Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon ef 28/2,8 VS Tamron 17-50/2,8
- Trådstartare henga
- Start datum
jelu1661
Aktiv medlem
Det har precis lanserats ett EF 28/2.8 IS. Så om jag var du skulle jag vänta lite tills det börjat komma tester av det. Jag föredrar personligen fasta gluggar framför zoomar, men skulle i din sits snegla mer åt t.ex Sigma 30/1.4 än EF 28/2.8 då det förstnämnda är betydligt ljusstarkare och har en modernare af-motor.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Det har precis lanserats ett EF 28/2.8 IS. Så om jag var du skulle jag vänta lite tills det börjat komma tester av det. Jag föredrar personligen fasta gluggar framför zoomar, men skulle i din sits snegla mer åt t.ex Sigma 30/1.4 än EF 28/2.8 då det förstnämnda är betydligt ljusstarkare och har en modernare af-motor.
Nuvarande 28:an kostar 2000 och den nya med IS kostar över 7 000 kr, var det så bra svar att vänta på den nya?
28/2.8 är superskarp från full öppning förutom längst ut i kanterna, på aps-c är den skarp överallt. Köpte en på skoj förra veckan och den är kalas, och jag har både 24L II och 35L också. Jag hör till de som tycker att IS är obehövligt på vidvinklar. Sigma 30mm är trevlig, men har usel kantskärpa även nedbländad till skillnad från Canongluggen
henga
Medlem
Helt klart den nuvarande som är aktuell då jag söker begagnat till ett bra pris.
Men frågan kvarstår, skillnad mot mitt nuvarande tamron?
Men frågan kvarstår, skillnad mot mitt nuvarande tamron?
Nuvarande 28:an kostar 2000 och den nya med IS kostar över 7 000 kr, var det så bra svar att vänta på den nya?
28/2.8 är superskarp från full öppning förutom längst ut i kanterna, på aps-c är den skarp överallt. Köpte en på skoj förra veckan och den är kalas, och jag har både 24L II och 35L också. Jag hör till de som tycker att IS är obehövligt på vidvinklar. Sigma 30mm är trevlig, men har usel kantskärpa även nedbländad till skillnad från Canongluggen
Palletheking
Aktiv medlem
Jag tror inte skillnaderna är särskilt stor då Tamrinen är en bra zoom. Om jag vore du skulle jag hellre skaffa något som går utanför Tamronets omfång. Om du skall dubblera brännviddsmässigt bör du hellre skaffa något med högre ljusstyrka ön det du har.