Annons

Canon ef 28/2,8 VS Tamron 17-50/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

henga

Medlem
Har idag ett Tamron 17-50/2.8 men sneglar lite på ett fast 28/2.8 men frågan är om det blir någon större skillnad i bilderna eller är det bortkastade pengar?
Vad tycker ni?

Det har precis lanserats ett EF 28/2.8 IS. Så om jag var du skulle jag vänta lite tills det börjat komma tester av det. Jag föredrar personligen fasta gluggar framför zoomar, men skulle i din sits snegla mer åt t.ex Sigma 30/1.4 än EF 28/2.8 då det förstnämnda är betydligt ljusstarkare och har en modernare af-motor.

Det har precis lanserats ett EF 28/2.8 IS. Så om jag var du skulle jag vänta lite tills det börjat komma tester av det. Jag föredrar personligen fasta gluggar framför zoomar, men skulle i din sits snegla mer åt t.ex Sigma 30/1.4 än EF 28/2.8 då det förstnämnda är betydligt ljusstarkare och har en modernare af-motor.

Nuvarande 28:an kostar 2000 och den nya med IS kostar över 7 000 kr, var det så bra svar att vänta på den nya?

28/2.8 är superskarp från full öppning förutom längst ut i kanterna, på aps-c är den skarp överallt. Köpte en på skoj förra veckan och den är kalas, och jag har både 24L II och 35L också. Jag hör till de som tycker att IS är obehövligt på vidvinklar. Sigma 30mm är trevlig, men har usel kantskärpa även nedbländad till skillnad från Canongluggen

Helt klart den nuvarande som är aktuell då jag söker begagnat till ett bra pris.
Men frågan kvarstår, skillnad mot mitt nuvarande tamron?

Nuvarande 28:an kostar 2000 och den nya med IS kostar över 7 000 kr, var det så bra svar att vänta på den nya?

28/2.8 är superskarp från full öppning förutom längst ut i kanterna, på aps-c är den skarp överallt. Köpte en på skoj förra veckan och den är kalas, och jag har både 24L II och 35L också. Jag hör till de som tycker att IS är obehövligt på vidvinklar. Sigma 30mm är trevlig, men har usel kantskärpa även nedbländad till skillnad från Canongluggen

någon som kan svara på om det blir någon större skillnad på bilderna? Finns nämligen ett till salu i närheten för 1000 kr vilket verkar vara ett vettigt pris för begagnat?

Jag tror inte skillnaderna är särskilt stor då Tamrinen är en bra zoom. Om jag vore du skulle jag hellre skaffa något som går utanför Tamronets omfång. Om du skall dubblera brännviddsmässigt bör du hellre skaffa något med högre ljusstyrka ön det du har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar