Annons

Canon EF 50/1,4 USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Att Sigma på bl 1.4 uppträder bättre än Canon på bl 1.4 kan ses lite längre fram i bilden och EMLA skylten, se vägg bakom.
 

Bilagor

  • LW-emla-skylt.jpg
    LW-emla-skylt.jpg
    28.4 KB · Visningar: 312
Innan jag sticker ner till Ystad. Sigma är helt klart bättre vad det gäller CA och har mindre överstrålningsfenomen på bl 1,4 än vad Canon objektivet har.
Sigma har högre kontrast fullt öppen och mindre överstrålningsfenomen, vad det gäller detaljer upplösning är det svårt att se någon direkt skilnad i mitten men i överigt uppträder Sigma 50/1,4 bättre än mitt Canon 50/1,4 på bl 1.4
 
Jag tror att man måste skillja på två saker i detta fallet. Det ena problemet kan vara fokuseringsproblem som oftast går att fixa till. Det andra problemet kan ju vara att monteringen inte fungerat perfekt tex att en lins sitter något snett. Det senare felet är ju betydligt allvarligare.

Men jag håller med Martin att för att få ett lyckat test så måste man veta att fokuseringen sitter där den ska.

håller med, är objektivet dåligt centrerat så är det svårare att åtgärda.

Denna senaste jämförelse är kontrollerad med live view och att skärpeplanet ligger där det skall
 
Senast ändrad:
Vad som till sist fick mig att bestämma mig för Canons 50 1,4 framför Sigmas var storleken. Trots att jag i princip hade bestämt mig för Sigmas när jag åkte till butiken så var valet lätt sedan jag hållit i dem.

Så litet och lätt Canons är!

Exempel på konsertbilder med Canon 40d och Canon 50mm 1,4:
http://www.mojir.se/fotoalbum/Conserts/Jazz_Kamikaze

Jag skulle gärna testa ett Sigma på en konsert med tanke på allt motljus som det stackars lilla Canon objektivet får utstå. Kanske Sigma kan behålla lite mer kontrast i dessa situation???

Någon med erfarenhet av detta får gärna svara.
 
jag har båda, även om jag ska sälja Canonen, fast jag skulle kunna behålla båda mtp för- och nackdelar. Sigmans fördel är onekligen full öppning då den är aningen skarpare (men inte så värst) men mindre CA och överstrålning. Det är som sagt inte skärpan som är problemet med Canon på full öppning, inte min i alla fall, utan det andra. Dessvärre blir Canonen sen bara allteftersom man bländar ner så extremt bra, så egentligen var jag galen att köpa Sigman, men vad gör man inte för en sådan frontlins, haha.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.