Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon ef 70-200 f/4L is usm, va ska ja tänka på

Produkter
(logga in för att koppla)

bradfridell

Aktiv medlem
tjena, köpte en ef 70-200 f/4 l is usm idag, finns det nåt man ska tänka på när man använder den för att få optimala bilder, använder en canon eos 70d,
ovh va har den för för o nackdelar.
 
Objektivet är mycket bra och har inga "nackdelar".
Om du inte är van vid tele så lägg ner lite energi på att hitta rätt exponeringstid för att undvika både rörelse och skakningsoskärpa.
En gammal tumregel är att man undviker skakningsoskärpa vid ungefär 1/300 s på brännvidden 200mm. Formeln är 1 delat med brännvidden x 1,6 (cropfaktorn). Sen kan det variera mycket givetvis.
Rörelsskärpan är knepigare eftersom den helt och hållet beror på motivets rörelse.
Aktion kan kräva 1/1000 s. för att frysa rörelse. Fåglar i flykt kanske kräver ännu kortare tider.
Experimentera och ha kul med gluggen!
 
Jag får "rätta" mig själv, ser nu att du har IS-varianten. Vad bra, du kan använda betydligt längre slutartider än enligt tumregeln utan att få skakningsoskärpa.
 
Objektivet är mycket bra och har inga "nackdelar".
Om du inte är van vid tele så lägg ner lite energi på att hitta rätt exponeringstid för att undvika både rörelse och skakningsoskärpa.
En gammal tumregel är att man undviker skakningsoskärpa vid ungefär 1/300 s på brännvidden 200mm. Formeln är 1 delat med brännvidden x 1,6 (cropfaktorn). Sen kan det variera mycket givetvis.
Rörelsskärpan är knepigare eftersom den helt och hållet beror på motivets rörelse.
Aktion kan kräva 1/1000 s. för att frysa rörelse. Fåglar i flykt kanske kräver ännu kortare tider.
Experimentera och ha kul med gluggen!

aaa är rätt mycket nybörjare med såna här saker haha :).
jo jag håller på att försöka lära mig allt det där. men har svårt att förstå mig på när te.x 1/1000 ska användas. men är de så att man använder lite lägre eller är det högre när man fottar snabba saker, fåglar/driftbilar.
ja jag tror ja kommer ha rätt kul med denna, fick ett uppdrag av en polare samtidigt som ja länka att ja köpt denna på facebook :D
 
Du märker snart om det du fotograferar blir suddigt på grund av att det rör sig eller ej. Blir det suddigt behövs kortare tid.
 
aaa är rätt mycket nybörjare med såna här saker haha :).
jo jag håller på att försöka lära mig allt det där. men har svårt att förstå mig på när te.x 1/1000 ska användas. men är de så att man använder lite lägre eller är det högre när man fottar snabba saker, fåglar/driftbilar.
Bilden skapas under hela den tid som slutartiden är. Om kameran eller det du fotar rör sig samtidigt som du har en lång slutartid blir det suddigt. Vill du ha allt skarpt ska du ha så kort slutartid som möjligt.
Vilka tider som är bäst för vissa situationer måste man försöka lära sig. Det märker man helt enkelt med tiden.
Grovt kan man säga att 1/100 är gränsfall för vardagsmotiv och 1/1000 gränsfall för rörligt som sport, eller om man plåtar från en skakig bil.
Du har ju IS som hjälper dig en hel del i de flesta situationer.
 
Eftersom du har IS-varianten, skall du också tänka på att stänga av IS, när du rör kameran under fotografering. IS skall du ha på när du försöker hålla still. När du däremot följer hästar som galopperar förbi, och annat sånt där, action och sport, när du viftar med kameran, så stäng av IS.

Just i det läget, för sport, är det i allmänhet bäst med en kort slutartid. Den kortaste möjliga tiden ,för det ISO du fotograferar på, får du genom att ha bländaren fullt öppen, dvs bl. 4. På sämre objektiv finns ibland anledning att försöka blända ner lite, för skärpans skull, men ditt 70-200 presterar max redan från 4. så det finns ingen anledning att inte ha det fullt öppet vid action-fotografering.
 
Japp...med viss modifikation :) Bildstabben har ju ett automatiskt panoreringsläge, men det hjälper ju bara vid just panorering, dvs vid jämn rörelse i sidled, tex motorsport, löpning odyl. Vid sporter med oregelbundna rörelser, stäng av stabben, helt rätt :)
 
Kortare slutartid ger naturligtvis mindre risk för oskärpa pga. skak och motivrörelse. Men vill du fota bilar i rörelse eller propellerplan så kan det vara intressant med längre slutartider för att inte få hjul och propellrar som ser ut att stå stilla.

Naturligtvis blir det en mindre andel tagna bilder som blir tekniskt bra med längre slutartid, men 1/100 som är både teknisk bra och intressant är enligt mig bättre än 90/100 som är tekniskt perfekta men urtrista ;) Tur för plånboken att jag tog tag i mitt fotointresse först efter digitaliseringen :D
 
wow tack för alla svaren, det där med is grejen visste ja inte om de ska ja testa nån dag.
nu har man lärt sig lite mera ia allafall om detta objectiv, nu blir det o införskaffa ett bra objectiv för närbilder på bilar, gatu o poträtt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar