Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50/1,4 USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Att bakgrundsoskärpan är lite mjukare kan man se på detta exemel.
Bl 1,4 . canon till vänster , Sigma till höger.
 

Bilagor

  • Bild-5.jpg
    Bild-5.jpg
    12.8 KB · Visningar: 325
Samma Sigma som innan??? För nu ser resultatet från Sigman mycket sämre ut än vad det gjorde i din tidigare jämförelse.
 
Lars Kjellberg och jag hade en tanke redan för många år sedan att testa 5 exemplar av ett objektiv då vi redan då (scannade in resultatet från film) såg att objektiv uppförde sig väldigt olika.
Idag med digitalkameror så ser vi skilnaden än tydligare och direkt.
Att köpa ett objektiv är lite av ett lotteri.
 
Samma Sigma som innan??? För nu ser resultatet från Sigman mycket sämre ut än vad det gjorde i din tidigare jämförelse.

Två helt olika ljussituationer, igår var det mer sol, senare på eftermiddagen osv.
Gårdagens jämförelse och dagens är därmed inte densamma.
Jag tror det är samma demoexemplar av Sigman, jag skall höra med min återförsäljare.
 
Två helt olika ljussituationer, igår var det mer sol, senare på eftermiddagen osv.
Gårdagens jämförelse och dagens är därmed inte densamma.
Jag jag tror det är samma exemplar, jag skall höra med min återförsäljare.

Bara nyfiken för resultatet du visade upp innan var betydligt bättre än det som visas upp nu...visst skillnad i ljus mm men inte skulle det påverka så mycket att skillnaden i mittskärpan sjunker så drastiskt som mellan dessa två tillfällen om det nu är samma exemplar som testats..jag har ännu inte läst/sett någon test där det har visat sig att Sigman är sämre på mittskärpan än konkurrenternas 50mm utan snarare att det är tvärtom..att Sigman är bättre än konkurrenternas 50mm på mittskärpan på dom större bländarna...så därför blir jag lite förvånad över ditt resultat....hur som helst så är dina tester mycket bra/givande Mikael o det uppskattas.
 
Lite förvånad själv, jag vet att mitt Canon 50 är bra på 1.4
Jag skall göra om jämförelsen med mitt objektiv och samma Sigma på 1.4.
Kameran är på stativ och tiden var 1/8000 sek.
På bl 2.8 är de absolut likvärdiga.


PS Lennart skrev tidigare

Photocon skrev:
Testade ett Sigma som var lika soft i centrum som EF-optiken på f/1.4 men Sigman hade bättre hörnskärpa. Skriver detta för att understryka Mikaels inlägg om svårigheterna att jämföra enstaka exemplar. Sigman var trots sin nya HSM-motor inte bättre på att att nagla skärpan på en 5DMkII än EF 50/1.4 HSM. (minor variations i AF)
 
Håller med Peter, det ser inte riktigt "rätt" ut... Jag tycker det är ganska tydligt att denna Sigma fouserat för långt bak, den lilla rödkanten på allt tyder på detta. Mitt objektiv gör precis likadant på sv/v kontraster i förgrunden.
 
Jag skall göra om testen i morgon på 1,4, på övriga bländare ser det likadant ut exv 2,8, dvs canon något skarpare i mitten, Sigman möjligen skarpare ut mot kanten än mitt ex av canon 50nn 1.4.
Det kan ha hänt något när jag sköt av bl 1,4 med sigman

bl 2,8 i mitten och klocka, canon till vänster sigma till höger, här är Canon något bättre vad det gäller detaljer
 

Bilagor

  • klocka-2.8.jpg
    klocka-2.8.jpg
    43.7 KB · Visningar: 249
Senast ändrad:
vandrar vi iväg till vänster i bilden så ser sigman bättre ut, se tegelstenar.
canon till vänster sigma till höger.
små nyanser och skilnader på bl 2.8
 

Bilagor

  • Bild-2.jpg
    Bild-2.jpg
    27.7 KB · Visningar: 240
går man mot höger och ner blir resultatet detta bl 2.8
canon till vänster Sigma till höger
 

Bilagor

  • Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    56 KB · Visningar: 235
Tack för alla tankar!
Har nu inhandlat en EF 50/1,4 så får vi se vad som händer.
Min återförsäljare rekommenderade Canon gluggen till min 40D då den har haft sina "sjukdomar" och skall vara en glugg som är bättre kalibrerad till huset än vad Sigma gluggen skulle vara.

Hade man haft Nikon sa han att han hade då rekommenderat Sigma gluggen då dessa fungerar bättre ihop.
 
Senast ändrad:
Mitt Canon objektiv är mer distinkt på bl 1.4 än vad min kollegas objektiv är.
Canon till vänster sigma till höger.
Alltså, det verkar otroligt oproffsigt det här "testet". Har du fokuserat med AF eller live view? Hur i helsike kommer det sig att Sigman nu plötsligt suger elefantballar, när den var snorskarp sist du provade?

Det här verkar mest handla om problem med Canons AF-system, inte "variationer hos objektiv". Sigman är helt klart felfokuserad i exemplet med klocktornet på f/1,4. Det ser man eftersom den longitudinella kromatiska aberrationen gör sig mycket påmind genom lila glöd runt alla högdagrar i fokus.

Jag tror inte ett dyft på att två likadana objektiv kan vara så extremt olika ihopskruvade att mittskärpan skiljer sig så enormt vid ett och samma bländarvärde.
 
vad det gäller bl 1.4 skall jag göra om det, vad som har hänt med just bl 1.4 , jag vet faktiskt inte inte.
Alla bilder är fokuserade mot exakt samma mål.
Jag skall ta en serie bilder på 1.4 och se efter.
 
Alla bilder är fokuserade mot exakt samma mål.
Så länge du använder AF så säger det tyvärr ingenting. AF kan träffa tiotals meter fel på långt håll.

Tillägg: Jag kanske låter otrevlig i det jag skrivit ovanstående, men det är inte meningen. Jag tycker bara att såna här tester ska ifrågasättas om resultaten verkar orimliga, och de verkar de just nu.
 
Så länge du använder AF så säger det tyvärr ingenting. AF kan träffa tiotals meter fel på långt håll.

vi får väl se i morgon hur det utfaller sig, och visst jag kan ta med live view också för att göra det hela säkrare på 1,4.

PS du låter inte otrevlig, allt skall ifrågasättas.
 
Jag har en fundering som Mikael Risedahl kanske kan tänkas svara på.
När man har två likadana objektiv (ex Canon EF 50 1,4), som visar olika bildkvalitét.
Kan det sämre objektivet 'rättas till' genom att lämna in objektivet på justering/kalibrering?
Eller är det rent fabrikationsfel (som inte går att åtgärda) som gör att ett exemplar kan vara sämre än ett annat?
 
Jag tror att man måste skillja på två saker i detta fallet. Det ena problemet kan vara fokuseringsproblem som oftast går att fixa till. Det andra problemet kan ju vara att monteringen inte fungerat perfekt tex att en lins sitter något snett. Det senare felet är ju betydligt allvarligare.

Men jag håller med Martin att för att få ett lyckat test så måste man veta att fokuseringen sitter där den ska.
 
Hej
Gjorde om jämförelsen med mitt Canon 50/1,4 och samma Sigma 50/1,4 och nu med Live view inställning, jag jämförde även mot tre bilder tagna med AF och det fanns bilder med lika skarpt lagt skärpeplan med AF som med Live view från båda objektiven.

Nya bilder från idag
Live view bl 1.4
Canon till vänster Sigma till höger.
 

Bilagor

  • LW-mitten-02.jpg
    LW-mitten-02.jpg
    55.3 KB · Visningar: 186
Senast ändrad:
Drar man sig ut mot vänster till antennerna och skorsten så blir resultatet så här
Canon till vänster Sigma till höger.
 

Bilagor

  • LW-kant01.jpg
    LW-kant01.jpg
    49.3 KB · Visningar: 182
överstrålningsfenomen ovan plåttak , bild till vänster är Canon.se även trycket i tegelstenarna från sigman till höger. Nu är vi framför lagt skärpeplan på juridikumhuset och med Live View.
 

Bilagor

  • xxx.jpg
    xxx.jpg
    35.7 KB · Visningar: 181
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.