Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 300/4,0 L IS USM vs Canon EF 70-300/4-5,6 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör 70-300L IS med Kenko Pro 300 DGX 1.4. Har inte använt det tillräckligt mycket för att säga hur bra det funkar, men funkar gör det.
Även stativfäste ska tydligen finnas från tredjepart (om man inte vill betala alls vad originalet kostar) men sådant har jag ännu inte behövt.

Och vad gäller objektivet så är jag väldigt nöjd. Robust med mycket bra bildkvalitet och dessutom förhållandevis litet och tyst.
 
Mitt alldeles egna personliga skäl till välja ett 70-300/4-5,6 L är storleken
(eller snarare småleken). Det passar utomförträffligt med motljuskyddet på i
Lowepro TLZ AW. Skyddat vid förflyttning ute i skogen - öppna väsklocket - klart att fota.
Testade nyligen en heldagsvandring med denna kombination hängande på magen utan problem.

Balansen tillsammans med 7D passar min smak i alla fall.

Om det är tydliga kontraster i motivet funkar 1,4 ggr telekonverter skapligt på 7D.
Fungerar som en (nöd)lösning som inte äter något bröd när den inte används.
 
Nu stod inte jag direkt i valet om ett teleobjekt för både det ena eller det andra men jag valde Canons 70-200/2,8 utan IS när det begav sig. Jag har detta till nästan 100% sportfotografering och där saknar jag inte det minsta IS. Detta objektiv levererar mycket bra och just bländare 2,8 är gott att ha helt enkelt.

Ute i naturen kommer det lite annat att tänka på. IS absolut ja. Stilla motiv i sämre ljus är det mycket värdefullt då jag nästan alltid handhåller. Men 70-200? Nja, i kortaste laget mestadels vill jag påstå men med Canon's senaste 1,4 konverter är nog ingen dum idé som då blir bländare 4. Har förövrigt haft ett 300/4 IS och var nöjd med vad det gav också men föll till sist på dess klenare ljusstyrka till inomhussport.

Förutom Canons utbud så finns det ju andra fabrikat att kolla upp. Har ingen större erfarenhet av detta men finns en hel del här på FS som säkert kan bena ut den saken.

Så, jag hade nog gått på Canons 70-200/2,8 IS ev. med en konverter till slut. På Ystads IF's hemsida (handboll) och galleriet där kan du se på många bilder jag tagit med 7D och mitt 70-200 utan IS, dock är en mindre del också tagna med ett 85/1,8 eller 135/2,0.

http://www.yif.se/5361-bilder.html

//R
 
Senast ändrad:
För att nå 300mm och map sportfoto hade jag INTE valt en kombination med telekonverter.
Kommer dra ner AF-hastigheten. Kanske ok ändå men varför skaffa sig ett sämre utgångsläge?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.