Annons

Canon ef-s 17-55/2,8 IS usm

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Tänker köpa denna. Är det något man bör tänka på? Är det som med 24-70 att vartannat ex har samma skärpa som en holga? Eller har ni något annat skarpt bra förslag till normalzoom?
 
Min är utmärkt, och var så från början. Motljusskyddet EW-83J ingår inte, så det får du pröjsa separat.
Var har du tänkt köpa?
 
Jag använder motljuskyddet till EF 24/1,4 som sitter på bättre och är mindre. Passar även perfekt när man monterar det bak och fram för att packa ner objektivet i väskan.
 
Sitter det fast ettrigare än vad mitt EW-83J gör på mitt EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är det knappast fil som gäller, utan högbrisant sprängämne, och då inte för att få dit det utan för att få bort det igen.

Dessutom tycks herr Fröderberg ha glömt att vitsen med motljusskydd är att de skuggar motljuset, något de gör sämre om de är mindre.
Med den logiken är det bättre att du inte använder något alls, för det är i alla fall minst.

Anledningen till att jag frågade om inköpsstället var bara för att om det ändå skulle vara något problem är det lättare att klaga ju närmre stället är. Jag köpte mitt på B&H, när jag var i Tennessee, men jag behövde inte klaga, så det gjorde inget.
 
Anledningen till att jag frågade om inköpsstället var bara för att om det ändå skulle vara något problem är det lättare att klaga ju närmre stället är. Jag köpte mitt på B&H, när jag var i Tennessee, men jag behövde inte klaga, så det gjorde inget.

Fast new york och umeå är väl lika långt ifrån norrköping? ;)
 
Sitter det fast ettrigare än vad mitt EW-83J gör på mitt EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är det knappast fil som gäller, utan högbrisant sprängämne, och då inte för att få dit det utan för att få bort det igen.

Mitt EW-83J sitter så löst att det riskerar att trilla av. Har hört andra som har samma erfarenhet.

Dessutom tycks herr Fröderberg ha glömt att vitsen med motljusskydd är att de skuggar motljuset, något de gör sämre om de är mindre.
Med den logiken är det bättre att du inte använder något alls, för det är i alla fall minst.

Nja, beror på vad du menar. Ju vidare diameter desto djupare måste skyddet vara. Optimalt lär ändå inte något av dem vara. Jag föredrar 24:an motljusskydd som blir mindre och diskretare.
 
Jag är helnöjd med min 17-55:a. Motljusskyddet sitter precis lagom hårt. Jag skulle vilja säga att Canon har en mycket bättre mekanisk kvalité än Sigma. Detta då jag aldrig lyckats göra sönder något Canonobjektiv men båda mina tidigare Sigmaobjektiv har gått sönder av sig själva varav ett var i deras EX-serie. Alternativet skulle kunna vara Tokina AF 16-50mm f/2.8 AT-X Pro då Tokina gör rejäla grejer. Annars är det bra med IS-funktionen som Canon är ensamt om bland normalzoomar för x1,6-kameror.
 
Den enda nackdelen som jag läst om är att vissa exemplar drar in damm mellan linserna, men om det är åtgärdat på senare exemplar vet jag inte.

/kent
 
Mitt som har haft ett UV-filter på praktiskt taget hela tiden är inte dammigt. Men det kan ju vara antingen tur eller filtret. Det är i alla fall inte att det inte är använt, för innan jag skaffade EF 24-105 mm f/4L IS USM var EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM det som satt på oftast på kameran. Men jag fotograferar mest utomhus, och då är räckvidden på 24-105 mm ofta lämpligare. EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM har jag också använt på det sättet, men det är väl långt i flera situationer.

Ursäkta, nu halkade jag igen, med lite allmänna reflexioner. Tyvärr kan jag inte garantera att det inte kommer att hända igen.
 
Någon kommer väl kalla mig idiot nu...
Men hur en 24-105/4 IS? Man kanske växer upp till ff någongång.
 
24-105/4 IS är ett bra objektiv för kameror med små sensorer då det är skarpt men tappar i kvalite ute i hörnen.
 
Jag har en EF-S 17-55/2.8 IS USM som jag är mycket nöjd med.
Alternativet 24-105/4 IS är säkert bra om man verkligen tror att en FF står snart på inköpslistan.
Annars verkar 17-40/4 L vara ett schysst objektiv, visserligen inte IS men betydligt billigare än 24-105:an.
Dessutom en superpartner med ett 70-200/4 L IS (har ett sådant. Min BÄSTA glugg, alla kategorier!)
Tror nog att bara 24 som mesta vidvinkel på 1.6 cropkamera kommer att upplevas som för lite.
 
Jag har både EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och EF 24-105 mm f/4L IS USM. De ersätter inte varandra, men de kompletterar varandra väl.
Tillsammans med EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM och EF 70-200 mm f/4L IS USM, 40D och 580 EX II har jag en utrustning som täcker det mesta, när jag är ute och åker. Hemma brukar jag dessutom ha en EF-S 60 mm f/2,8 macro USM i väskan också.

Vadå sned axel??
 
Jag har både EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och EF 24-105 mm f/4L IS USM. De ersätter inte varandra, men de kompletterar varandra väl.


Svårt att ta bilder på 17 mm och bländare 2,8 med ett 24-105/2,8. Som alltid får man låta behoven styra. Men vet man inte vad man ska plåta vet man inte vad man ska ha prylar.

Jag skulle i alla fall välja 17-55:an eftersoom jag tycker 24 mm är på tok för lite vidvinkel för mig på en kamera med 1,6x-sensor.


Ska släpa hem Canons nya 800/5,6 idag.... Sned i ryggen? nejdå. Helkrokig.
 
Svårt att ta bilder på 17 mm och bländare 2,8 med ett 24-105/2,8.
Särskilt som ett sånt objektiv inte ens finns.
Men för övrigt: Förstod du inte alls vad jag skrev?
Det är ingen konst att ta bilder på 17 mm och f/2.8 med en EF 24-105 mm f/4L IS USM i utrustningen, när jag har en EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM också. Det var det jag menade när jag skrev att de kompletterar varandra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.