Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50mm f/1.8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Britt-Inger

Aktiv medlem
Har beställt Canon EF 50mm f/1.8 II. Någon som använder det och vad tycker ni om det? Vilka användningsområden använder ni det till, är det bara till porträtt ?

Vad ska den sitta på? Blir helt olika användingsområden om det är fullformat eller cropkamera.

Porträtt är den ju väldigt bra för, lite trist med att oskärpanär så ful annars är den skitbra.

Jag tycker inte bokehn är någon katastrof. Är utan tvekan ett av dom mest prisvärda objektiven man kan köpa hävdar jag. Den känns ganska plastig, men är ruskigt skarp och ljusstak för dom pengarna.

Köpte själv ett i fredags och kan inte se något negativt med det än. Men som sagt, för en dryg tusing kan man ju inte vara annat än nöjd. Min första tanke va att det var väldigt roligt att ha ett så snabb glugg (har en 17-85/4-5,6 sen tidigare). Sen kan jag väl tycka att AF-motorn inte är lika snabb som i mitt första men, det har jag överseende med. Tror att du kommer bli väldigt nöjd när du får det. Som du skrev så tyc ker jag det passar utmärkt till portätt, men även bilder av typen "blomm-bilder" :)

Här tog jag en bild på kontoret.

Bilden är tagen med 50 1,8 Har använt bländare 1,8 och en Canon Eos 40d.
Jag tycker "bokeh'n" eller oskärpan är helt ok iaf.
(Britt Inger, jag kan maila dig bilder i full storlek om så önskas) Men som sagt, för dom pengarna, eller inte ens något i närheten av dom pengarna får man någotliknande.

*Hoppla, såg just att bilden är tagen på ISO 500, men det gör ju inte bilden sämre i detta formatet*

Bilagor

• 50_18-test.jpg
    50_18-test.jpg
    57.8 KB · Visningar: 1,241
Senast ändrad:
Jag instämmer trots att jag inte är erfaren alls. Väldigt roligt med den snabba bländaren! I affären undrade jag varför den var så billig så dom föreslog att jag kunde betala mer för att det ska kännas extra exklusivt :) Lite plastig som sagt men för 1000 spänn så... Rolig är den iallafall och fina bilder tar den tycker jag. Funderar på att skaffa nåt liknande runt 30 mm eftersom 50 blir ganska 'inzoomat' på en 40d.

Re: Här tog jag en bild på kontoret.

casting skrev:
Bilden är tagen med 50 1,8 Har använt bländare 1,8 och en Canon Eos 40d.
Jag tycker "bokeh'n" eller oskärpan är helt ok iaf.
...

Att områden ur fokus ser dåliga ut beror allt som oftast på att bländaren inte ger en helt rund öppning. När du använder objektivet helt öppet är detta inget problem utan det syns först när du bländar ner lite.
Jag kan hålla med om att oskärpan från objektivet inte är toppen men det är ändå rätt ok och på det hela taget ett mycket prisvärt objektiv.

Jag har fotat såväl porträtt som en del konserter odyl med min glugg. Dock kommer nog 85 f/1.8 oftare fram i såna lägen.

Robin Gyllander skrev:
Porträtt är den ju väldigt bra för, lite trist med att oskärpanär så ful annars är den skitbra.

Det är absolut inte något fel på "oskärpan" på objektivet. Vad jämför du med egentligen? 85/1.2?

Det är "bakgrunds oskärpan" i en bild. Men eftersom du är fotograf vet du nog om det eller vad kallar du det för ? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar