Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-200/2,8 L USM vs Sigma EX 70-200/2,8 HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Oj oj oj, nu har jag gått o grunnat mig i ur o skur ang objektiv val.
De jag jämfört är som ses ovan Canon EF 70-200/2,8 L USM vs Sigma EX 70-200/2,8 HSM, och jag har läst mig nästan blind o forumet angående detta.

Dock har jag tydligen inte läst tillräckligt noga för att kunna se vilket pris som var vad.
Jag har hela tiden kikat på Canons L IS USM pris, det vill säga med bildstabiliseringen.
Vilker har gjort med ENORMT tveksam till Sigmans i det förhållande låga priset (ca 8000 kr mot Canonens nästan 20.000).

Men kikade int lite på Cyberphotos hemsida idag, och vips, så såg jag att priset på objektivet jag egentligen jämfört med är ca 13.000. Dvs "bara" 5000 kr i skillnad.

Vilket ställer mig i en helt ny sits!

Jag känner att med sigman kanske jag inte blir nöjd, eller?
Men med Canonen "måste" jag juh bli bra, för det "måste" juh vara bra pga att det är original.

Så, är det nån som haft det ena, och inte vart nöjd med det och sedan bytt till det andra och blitt nöjd?

Sen kom jag o tänka på en annan sak, håller sig andrahandsvärdet lika bra på sigman som på Canonen?

Så, hjälp mig nu, med ala era tankar, behöver hjälpen, trots att jag läst så mkt trådar här så kan jag inte bestämma mig!

/Jocce

Är själv mycket nöjd med min Sigma. Andrahandsvärde skulle jag inte tänka allt för mycket på. en Canon 70-200/2.8L går ju att få för ca: 8-9000:-. En Sigma 70-200/2.8 ca: 5-6000:-... Canon är nog aningen bättre, men vem märker skillnaden om bilden är bra tagen.. ;)

Köpte ett Sigma i sommar och är så här långt väldigt nöjd. Har dock inte provat Canons objektiv. Föredrog att använda prisskillnaden till andra prylar.

stativfäste

i foto:s info står det om canongluggen att det har vridbart stativfäste. är sigmans inte vridbart?

Jo, både Sigmas och Canons stativfäste är vridbara.

Ja, eftersom jag haft/har båda två så får väl jag ge mina reflektioner (igen!).

Jag hade Sigmas EX 70-200/2.8 tillsammans med deras 2x extender i början av 2002. Jag tyckte den var bra byggd och gav bra resultat rent skärpemässigt. Fokusen var snabb men inte riktigt USM-lik (Canons ringformade, den "riktiga"). Den fokuserade liksom ett extra ryck, mot Canons. Med konvertern så blev resultatet knappast godkänt på full öppning (400/5.6), men något bättre på f8. När jag var ute i -24 så slutade autofokusen att fungera, troligtvis mitt exewmplar, då andra rapporterat att de inte haft problem i sträng kyla. Men dock så la den av. Startade inte igen förens den blev uppvärmd igen.

Jag sålde denna och bytade den mot ett EF 70-200/4L. Jag upplevde denna som lika bra, eller något bättre vid f4. Det var lättare och mycket smidigare att ha med sig. Naturligtvis steget långsammare, men byggkvaliten upplever jag som betydligt bättre. Inte för att Sigmas EX har dålig byggkvalité, men Canons ÄR bättre. Efter att jag börjat plåta sport inomhus, kände jag att jag behövde f2.8 och bytade således till ett EF 70-200/2.8L.

Jag upplever (om jag ser tillbaka) som att Canons fokusering är lite snabbare. Dessutom känns helhetsintrycket bättre hos Canons L-optik, jämfört med Sigmas EX. Jag säger inte att Sigmat är dåligt på något sätt, men jag är betydligt nöjdare med mitt Canon.

Hurvida prisskillnaden är värd sitt pris för dig, kan bara du svara på. För mig är den det.

Antar att ett besök hos din favorithandlare kan ge svar på frågan dels vilket objektiv som bäst möter dina krav. Tips att ta med kamera ch provfotografera i butiken och sedan titta igenom bilderna.

Jag skulle tveklöst köpa objektivet från Canon om pengar inte var den begränsande faktorn. Andrahandsvärdet funderar jag inte över, eftersom objektivet ska användas till fotografering. Om pengarna istället ska användas till hyran skulle jag inte ens fundera på att köpa ett objektiv. Jag såg i din kamera väska att du har en Canon 100-300. Vad saknar detta objektiv?

Jag fotade med min Sigma 70-200 i minus 32 grader. Det enda som gav upp var jag själv, höll på att frysa ihjäl.

RolandM skrev:
Antar att ett besök hos din favorithandlare kan ge svar på frågan dels vilket objektiv som bäst möter dina krav. Tips att ta med kamera ch provfotografera i butiken och sedan titta igenom bilderna.

Jag såg i din kamera väska att du har en Canon 100-300. Vad saknar detta objektiv?

Ah, det där med o provplåta i butiken har jag aldrig tänkt på faktigst, bara "torrplåtat" annars. Dock ingen som haft Canonen hemma som jag frågat ännu.

100-300 råkade tyvärr min fästmö att ha ner i hallgolvet, så autofokusen är lite som den vill tyvärr.
Samt att jag gärna vill ha ett lite ljusstarkare (100-300 är 5.6).

/Jocce

Hur funkar den manuella fokusen på de båda objektiven? Går det att vrida på den trots autofokus inkopplat, eller måste man slå över till MF?

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar