Annons

Canon EF 75-300 III DC & USM eller Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II

Produkter
(logga in för att koppla)

Shuringi

Medlem
Hej!

Jag har funderingar på att skaffa ett bra och hyfsat billigt teleobjektiv för 1500-3000 kr. De två som jag har kollat upp är:

Canon EF 75-300 III DC & USM
Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II

...men jag kan inte göra en bedömning om vilken som är bäst eller om det finns något ännu bättre alternativ. Jag läste också en annan tråd här på forumet (Hur upplever ni Sigma 70-300 4-5,6 APO?) om att den tydligen inte når upp till förväntningarna för flera. Detta gör mig ännu mer osäker.

Vad rekommenderar ni?
 
såg ett jämförelse test mellan canon 75-300 och
Sigma 70-300mm Apo Macro Super II och på bilderna som man kunde se delförstorning var Sigman bättre och den har oxå bättre nergräns eller fusk macro som CP kallar det men på DSLR blir det x1,5-1,6 beroande på vilken kameran det är.
 
Ja, min erfarenhet är att Canon EF 75-300/4,0-5,6 DC är bra i skärpan i området 75-200 (eller 100-200) medan den är oskarp i området 200-300. På 300 är den riktigt oskarp om man tittar på detaljerna. Jag har två bilder som jag inte kan ladda upp nu tyvärr. Björkar på avstånd mot himlen, som jag har tagit på 300-läget. Enstaka löv (mkt små) i toppen på träden är oskarpa om man tittar noga - ja, just i 300-läget är det ganska tydligt oskarpt.

Men objektivet är bra ändå enligt mitt tycke. Det är billigt och för det pris det kan köpas för är det ändå bra. Det är som att ha köpt ett bra Canon EF 80-200 (den gamla modellen) och ha lite marginal upp till 300, omfånget är ju generöst. Och visst kan du ta bra bilder också i området 200-300.

Jag har tagit ett par riktigt bra bilder på ejdrar med detta objektiv. Då hade jag objektivet inställt någonstans mellan 200 och 300 - närmare/strax över 200mm.

Men vill du ha helt skarpt vid alla fotograferingstillfällen skall du kanske se också på andra objektiv. Hur Canons USM-modell är vet jag inte.
 
Senast ändrad:
USM och den andra DC tror jag att den heter är med samma glas så det påverkar inte skärpan, USM är bara litet snabbare att fukusera.
 
hmm klurigt..Vill ju kunna ta bra bilder utan att det ska bli mycket till oskärpa.
Har kollat in en annan lins på Dustin.se:

SIGMA 28-300/3.5-6.3 CHZ MAKRO

Kan det vara något att satsa på?
 
Vad är det för skillnad på Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super II och Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG Macro egentligen?

Någon som vet?
 
Peter_S skrev:
Vad är det för skillnad på Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super II och Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG Macro egentligen?

Någon som vet?

Det är samma objektiv, men den senare har fått en extra antireflexbehandling för att vara digitalanpassad "DG", så att reflexion från sensorn inte studsar fram oct tillbaka mellan objektiv och sensor.
 
RolandM skrev:
Det är samma objektiv, men den senare har fått en extra antireflexbehandling för att vara digitalanpassad "DG", så att reflexion från sensorn inte studsar fram oct tillbaka mellan objektiv och sensor.

Tack Roland! Fick nyss hem DG-versionen, men nu vet jag att det i stort sett är samma objektiv. Trodde ett tag att jag fått fel. :)

Mvh Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.