Annons

Canon EF-S 18-55 (350D kitoptik)

Produkter
(logga in för att koppla)

skp

Aktiv medlem
Är den kitet med optiken värd 1000 kr i priskillnad från huset? Som jag fattar det är det väl i princip exakt samma objektiv som på 300D?

Eller ska jag lägga min tighta budget på ett 350D hus och någon annan billigare optik till att börja med? Och isåfall vad är en bättre ersättning till 18-55:an som max kostar 2500 kr?
 
kit-gluggen är absolut värd sina 1000:-. Vill du ha en bättre zoom rekommenderas:

Sigma EX 18-50/2,8 DC

Men då kostar den också 4800:- på cyberphoto.se
 
jag har aldrig förstått varför folk lägger så mkt pengar på hus och så lite på optik, liksom utnyttjar inte kameran.

jag hade inte köpt kitobjektivet utan precis det som rekomenderades (18-50) eller försöka få 17-40L beggat.
 
Jag håller med Anders. Glöm den billiga zoomen om den så kostar fem spänn. Det bästa är att aldrig äga den. Om man lägger många tusenlappar på ett kamerahus ska man lägga en rejäl slant på bra optik. Har man ont med cash kan man köpa ett plastigt EF50/1.8. Visst, ingen zoom men den ger åtminstone knivskarpa bilder.
 
Jag kan se en viss poäng i att inte köpa det värsta med en gång. Om man köper en kameran som 300D/350D så kan fallet ofta vara att man kanske är ny på att fota öht eller så har man kanske använt en kompaktkamera innan och vet inte riktigt vad man vill ha eller vad man kan vänta sig, eller ställa för krav.
Då är dessa billiga objektiv en bra väg att känna på vad man behöver. Man kanske fotar 90% med vidvinkel och 10% tele. Då kanske man senare vill lägga sina pengar på en bra vidvinkel, medan man kan nöja dig med en enklare telezoom.
Sen kan det tyckas att man inte utnyttjar kameran, och det gör man ju inte heller, men resultatet kanske är tilräckligt bra. Många av de billigare objektiven ger ju resultat som många av kompaktkamerorna. Det är ju inte bara bildkvaliteten som spelar un, utan snabbhet och handhavande på kamera. Systemkamerans möjlighet till kortare skärpedjup osv osv.
Man måste inte ha det allra värsta objektivet för att ta bra bilder.

För att återknyta till ursprungsfrågan:
För 1000kr är kitoptiken bra, om den presterar likadant som version ett, som såldes med 300D. Den lämnar en del övrigt att önska, men ska man ha något bättre så blir det genaste en hel del mer pengar.
 
Linmajon skrev:

Har man ont med cash kan man köpa ett plastigt EF50/1.8. Visst, ingen zoom men den ger åtminstone knivskarpa bilder.


Jag håller i princip med (se min egna "kameraväska") men om du exempelvis ska ut och resa (utan stativ) så är tycker jag att en 18-55 zoom är ett ypperligt objektiv. Varför inte köpa ett 18-55 begagnat för en femhundring? Sälj det om ett halvår och få tillbaks det mesta, om du inte är nöjd alternativt du vet vad du vill satsa på?
 
dumbo skrev:
Jag kan se en viss poäng i att inte köpa det värsta med en gång. Om man köper en kameran som 300D/350D så kan fallet ofta vara att man kanske är ny på att fota öht eller så har man kanske använt en kompaktkamera innan och vet inte riktigt vad man vill ha eller vad man kan vänta sig, eller ställa för krav.
Det stora problemet är att de allra flesta som köper kitoptiken behåller den och plåtar på. Det bli "aldrig av" att ta tag i det där med bättre optik, som kostar en massa pengar dessutom.
Risken blir överhängande att man aldrig någonsin får den där "Wow!"-känslan och aldrig riktigt inspireras av resultatet. Man tycker helt enkelt inte att det finns något problem...
Jag står fast vid helt skippa kitoptiken och köpa enbart ett 50/1.8 om det är pengarna som är problemet.
Kitoptiken till en 350D är som en folkamotor i en Ferrari...även om skalet på 350 är plastigt.
 
En liten känga till prylnissar

Enligt nyligt test i tyska Fotomagazin (som enligt mig gör klart bäst tester av optik, speciellt vad gäller optik för digitala systemkameror) blev canons 18-55 utsedd till bästa paketzoom (tätt följd av nikons 18-75)!!!!! Om man känner till egenheterna, soft i vidvinkel 18mm, halvsoft även vid bländare 8 men hygglig skärpa i 22mm och riktigt skarpt på 50mm, samt kromatisk aberation i vidvinkelläget, så kan man göra riktigt fina bilder. Den är dessutom väldigt liten och lätt. Jag tycker det är en perfekt nybörjaroptik och ett kap för de pengarna. Tar själv med min ibland när jag inte orkar bära på tunga ljusstarka superobjektiv.

Till folk som säger att detta objektiv inte duger till nybörjare säger jag bara.... köp en ny Porsche istället, det är mer skrytfaktor på en sådan jämfört med ett canon 17-40/4L :) Vill man komplettera med mer zoom ger både Tamron 70-300 Macro och Sigma 70-300 super II Macro jättebra resultat för pengarna. Vipps har man en utrustning med stort brännviddsomfång där optiken bara har kostat ca 2500kr !!!!

Rättning: Nikons zoom heter givetvis AF-S DX 3,5-4,5/18-70mm G IF-ED .... och inget annat ;-) Himla massa bokstäver där ;-) Och när jag nu tittar på testet igen ser jag att canon fick 82%, nikon 78% och Olympus vann med 83% med sin 14-45mm Zuiko till 4/3 systemet.
 
Senast ändrad:
Mats:
Karossen på en Ferrari är ju iofs åxå plast (komposit). :)
Skulle tro att stora delar av chassit åxå är det.

Jag förstår dock din poäng och det är ett annat sätt att se på saken.
Det handlar väl lite om hur man är som person åxå. Jag har ju kitobjektivet till min D70, som ju är betydligt bättre iofs, men jag ser ändå vägen utstakad framför mig. Jag vet ungefär vilka objektiv jag kommer att ha när jag är "klar" (det blir man väl aldrig kanske men...). Än så länge har jag Den, en 50/1.8 (skulle aldrig vilja ha den som ENDA objektiv) och en billig "sketen" telezoom, som faktiskt presterar riktigt bra, även om den inte är så ljusstark. Men visst ser jag skillnad på den och bilder tagna med tex 80-200/2.8.

Jag tror fortfarande mycket av wow-känslan sitter i fotogafen och hans kunnande/handhavande och inte så mycket i utrustningen, även om den åxå spelar roll såklart.
 
Jag bestälde en 350D utan kit objektivet.

700kr skillnad och vill jag ha det sen så finns det ofta på köp&sälj här eller på blocket för mindre än så.
 
Linmajon skrev:
Det stora problemet är att de allra flesta som köper kitoptiken behåller den och plåtar på. Det bli "aldrig av" att ta tag i det där med bättre optik, som kostar en massa pengar dessutom.
Risken blir överhängande att man aldrig någonsin får den där "Wow!"-känslan
Hur jag än tänker efter så har jag svårt att få det till ett problem. Jag ser det i så fall snarare som ett sundhetstecken. Letar man wow-känslan enbart i teknisk kvalitet så tror jag ändå inte man blir så lycklig som fotograf.
 
jimh skrev:
Hur jag än tänker efter så har jag svårt att få det till ett problem. Jag ser det i så fall snarare som ett sundhetstecken. Letar man wow-känslan enbart i teknisk kvalitet så tror jag ändå inte man blir så lycklig som fotograf.
Amen to that! Jag tror säkert man kan finna viss lycka i att vara (mer eller mindre) pryltokig och få använda dyra och väldigt bra prylar. Men är det verkligen det som skapar inspiration, idéer, bra bilder och ögonblick värda att förevigas? Pengarna kan vara väl så bra lagda på en resa istället!
 
Kitobjektivet har sina poänger.
Det är lätt och kompakt och tar bra bilder under bra ljusförhållanden samt med blixt. Bra att ha med sig dom gånger man ska använda kameran som "vardagskamera" för att dokumentera något men inte vill släpa på stora tunga objektiv. Du kommer säkert att vilja ha andra gluggar också men det fyller en funktion även efter att du köpt dom.
 
Kitgluggarna är billiga och håller väl knappast samma prestanda och kvalitet som en icke-kitglugg skulle jag tro. Det är väl därför dom är kitglugg, för att köparen som är osäker på optik ska få enklare att välja. Det är bara min uppfattning på dessa kitgluggar och vad jag hört av dom som äger denna 18-55-kitgluggen så ska det visst vara skräp!

Jag struntade totalt i kitgluggarna för jag tror fullt på mina spekulationer kring varför dessa kitgluggar finns och köpte istället en Sigma EX 18-50 f/2.8 vilket jag nu efter en dryg veckas användning (flitigt använd) märker att jag verkligen inte ångrar mig. Okej, jag har aldrig haft något annat att jämföra med eftersom det är mitt första system jag köper, men jag är nu mer än nöjd kan jag säga!
 
Sigma 18-50/2.8 är naturligtvis en bättre optik än canons 18-55, men den kostar ju åxå 5-6ggr så mycket. 18-55:an presterar inte SÅ dåligt, särskilt inte om man ser till priset, och många användare klarar sig alldeles utmärkt med den. Sen skulle säkert de flesta se skillnad, framför allt på kantskärpan, om man jämförde de två.
Mycket beror ju åxå på vad man ska ha bilderna till. Ska man göra stora förstoringar ställer det högre krav på optiken än om man gör små eller moderata förstoringar, eller kanske tom bara tittar på bilderna på skärmen.

Sen säger jag inte att det är fel att köpa dyr optik, men om man köper sin första systemkamera och inte riktigt vet vad man ska/vill ha så är det rent ut sagt idiotiskt att köpa en komplett uppsättning proffsoptik värda lika mycket som en bättre begagnad bil.

Och att prata rent generellt om kitobjektiv som värdelösa är att ta i. Nikons 18-70 är rätt bra tex, bortsett från en del vinjettering på full öppning. Den är långt ifrån perfekt, men riktigt bra för priset.
Olympus E-300 har väl åxå en mycket bra kitoptik, om jag inte missminner mig. (Eller förväxlar jag den med något annat nu?)

Edit:
Och "icke kitglugg" föresten?
Jag skulle nog tro att Canons 18-55 presterar bättre än http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/sigma/18-50.php
 

Sen säger jag inte att det är fel att köpa dyr optik, men om man köper sin första systemkamera och inte riktigt vet vad man ska/vill ha så är det rent ut sagt idiotiskt att köpa en komplett uppsättning proffsoptik värda lika mycket som en bättre begagnad bil.

Jao, precis som mina spekulationer lyder: Kitgluggarna är till för dom som inte riktigt vet eller vill göra valet enkelt. Men det här är bara mina spekulationer. Kom ihåg det!


Och att prata rent generellt om kitobjektiv som värdelösa är att ta i.

Jag sa inte det heller, men du kanske inte menade personligen mot mig? :)


Edit:
Och "icke kitglugg" föresten?
Jag skulle nog tro att Canons 18-55 presterar bättre än http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/sigma/18-50.php

Det är ju den billiga, och har inte med saken att göra.
Vad jag menar med kitgluggar är de paket som Canon tagit fram (för det är det väl?). Hus + 18-55 och så fanns det väl en till också? Dessa säljs ju på alla affärer man kan köpa kameror på ju, så det är ju knappast affären i sig osm gjort kitten då dom finns överallt!? Rigth?
Sen kan väl affärer göra egna kit och dessa kitgluggar som tillhör dom kitten har inget med mitt uttalande att göra! Så kallade "icke-kittgluggar" enligt mina ord!

Men som sagt, MINA spekulationer, sen är det Du som får tolka mina ord själv och avgöra om jag har fel eller rätt enligt Dig själv. Inte rent generelt, för det blir fel. Finns inget rätt eller fel. Inte heller åd du kollar på en bild.
 
Foto-Rickard skrev:
Jao, precis som mina spekulationer lyder: Kitgluggarna är till för dom som inte riktigt vet eller vill göra valet enkelt. Men det här är bara mina spekulationer. Kom ihåg det!

Jag skulle snarare säga att kitgluggarna är tänka som en "sponsrad" prisvärd lösning för de som vill komma igång med sitt fotograferande på ett enkelt och smidigt sätt.
Kittgluggarna är oftast mycket bättre än om man skulle köpa ett löst objektiv i samma prisklass.
Nikons kitglugg finns ju även att köpa lös och kostar då runt 4000kr, jämfört med de ca 2000kr man betalar mer för att få den tillsammans med D70:n i ett kit. Ändå är den inget rent DÅLIGT köp för 4kkr heller. Jämför man med Sigmas 18-50/2.8 så presterar den ungefär samma, skärpemässigt. (Iaf av de bilder jag sett att döma) Sedan är den ju ljussvagare, men har istället ett större och , i mina ögon, lite mer användbart zoomomfång.
Likaså presterar Canons kitglugg bättre än andra objektiv i samma prisklass, om man skulle köpa ett löst sådant. Prestandan är alltså bättre än för ett 700-kronorsobjektiv.
Sedan kan man naturligtvis inte jämföra kvaliteten med flera gånger dyrare objektiv


Det är ju den billiga, och har inte med saken att göra.

Jag ville bara säga att bara för att ett objektiv är "kitglugg" måste det inte vara dåligt.
Bara för att ett objektiv inte är kitglugg behöver det inte vara bra.

Ett objektiv behöver inte vara dåligt bara för att det finns bättre.

tagit fram (för det är det väl?). Hus + 18-55 och så fanns det väl en till också? Dessa säljs ju på

20D har väl sålts med 17-85:an åxå, utomlands iaf.
Det är möjligt att 350D kommer att säljas med den åxå.
 
tja, lite klokare blir jag. å andra sidan fick jag inga många förslag på objektiv för ~2500 kr som presterar bättre 18-55:an...

men jag förstår att det tydligt finns två läger; ett som anser den prisvärd med avseende på prestanda/pris och ett läger som mest bara ratar den ;)

Jag har själv fotat lite med Canon 300D och 18-55:an och jag har tyckt det funkat bra. Å andra sidan har jag klarat mig med en VW golf I diesel i 1½ år också.

Varför jag köper en digital systemkamera är att jag känner mig begränsad med en kompaktkamera. Bildkvaliteten kommer lite i andra hand på något sätt... Det är så många andra möjligheter som uppstår med en SLR, dessutom slår nog 18-55:an min A40 i bildkvalla om jag sköter spakarna rätt ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.