 5,6 duger till.
 
http://www.photozone....bild

Hittade den här testbilden och blev väldigt förbryllad först. Se hur objektivet skapar en konstig bakgrundsblurr vid tornet för att sedan göra bilden skarp igen längre bak. Helt otroligt och först fattade jag inte vad det var... :) men förklaringen var så enkel...
 
Ja visst! Men, jag insåg inte det med en gång. Det tog ett par minuter innan jag kunde avfärde de otroliga egenskaperna som objektivet annars besatt med avgaser.
 
Jokz skrev:
Hur fungerar detta objektiv för sport inomhus/utomhus? Någon som testat?

Inomhus räcker det nog inte till eftersom det är för ljussvagt.

Utomhus bör det väl funka helt OK.

Gissningar från en som INTE har testat.

Mvh
Anders
 
Jokz skrev:
Hur fungerar detta objektiv för sport inomhus/utomhus? Någon som testat?

Jag testade på en innebandymatch. Fick 1/50 - 1/100 s vid största bländare och ISO 1600. De flesta bilder blev suddiga, men några blev skarpa när spelarna inte rörde sig så snabbt.
 
BertJ2 skrev:
Jag testade på en innebandymatch. Fick 1/50 - 1/100 s vid största bländare och ISO 1600. De flesta bilder blev suddiga, men några blev skarpa när spelarna inte rörde sig så snabbt.

Inte så konstigt, IS funkar inte på rörliga motiv, så för det ändamålet passar gluggen mindre bra.

/kent
 
BertJ2 skrev:
Jag testade på en innebandymatch. Fick 1/50 - 1/100 s vid största bländare och ISO 1600. De flesta bilder blev suddiga, men några blev skarpa när spelarna inte rörde sig så snabbt.
Ja, då är nog tex 85/1.8 för några hundralappar mer bättre. Borde gett 1/400 - 1/800s i ditt fall. Nej, helt riktigt, för innomhussport är det nog inte bästa objektivet. IS hjälper inte alls vid snabba sporter (om vi inte talar om långa telen förstås).

Däremot kan den säkert fungera för utomhussport. En solig dag med ISO 400 och bländare 5.6 borde ge en tid på 1/1500s.
Är det mulet, dra upp till ISO 1000 och få 1/500s.

55-250 är nog en trevlig "vardagsglugg". Om inte annat väldigt lätt och smidig (perfekt reseobjektiv?). Hälften av vikten mot 70-200/4 och mindre än 1/4 av 70-200/2.8s vikt
 
Jag har en 55-250 och letar efter en telekonverter. Är det någon som har tips på ett prisvärd sådant?
 
Det är heller inte alltid bilder av sådant som rör sig snabbt blir bäst om slutartiden är sådan att all rörelse försvinner.
 
bullen_ skrev:
Soligors 1,4x ska tydligen va en utav de skarpaste piraterna. Canons egna passar ju inte alls.

Tydligen så passar inte soligors 1,4x till canons EF-S objektiv så jag får vänta eller införskaffa ett längre tele.

Tack för svaret

/Niclas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.