ma59
Aktiv medlem
Ja, precis, och så har jag det som följde med kameran när jag köpte den, ett 18-55.
Jag tycker jättebra om 50:an, jag gillar att den är ljuskänslig och att det blir ett väldigt bra skärpedjup i bilderna. 18-55:an har jag inte använt sedan jag köpte 50:an, och det säger ju en del. Men det som är bra med 18-55:an är att det går att zooma ut, men det blir ju inte ens i närheten samma skärpedjup när man zoomar in som det blir när man fotar med 50:an...
Menar du med ett "bra skärpedjup" kanske att med den fasta 50:an har du ett kortare skärpedjup än med zoomen zoomad till 50/55mm ? (tekniskt är det ju så men jag anar att du skrev tvärtom mot vad du antagligen menade)
Dvs att motivet 'sticker ut' från bakgrunden bättre med den fasta 50:an (om du ställt bländaren att bli större än zoomens maxbländare, dvs gärna uppåt 2,8-1,8.
(Ställer du bländaren på båda på tex 5.6 blir det ju samma sak avseende skärpedjupet)
Bara så inte begreppen kort respektive stort skärpedjup blandas ihop.
-----------------------------
Kan du tänka dej att se ett nytt objektiv mer som ett komplement uppåt i brännvidd så rekommenderar jag absolut ett Canon EF 70-200/4 L (med eller utan IS, priset utan IS blir ju förstås klart lägre...)
Har ägt ett sådant (utan IS) i många år, och var oerhört nöjd med det.
Ett MKT skarpt, välbyggt objektiv med snabb och precis AF., samt relativt kompakt vilket borde passa till din EOS 450D (hade själv EOS 350D under tiden jag använde 70-200:an)
Senast ändrad: