ANNONS
Annons

Canon EF 70-200 2.8 L IS dålíg skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

jonssonm

Medlem
Jag har nyligen investerat i ett Canon EF 70-200 2.8 L IS. Jag tycker skärpan är dålig på full öppning. Jag tycker också att jag har orimligt mycket cromatisk abberation vid full öppning. Är detta normalt eller har jag fått ett dåligt exemplar? Bifogar bild på full öppning 2.8, 70 mm

Bilagor

• bländare 2.8.jpg
    bländare 2.8.jpg
    63.8 KB · Visningar: 502
Är det där 100% crops, helt oskärpta och inte minskade på något vis?

Vad är bilderna tagna med för inställningar (utöver 70mm, och bländartal som du angivit)?

Så mkt CA i första bilden tycker jag verkar orimligt för det objektivet oavsett inställning.

Objektivet har ingen direkt bra skärpa på öppen bländare.
Jag får ganska tråkiga resultat och sneglar mot min 80-200Nikon som är bättre i detta avseende.
Även nerbländat 1 steg får jag inte den riktiga stunsen som jag är van vid, dock är objektivet mycket bra vid de situationer där mina skakningar sätter gränsen, där är 70-200 överlägsen med sin IS jmf med min något äldre nikon zoom utan VR. Vid bländare 5.6- 8 så fungerar Canonzommen utan anmärkning. Ströljusproblem upplever jag även det som högre hos Canon 70-200 jämfört med min Nikon zoom..

Den måste väl ändå vara bättre än så där ?

Bilden som är tagen med bländare 4.5 är ju inte mycket bättre heller.

Är bilderna verkligen tagna med stativ ?

Mitt Nikon 80-200/f2.8 är ju hästlängder bättre fullt öppen, så dålig prestanda som dina bilder påvisar skulle jag absolut inte vara nöjd med.

kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar