Annons

Canon EF 70-300MM F4-5.6 IS USM eller Canon EF-S 55-250/4-5.6 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

ekepeke

Medlem
Hallå,

Åker till USA om en månad och tänkte ta hem ett telezoom-objektiv till min Canon EOS 450D. Jag har kollat väldigt mycket och ändrat mig många gånger, men har fortfarande ingen aning om vad jag ska köpa.
Jag står och väljer mellan ett Canon EF 70-300MM F4-5.6 IS USM eller ett Canon EF-S 55-250/4-5.6 IS. Min tanke är att använda objektivet till främst fågelfoto och även flygplansfoto...

Är det någon som kan hjälpa mig, då jag är osäker på vilket jag ska köpa, då min plånbok vill ha 55-250mm men jag själv är osäker.....

Tack på förhand,

Erik Linge
 
Jag hade förut den där 70-300 och tyckte den var skarp och bra och gav fina färger. Problemet var att autofokusen var rätt seg, så det var svårt att fota rörliga motiv. Min granne fotar fotboll och hade samma problem som jag med sin 70-300. Jag bytte till 70-200/4ISL och han till samma fast utan IS och vi blev båda väldigt nöjda trots att vi förlorade 100mm på bytet.

200mm blir nog för kort för det du ska ha det till, annars hade jag klart rekommenderat 70-200/4L (den utan IS, för den är ganska billig).

Har du funderat på nåt objektiv med fast brännvidd, t.ex. Canon 300/4IS eller 400/5.6? Fast de kostar kanske för mycket.

En kompis har 55-250 och är väldigt nöjd, men hon fotar nästan bara stillastående motiv, så jag vet inte hur bra autofokusen är. Bildkvaliteten ska tydligen vara ungefär samma som 70-300. Det är mest i byggkvalitet det skiljer.
 
Hej Helena och tack för ditt svar :)

Okej, ja, en bra autofokus skulle ju behövas när jag fotar så rörliga motiv, hmm.

Mja, funderat lite på det men kom fram till att jag nog behöver möjligheten att zooma fram och tillbaka då det inte alltid går att ta sig längre ifrån de motiv jag har tänkt fota...

Tack igen, ska tänka lite till, har ingen egentlig inkomst då jag studerar, så ett billigt objektiv skulle uppskattas...
 
Jo, det är inte lätt när man har begränsad kassa. Hoppas du får fler svar, och kanske tips på andra objektiv. Det finns ju t.ex. Sigma och andra som tillverkar telezoomar, men jag vet inte hur bra de är i jämförelse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.