Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50/1.2 L

Produkter
(logga in för att koppla)
Apropå 50/1.2:an, någon som vet vilket objektiv som är skarpast, respektive ger best bokeh av 50/1.8 och 50/1.4 på bländare 1.8?

50/1.4 är ju känd för att ge finare bokeh än 50/1.8, men nedbländat till 1.8 borde ju lamellerna synas på 1.4:an, men inte 1.8:an (eftersom den då körs på största bländaröppning)? Och på just bländare 1.8, vilken är skarpast?

Ska för övrigt bli spännande att se hur den nya linsen står sig i skärpa just i 1.4-1.8 området (inte för att jag ligger i närheten av att ha råd med den, men ändå intressant).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Canon EF 50/1.2 L

niklasl skrev:
En tröstlänk till: Nikon 50/1.2 Ais på EOS 5D: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=28821&pagenumber=10. Blir ju onekligen billigare än att köpa EF 50/1.2 - du får 4-5 Nikon för ett Canon.
Fortfarande ingen afs eller vr. När vi pratar optik med ljusstyrka 1,2 har vi kanske lämnat den praktiska funktionella biten med fotograferandet. det handlar snarare om känsla o prylbegär. Jag skiter med andra ord i om en Nikon ais 50 1,2 kostar två kronor, är fortfarande sugen på en afs-variant med vr. För praktiskt fotograferande så duger min 50 1,4 gott.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.