Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50/1.2 L

Produkter
(logga in för att koppla)
andreasc89 skrev:
Kommer kanske imorgon, hittar ingen mer info än den här bilden: http://www.photokina-show.com/news_images/0131_canon_50mm_lens.jpg
Och lite rykten på dpreview: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1029&thread=19641948&page=1

Vad tror ni om det?
Drömoptik för normalfantasten. jag hade en gång i tiden en Canon FD 50 1,2 och upplevde den som en sann njutning att fotografera med. Det är speciellt för oss entusiaster att använda de här extremt ljusstarka gluggarna. Väcker ett sanslöst habegär inom mig, fast jag får vänta eftersom jag äger ett Nikonsystem.
 
Re: Re: Re: Canon EF 50/1.2 L

Makten skrev:
Que? USM är väl Canons variant av AF-S?
Ja givetvis, men jag syftade på den tröstlänk till mig från Andreas, som visade Nikons manuella 55 1,2. Det känns inte riktigt samma som om Nikon presenterade en ny 50 1,2 afs vr.
 
Men autofokus är väl egentligen rätt onödigt på ett 50/1.2 objektiv om man kör på f/1.2. Skärpedjupet blir ju väldigt kort och autofokusen får nog väldigt svårt att pricka rätt.
Och köper man ett sånt istället för ett 50/1.4 så tänker man väl använda f/1.2.

Jag var inne på Canon RCC med min 50/1.4 och ville justera fokusen eftersom den backfokuserade 1cm på 1 meters avstånd. Enligt dom fanns det inget att göra när felet var så litet, felmarginalen låg på 10cm.
 
andreasc89 skrev:
Men autofokus är väl egentligen rätt onödigt på ett 50/1.2 objektiv om man kör på f/1.2. Skärpedjupet blir ju väldigt kort och autofokusen får nog väldigt svårt att pricka rätt.
Och köper man ett sånt istället för ett 50/1.4 så tänker man väl använda f/1.2.

Jag var inne på Canon RCC med min 50/1.4 och ville justera fokusen eftersom den backfokuserade 1cm på 1 meters avstånd. Enligt dom fanns det inget att göra när felet var så litet, felmarginalen låg på 10cm.
Ärligt talat så var det bland det dummaste jag hört någon resonera. Tror du att ex alla som väljer Canons 70-200 2,8 istället för deras 70-200 4,0 enbart fotar med bländare 2,8. Dessutom kan jag lova dig att dagens systemkameror focuserar lika exakt och snabbare än vad någon människa klarar av manuellt oavsett storlek på bländare. Måste vara onödigt med af på Canons 85 1,2 enligt ditt sätt att resonera, med den kan du uppnå ännu kortare skärpedjup.
 
paul innergård skrev:
Ärligt talat så var det bland det dummaste jag hört någon resonera. Tror du att ex alla som väljer Canons 70-200 2,8 istället för deras 70-200 4,0 enbart fotar med bländare 2,8. Dessutom kan jag lova dig att dagens systemkameror focuserar lika exakt och snabbare än vad någon människa klarar av manuellt oavsett storlek på bländare. Måste vara onödigt med af på Canons 85 1,2 enligt ditt sätt att resonera, med den kan du uppnå ännu kortare skärpedjup.

Okej, onödigt var fel ord kanske, men jag menar att Nikon redan har ett liknande objektiv fast utan AF.

Och jag tror fortfarande att det är väldigt svårt att få autofokusen på en kamera att pricka rätt på f/1.2
 
andreasc89 skrev:
Okej, onödigt var fel ord kanske, men jag menar att Nikon redan har ett liknande objektiv fast utan AF.

Och jag tror fortfarande att det är väldigt svårt att få autofokusen på en kamera att pricka rätt på f/1.2

Ok, jag lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel här, men om ett 50/1.4 kan lägga fokusen med AF så varför skulle det vara ett så ofantligt svårt problem med 1.2?
 
LasseL skrev:
Ok, jag lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel här, men om ett 50/1.4 kan lägga fokusen med AF så varför skulle det vara ett så ofantligt svårt problem med 1.2?

Det är ju just vad mitt 50/1.4 inte kan, eller det kan lägga fokus, men den hamnar lite bakom. Visst får kameran enklare att fokusera ju ljusttarkare ett objektiv är, men det märks också mer om den missar. Detta pga. skärpedjupet blir kortare vid stora bländare.
Så på ett 50/1.2 märks det ännu tydligare om objektivet eller kameran har back/front-fokus.
 
andreasc89 skrev:
Okej, onödigt var fel ord kanske, men jag menar att Nikon redan har ett liknande objektiv fast utan AF.

Och jag tror fortfarande att det är väldigt svårt att få autofokusen på en kamera att pricka rätt på f/1.2
Canon har också liknande objektiv utan af. Självklart vore en Nikon 50 1,2 afs vr en drömoptik för många. De svårigheter med focus och skärpedjup du skriver om ligger nog snarare på macronivå, då kan af vara en plåga. Men på de avstånd som man fotar på med en vanlig 50 mm ser inte jag något problem, utan snarare en fördel med af.
 
paul innergård skrev:
Ja givetvis, men jag syftade på den tröstlänk till mig från Andreas, som visade Nikons manuella 55 1,2. Det känns inte riktigt samma som om Nikon presenterade en ny 50 1,2 afs vr.
Ahaaa. Då är jag med.

Saken är ju att 50/1,2 skulle vara rätt "meningslöst" för Nikon att släppa, eftersom de inte har nån digitalkamera med småbildssensor. För jag antar att objektivet är tänkt som normal, inte nåt annat? 50mm är enligt mig en jobbig och dum brännvidd med 1,5x brännviddsförlängningsfaktor. Då hade 60/1,2 varit trevligare som portträttglugg eller så.

andreasc89 skrev:
Och jag tror fortfarande att det är väldigt svårt att få autofokusen på en kamera att pricka rätt på f/1.2
Va?? Nog måste det vara lättare för kameran att hitta fokus ju större bländaröppningen är, eftersom den släpper in mer ljus. Att det sen en aning felfokusering syns mer med större bländare är en helt annan sak.
 
andreasc89 skrev:
Det är ju just vad mitt 50/1.4 inte kan, eller det kan lägga fokus, men den hamnar lite bakom. Visst får kameran enklare att fokusera ju ljusttarkare ett objektiv är, men det märks också mer om den missar. Detta pga. skärpedjupet blir kortare vid stora bländare.
Så på ett 50/1.2 märks det ännu tydligare om objektivet eller kameran har back/front-fokus.
Jag har ett 50 1,4 af och har inga större problem med att focusera rätt på 1,4. Naturligtvis så syns felkalibreringar tydligare om skärpedjupet är kort. Men jag tycker inte man skall resonera utifrån att det är fel på produkten.
 
Re: Re: Re: Re: Canon EF 50/1.2 L

paul innergård skrev:
Ja givetvis, men jag syftade på den tröstlänk till mig från Andreas, som visade Nikons manuella 55 1,2. Det känns inte riktigt samma som om Nikon presenterade en ny 50 1,2 afs vr.
Jag hade en Nikon 55mm f/1,2 som blev stulen. Jag skaffade aldrig någon ny eftersom man ändå var tvungen att blända ner för att få det skarpt. Den var riktigt dålig på full öppning. 50mm-varianten lär vara skarpare. Det var ett litet h-vete att försöka på skärpan på rätt plats på full glugg, men det korta skärpedjupet gjorde det mycket lättare att fokusera med andra bländaröppningar, vilket var den stora fördelen. Motivet liksom "hoppar i bild" och det är bara att trycka av!

Canons nya glugg ser ruskigt intressant ut om man gillar 50mm!

/Pontus
 
paul innergård skrev:
Canon har också liknande objektiv utan af. Självklart vore en Nikon 50 1,2 afs vr en drömoptik för många. De svårigheter med focus och skärpedjup du skriver om ligger nog snarare på macronivå, då kan af vara en plåga. Men på de avstånd som man fotar på med en vanlig 50 mm ser inte jag något problem, utan snarare en fördel med af.

Jag fotar mycket porträtt med 50/1.4 och ofta på stora bländare för att jag vill ha skärpa på ögonen och t.ex. nästippen oskarp. Med mitt exemplar får jag fokusera manuellt vid sådana tillfällen.

Men förhoppningsvis har den nya femtian mer exakt autofokus.
 
Makten skrev:
Ahaaa. Då är jag med.

Saken är ju att 50/1,2 skulle vara rätt "meningslöst" för Nikon att släppa, eftersom de inte har nån digitalkamera med småbildssensor. För jag antar att objektivet är tänkt som normal, inte nåt annat? 50mm är enligt mig en jobbig och dum brännvidd med 1,5x brännviddsförlängningsfaktor. Då hade 60/1,2 varit trevligare som portträttglugg eller så.


Va?? Nog måste det vara lättare för kameran att hitta fokus ju större bländaröppningen är, eftersom den släpper in mer ljus. Att det sen en aning felfokusering syns mer med större bländare är en helt annan sak.
Jag är inte främmande för vare sig en 60 1,2 eller en nyare 85 mm med afs. Det känns verkligen som om Nikon behöver uppdatera det fasta sortimentet. Zoomar i all ära men inget slår de fasta kvalitetsgluggarna.
 
andreasc89 skrev:
Jag fotar mycket porträtt med 50/1.4 och ofta på stora bländare för att jag vill ha skärpa på ögonen och t.ex. nästippen oskarp. Med mitt exemplar får jag fokusera manuellt vid sådana tillfällen.

Men förhoppningsvis har den nya femtian mer exakt autofokus.

Det lär den nog ha, Nu snackar vi ju L-optik dessutom. 50/1,4 har väl några år på nacken och inte heller äkta ring-USM om jag minns rätt? Körde faktiskt min idag -vilket inte händer ofta. Af jagar mer och är långsammare än mina andra gluggar förutom 50/2,5an då förstås. JANNE
 
paul innergård skrev:
Jag är inte främmande för vare sig en 60 1,2 eller en nyare 85 mm med afs. Det känns verkligen som om Nikon behöver uppdatera det fasta sortimentet. Zoomar i all ära men inget slår de fasta kvalitetsgluggarna.
Det håller jag med om, men jag är tveksam till om vi får se nåt sånt. Det är ändå en ganska liten del av konsumenterna som vill ha fasta gluggar av det dyrare slaget verkar det som. Själv skulle jag inte säga nej till en fast normal med AF-S och stor ljusstyrka till det mindre sensorformatet, låt säga som Sigmas 30/1,4 ungefär. Men gärna då med lite trevligare bokeh, för den är ju hemsk på Sigmat:-S
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.